تاریخچه‌ی انتشارات مارول | از عصر طلایی تا دوران مدرن

در طی دهه‌ی گذشته، انتشارات مارول با استفاده از رسانه‌های مختلفِ دنیای سرگرمی، مخاطبان زیادی را به خود جذب کرده ‌است. این انتشارات با پالایشِ ژانرهای گوناگونِ موجود در صنعت کمیک، دست به خلق تعدادی از بزرگ‌ترین داستان‌های این عرصه زده و بازار خوبی را برای خود فراهم نموده است. ما در این مقاله قصد داریم تاریخچه‌ی این انتشارات از زمان چاپ اولین کمیک کاغذی‌اش تا ساخت فیلم‌های سینماییِ متعدد را بررسی کرده و به تاثیری که این کمپانی بر جهان گذاشته است، بپردازیم.


انتشارات تایملی

هیومن تورچ در اولین کمیک انتشارات مارول

در سال ۱۹۳۹ میلادی، فردی به نام «مارتین گودمن» که یک ناشر و تولیدکننده‌ی مجلاتِ زرد بود، دست به تاسیس انتشاراتِ تایملی (Timely Publications) زد. گودمن در گذشته و به هنگام محبوبیتِ آغازینِ صنعت کمیک، تعداد زیادی مجله‌ی وسترن را به چاپ رساند و پول زیادی را از این راه به‌دست آورده بود، به همین دلیل دست به ساخت خطِ داستانی جدیدی زد تا بتواند با استفاده از جوِ ایجاد شده پیرامون صنعت کمیک، کسبِ درآمد کند. انتشارات تایملی کار خود را در شهر نیویورک آغاز کرد و در ماه اکتبر سال ۱۹۳۹ میلادی، دست به چاپِ شماره‌ی اول از عنوان Marvel Comics زد که در آن، داستانِ ابرقهرمانی به نام «مشعلِ انسانی» یا همان هیومن تورچ (Human Torch) و ضدقهرمانی به نام «نیمور ملقب» به ساب‌مرینر (Sub-Mariner) دنبال می‌شد. این شماره به‌شدت موفق ظاهر شد و توانست در حدود دو ماه، ۹۰۰۰۰۰ نسخه بفروشد.

تا سال بعد، انتشارات تایملی افرادی را به خدمت گرفت که بین آن‌ها می‌توان به «جک کربی» و «جو سایمون» اشاره کرد. زوجی که در سالِ ۱۹۴۱ میلادی، یکی از محبوب‌ترین قهرمانانِ تاریخ صنعت کمیک را خلق کردند: «کاپیتان آمریکا». در همان حدود، انتشارات تایملی قهرمانانی نظیر «ویژنِ اوریجینال»، «میس آمریکا»، ویزر (Whizzer) و «دسترویر» را نیز خلق کرد. پس از این ماجرا، گودمن فردی به نام استنلی لیبر (که بعدها لقب استن لی را برای خود برگزید.) را استخدام کرد؛ کسی که مدتی بعد به سردبیر این انتشارات تبدیل گشت و خالق بسیاری از شخصیت‌های معروف این انتشارات نیز شد. پس از آن، انتشارات تایملی در مسیر تبدیل شدن به یک امپراتوری قرار گرفت.


تغییر نام به مارول

ادای احترام الکس راس به اولین حضور چهار شگفت‌انگیز

پس از اتمام یافتن جنگ جهانی دوم از محبوبیت صنعت کمیک کاسته شد. انتشارات تایملی مانند تمامی انشاراتِ فعال در صنعت کمیک، به چاپِ داستان‌هایی با ژانرهای وسترن، درام-ماجراجویی و عاشقانه روی آورد تا بلکه بتواند از فروشِ این کمیک‌ها پولی به جیب بزند. در آن زمان، انتشارات تایملی محصولات خود را از طریق انتشارات اطلس به چاپ می‌رساند. استن لی بعدها دلیل این اتفاق را این‌طور توصیف کرد:

به این علت که انتشارات اطلس بیشتر از اون که روی کیفیتِ چاپ متمرکز باشه، روی سرعت و ارزون بودن تمرکز داشت.

