پس از اینکه والت دیزنی رسماً صاحب بخش سینما و تلویزیون فاکس قرن بیستم شد، مارول برای ورود قهرمانان جهش یافتهی خود که در دو دههی اخیر، چه در سینما و چه در کمیک، محبوبیت زیادی را به دست آوردهاند، اقدام نموده است. در حقیقت، این گامی بزرگ برای مارول به حساب می آید و در کنار آن با مسئلهای پیچیده دست و پنجه نرم خواهد کرد.
از آنجایی که کمپانی مارول از تمام فیلم های فاز چهارم دنیای سینمایی خود رونمایی کرده است، می توان به بخشی از برنامه های آیندهی آن ها برای فاز های بعدی پی برد. واضح است که استفاده از جهش یافته ها علاوه بر نکات مثبت، نکات منفی هم در بردارد؛ اما با توجه به بررسی های صورت گرفته، یک راهحل بالقوه وجود دارد که بتواند به تحقق این هدف کمک کند و در ادامه به تحلیل آن و همینطور اتفاقات مثبت و منفی ممکن حول آن، می پردازیم.
نکات مثبت
در گذشته، شایعات زیادی در خصوص رونماییِ افراد ایکس (X-Men) در دنیای سینمایی مارول وجود داشت، بخصوص پس از اکران انتقام جویان: عصر اولتران (Avengers: Age of Ultron) این شایعات قوت بیشتری گرفت اما بعد از خبرِ خرید بخش سینما و تلویزیونِ فاکس قرن بیستم توسط والت دیزنی، این شایعه کاملاً جنبهای واقعی به خود گرفت، تا جایی که در مراسم کمیک کان از احتمال اکران فیلم چهار شگفت انگیز برای فاز پنجم دنیای سینمایی مارول صحبت شد. تاکنون فرانچایز X-Men، آثار بینظیری از جمله لوگان (Logan) و ددپول (Deadpool) را در کارنامهی خود داشته و حتی موفق شده است همانند مجموعه کمیکهای افراد ایکس، نسخههای ریبوت و دوره های زمانی متعددی را به نمایش بگذارد؛ البته لازم به ذکر است که دو اثر افراد ایکس: آخرالزمان (X-Men: Apocalypse) و فونیکس سیاه (Dark Phoenix) نه تنها در برآورده کردن انتظارات موفق نبودند بلکه با عملکرد بسیار ضعیف، بازخوردهای تند منتقدان سینما و حتی هواداران را به همراه داشتند.
اما چه نکتهی مثبتی در این رابطه وجود دارد؟ همانطور که گفتیم افراد ایکس نزدیک به دو دهه است که همواره در سینما حضور داشتهاند و عملکرد پر فراز و نشیبی را طی اکران نسخههای مختلف خود ثبت کردهاند که می توان آن را به عنوان تجربهای موثر برای مارول استودیو قلمداد کرد. اگرچه فونیکس سیاه همان اشتباهات سابق را تکرار کرد اما اکنون این فرصت برای استودیو فراهم شده است تا با برنامهای نوآورانه برای بازسازی دوبارهی شخصیتپردازی درست و متناسب با اصول سینمایی تلاش کند. هیچ شکی وجود ندارد که شخصیتپردازی ولورین با بازی هیو جکمن یکی از نقاط قوت مجموعهی افراد ایکس بود اما به احتمال فراوان، او و حتی بازیگران دیگری که عملکرد رضایتبخشی در نمایش کاراکتر خود داشتند را در دنیای سینمایی مارول نبینیم. از طرفی دیگر، نکتهای وجود دارد که باعث خوشبینی افراد بسیاری نسبت به آیندهی دنیای سینمایی مارول و همینطور حضور جهش یافته ها می شود، و این نکته، عملکرد بسیار تحسین آمیز استودیو مارول در پردازش شخصیت های ابرقهرمانش است که آن را با دیگر استودیو ها متمایز می کند.
نکات منفی
استودیو مارول با ارائهی فیلم کاپیتان مارول (Captain Marvel) نشان داد که با ایجاد تفاوت در بازهی زمانی، می تواند تاریخچهی خاصی را برای دنیای خود بسازد و از کاراکتر جدیدش رونمایی کند. بازهی زمانی سینمایی فیلم کاپیتان مارول میان فیلم کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو (Captain America: The First Avenger) و مرد آهنی (Iron Man) جریان داشت و همچنین نقطهی شروعِ کار نیک فیوری برای جستجوی ابرقهرمانان بود. برخلاف کاپیتان مارول، استفاده از بازهی زمانی گذشته با جزئیاتی مبهم برای معرفی جهش یافته ها، دنیای سینمایی مارول را با کلی تناقض روبهرو می کند، چرا که پس از گذشت ۱۱ سال و ۲۳ فیلم هیچ پیشزمینهای از حضور افراد ایکس در دنیای سینمایی مارول مشاهده نکردهایم. به این مسئله نیز باید توجه داشت که پروفسور ایکس و مگنیتو جزءِ اولین جهش یافته های متولد شده بودند و پس از آن ها نسل بزرگتری از جهش یافته ها شکل گرفت و در همین راستا اگر مارول قصد داشته باشد تا برای نمایش آن ها، از گذشتهی دیده نشدهی دنیای سینمایی خود پرده بردارد به ناچار مجبور به بازسازی تایم لاین می شود که به دلیل عدم انعطافِ فیلم های عرضه شده و ماهیت شکل گرفتهی MCU، این برنامه فوقالعاده پیچیده و دشوار یا حتی غیرممکن خواهد بود.