پس از آنکه انتشارتِ دی‌سی و در پی آن صنعت کمیک در اواخر دهه‌ی ۵۰ میلادی احیا شدند، انتشارات تایملی که هم‌اکنون نامش به مارول تغییر یافته بود، دست به‌کار شد تا از فرصتِ پیش‌آمده استفاده نماید. بسیاری از قهرمانان انتشارات دی سی با هدف سرگرم کردنِ مخاطبانِ نوجوان خلق شده بودند و بیشتر برای آن‌ها جذاب بودند، اما با این حال، انتشارات مارول تصمیم گرفت تا داستان‌هایی با مضامین بزرگسالانه‌تر را به چاپ برساند که این تصمیم منجر به خلقِ گروه چهار شگفت‌انگیز (Fantastic Four) توسطِ استن لی و جک کربی شد. این اتفاق تمامِ چهارچوب‌های آن زمانِ صنعت کمیک را از بین برد و به خالقینی مانندِ «استیو دیتکو» و استن لی که در انتشارات مارول فعالیت داشتند فرصت خلق شخصیت‌های شگفت‌انگیزی مانند «اسپایدرمن» را داد. پس از این اتفاقات، انتشارات مارول به علتِ واقع‌گرایانه بودنِ کمیک‌هایش مورد ستایش قرار گرفت و شخصیت‌های این انتشارات بیشتر از شخصیت‌های دی سی محبوب شدند. بعد از این اتفاق، انتشارات مارول دست به چاپ عناوین بیشتری نظیر «افراد ایکس»، «ثور»، «هالکِ باورنکردنی»، «دردویل» و «مرد آهنی» زد که اکثرِ آن‌ها به محبوبیت بسیار زیادی دست یافتند. این جهان مشترک که تمامی کمیک‌های انتشارات مارول در آن جریان داشتند، به «جهان مارول» یا «مارول یونیورس» معروف شد و توانست نظر خوانندگان زیادی را به خود جلب کند.


گسترده شدن حوزه‌ی فعالیت

اولین شماره از کمیک‌های جنگ ستارگان

در سال ۱۹۵۴ میلادی، بنیادی به نام Comics Code Authority (که به اختصار CCA نیز نامیده می‌شود.) به منظور نظارت و سانسورِ محتوای کمیک‌ها شکل گرفت. این امر منجر به ممنوع شدنِ استفاده از خشونت زیاد، صحنه‌های مرتبط با مضامین جنسی و مواد مخدر در کمیک‌ها شد. علاوه بر این موضوعات، بنیاد CCA قوانین مضحکی را به تصویب رساند که منجر به چاپ نشدن کمیک‌هایی می‌شد که در آن موجوداتی مانند خون‌آشام‌ها و گرگینه‌ها حضور داشتند و یا در آن شرایطی پدید می‌آمد که بدی بر نیکی پیروز شود. چند دهه‌ی بعد، قوانین بنیاد CCA به‌روزرسانی شدند تا خالقین اجازه‌ی خلق محتوای بیشتری را داشته باشند. از ­این ­رو، انتشارات مارول دست به ساخت انشعاباتِ مختلف و خلق داستان‌هایی با مضامینِ جدید زد که از آن‌ها می‌توان به کونان بربر (Conan the Barbarian) و هاوارد اردکه (Howard the Duck) و مقبره‌ی دراکولا (The Tomb of Dracula) اشاره داشت. در این برهه‌ی زمانی، «مارتین گودمن» از سِمت خود در انتشارات مارول کناره‌گیری کرد و پسرش «چیپ» جایگزین او شد. البته چیپ گودمن بعد­ها این پست را به استن لی واگذار کرد.

در همان زمان، انتشارات مارول از انتشارات دی سی جلو زد و به عنوان برترین انتشاراتِ فعال در صنعت کمیک شناخته شد. بعد از این ماجرا، انتشارات مارول جواز ساخت فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونیِ بسیاری را گرفت که از بین آن سریال‌های تلویزیونی می‌توان به «جنگ ستارگان» اشاره کرد. در سال ۱۹۷۸ میلادی، «جیم شوتر» به عنوان سردبیرِ انتشارات مارول انتخاب شد و پس از آن دست به اصلاحِ بسیاری از سیاست‌های مارول زد و توانست بسیاری از مشکلاتِ این انتشارات را برطرف کند. در اواسط دهه‌ی ۸۰ میلادی و پس از آنکه بسیاری از تیم‌های خلاقِ مارول به انتشاراتِ دی سی کوچ کردند، این انتشارات در برخی زمینه‌ها رقابت را به دی سی واگذار کرد، ولی هنوز هم محصولاتِ پرفروشی را به بازار عرضه می‌نمود.