در واقع مشخص است که جبههی شرور جهش یافتگان، فاجعه های بسیار بزرگی را به وجود خواهند آورد ولی تاکنون در ۲۳ فیلم گذشته، هیچ اشارهای به آن ها نشده است؛ همچنین با در نظر گرفتنِ این که شیلد در طول چند دهه به دنبال کسانی با قدرت های فوقالعاده می گشته و هرگز متوجهی چنین نسل خاصی از انسان ها نشده است، منطق و نظم شکل گرفتهی دنیای سینمایی مارول را مختل می کند. از سویی دیگر مارول نمی تواند بدون دادن سرنخی از وجود جهش یافته ها با تولید ناگهانی یک فیلم از حضور آن ها در دنیای خود رونمایی کند. اکنون این سوال پیش می آید که استودیوی کارکشتهای همانند مارول با چه راهحلی می تواند برای تحقق یافتن این برنامه و همچنین زیرسوال نبردن فیلم های گذشتهی خود کنار بیاید.
راهحل
یکی از موفقیت های مارول به خاطر مهارت فوقالعادهی آن ها در نمایش گذشتهی دنیای سینمایی خود و اتصال آن به اتفاقات آینده و بهرهگیری از رتکان های متعدد است که کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو و کاپیتان مارول نمونهی بارز آن میباشند. حالا دوباره ایدهی استفاده از گذشتهی دیده نشدهی دنیای سینمایی مارول پیش می آید ولی این بار بحث بازنویسی تاریخ MCU مطرح نمی شود؛ بلکه در مرحلهی اول، باید کسانی مثل ولورین، پروفسور ایکس و مگنیتو که جزءِ اولین جهش یافته ها هستند از چندین سال قبل وجود داشته باشند اما به صورت پراکنده که توجه هیچ دولتی را جلب نکنند. در مرحلهی بعد، تحول و ظهور نسل جهش یافته ها ارائه می شود که در اینجا می توان از رویداد عظیم انتقام جویان: جنگ بی نهایت (Avengers: Infinity War) و انتقام جویان: پایان بازی (Avengers: Endgame) برای انقلاب بزرگِ این نسل بسیار خاصِ انسان ها استفاده نمود.
ابتدا باید نیک فیوری متوجه این نسل شده باشد که می تواند ترس مسئولان دولت را از خطراتی که جهش یافته ها میتوانند به بار بیاورند توجیه کند. حتی حضور جهش یافتهای در قامت یک مامور شیلد در گذشته نیز محتمل است؛ اما چگونه انقلاب نسل آن ها رقم می خورد؟ در قدم اول، مارول باید به نحوی پیشزمینهی وجود «ژن ایکس» را در گروهی از انسان ها علناً نشان دهد. در قدم بعدی، باید از بشکن ثانوس بهره بگیرد؛ یعنی در یک لحظه نیمی از حیات ناپدید شود و یکی از بزرگترین تهدید های فیزیکی و روانی که بشر حتی تصورش را نمی کرد رخ دهد. این بحران تاریخی، نیرویی را از خود آزاد می کند که به نحوی، سازماندهندهی جهش ژنتیکی و نمایش استعداد پنهان در بسیاری از انسان ها می شود. عواقب و نشانه های این تحول ناگهانی ایجاد شده توسط ثانوس در گونهی خاصی از بشر، می تواند در فاز چهارم دنیای سینمایی مارول در معرض نمایش قرار بگیرد. البته باید حداقل اشارهی کوتاهی از وجود افرادی خاص که دارای قدرت هایی ماورایی هستند و ترس مواجه با مردم عادی را دارند به عمل بیاید.
این را می توان یکی از راه ها برای رونمایی از افراد ایکس برشمرد که بر اساس نقاط قوت استودیو مارول مورد تحلیل قرار گرفته است. گرچه والت دیزنی هیچ خبری مبنی بر ورود افراد ایکس به دنیای سینمایی مارول را منتشر نکرده است اما خیلی بعید به نظر می رسد که بخواهد این فرصت را که هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ پیشرفت سینمایی برایش سودآور است از دست بدهد؛ چه بسا در حال حاضر راهحل های خوبی را برای ورود آن ها در اختیار دارد.