رونق و کساد شدنِ عرصه‌ی کمیک

افراد ایکس به قلم کریس کلرمانت و جیم لی

در اواخر دهه‌ی ۸۰ میلادی، انتشارات مارول به موفقیتی ناگهانی دست یافت. بعضی از بزرگ‌ترین طراحان آن زمان برای این انتشارات کار می‌کردند و سود بسیار زیادی را برای آن رقم می‌زدند. اولین شماره از سری کمیک اختصاصی شخصیت اسپایدرمن که توسط «تاد مک‌فارلین» طراحی شده بود، حدود دو میلیون نسخه فروخت و توانست این شخصیت را احیا کند. اولین شماره از سری جدید کمیک‌های افراد ایکس به طراحیِ «جیم لی»، بالغ بر هشت میلیون نسخه به فروش رفت که تاکنون به عنوان پرفروش‌ترین کمیک تاریخ از آن یاد می‌شود. پس از همه‌ی این وقایع، در سال ۱۹۹۲ میلادی که هفت نفر از طراحانِ افسانه‌ای این انتشارات، آن را به منظورِ تاسیس انتشارات ایمیج (Image Comics) ترک کردند، مارول ضربه‌ی بزرگی خورد و فروشِ کمیک‌های آن به‌شدت کاهش یافت. در اواسط دهه‌ی ۹۰ میلادی، صنعت کمیک به علتِ احتکارهای صورت گرفته توسطِ طرفدارانِ این صنعت و تصمیماتِ اشتباهِ تمامی شرکت‌های فعال در صنعت کمیک، تا مرزِ نابودی پیش رفت. این سقوطِ صنعت کمیک، چنان به انتشارات مارول صدمه زد که در سال ۱۹۹۶ میلادی، قسمتِ سرگرمیِ انتشارات مارول (Marvel Entertainment) که مسئول ساخت فیلم، سریال و انیمیشن براساس کاراکترهای آن بود، با ورشکستگی مواجه شد. انتشاراتِ مارول برای رهایی از این وضعیت، مجبور به فروشِ حق ساخت فیلمِ برخی از مهم‌ترین شخصیت‌های خود نظیرِ اسپایدرمن، چهار شگفت‌انگیز و افراد ایکس شد. خوشبختانه در اواخرِ دهه‌ی ۹۰ میلادی، جیم لی و راب لیفیلد (دو تن از طراحانی که به منظور تاسیس انتشارات ایمیج، مارول را ترک کرده بودند.) برای کمک، به انتشاراتِ مارول بازگشتند و توانستند این شرکت را نجات دهند.


هزاره‌ی جدید

اسپایدرمن به کارگردانی سم ریمی

همان‌طور که قبلاً گفته شد، انتشارات مارول برای فرار از ورشکستگی، حقِ ساخت فیلم براساس برخی از شخصیت‌هایش را به دیگر کمپانی‌ها فروخت و آنان شروع به ساختن فیلم‌هایی بر اساس شخصیت‌های خریداری شده، کردند. تا سال ۲۰۰۲، از شخصیت‌های «مردان سیاه‌پوش»، «افراد ایکس» و اسپایدرمن فیلم‌هایی ساخته شده بود که برخی از آن‌ها مانند اسپایدرمن بسیار موفق ظاهر شدند. پس از این ماجرا، انتشارات مارول از زیرِ نظر CCA خارج شد و دوباره دست به خلق آثار جدید و متنوعی زد. بسیاری از شخصیت‌هایی که سریِ اختصاصی خود را از دست داده بودند، دوباره سریِ خود را به‌دست آوردند. از سال ۲۰۰۷، مارول کمیک‌هایش را به‌صورتِ دیجیتالی نیز منتشر کرد تا دسترسیِ خوانندگان به کمیک‌های این انتشارات آسان‌تر شود. همچنین جهانِ آلتیمیت (Ultimate Universe) نیز خلق شد تا پیشینه و خصوصیاتِ جدیدی برای شخصیت‌های قدیمیِ انتشارات مارول روایت کند و خوانندگانِ بیشتری به کمیک‌های این انتشارات جذب شوند. در سال ۲۰۰۸ میلادی، انتشاراتِ مارول با ساخت فیلمِ موفقی از شخصیتِ مرد آهنی، جهان را شگفت‌زده کرد. مرد آهنی که تا آن زمان بیشتر به عنوانِ یک شخصیت درجه دو از آن یاد می‌شد، آغازکننده‌ی جهانی مشترک به نام دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) که به اختصار MCU نیز خطاب می‌شود، بود. این حرکت از سوی انتشارات مارول، صنعت کمیک (که به سمت رکود پیش می‌رفت) را احیا کرد و توانست مردم را با صنعت کمیک آشنا کند و تعداد زیادی از طرفدارانِ این صنعت را که از آن روی برگردانده بودند، دوباره به آن علاقه‌مند کند.


دیزنی و MCU

دنیای سینمایی مارول

در تاریخ ۳۱ آگوست سال ۲۰۰۹ میلادی، کمپانی دیزنی اعلام کرد که مالکیتِ بخش سرگرمی انتشارات مارول را به‌دست آورده است. با این کار، دیزنی توانست برای بسیاری از شخصیت‌های خود کمیک چاپ کند و علاوه بر آن، فیلم‌هایی را بر اساس کاراکترهای انتشارات مارول بسازد. بعد از مرد آهنی، این دو کمپانی با همکاری یکدیگر، فیلم‌های «هالکِ باورنکردنی»، «مرد آهنی ۲»، «ثور»، «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو» و نخستین فیلمِ «انتقام جویان» را ساختند و این آثار توانستند در زمینه‌ی فروش موفق ظاهر شوند و علاوه بر راضی نگه داشتنِ طرفدارانِ صنعت کمیک، توجه مردم عام را نیز به خود جلب کنند. امروزه MCU به‌غیر از ساختن دنباله و پیگیری کردنِ ماجراهای شخصیت‌های اوریجینال و اولیه‌اش، مشغول ساخت آثاری بر اساس کاراکترهایی جدید نظیر «پلنگ سیاه»، «نگهبانان کهکشان» و «مرد مورچه‌ای» است. MCU نمونه‌ی بارزِ یک جهان مشترکِ موفق است که توانسته قهرمانان محبوبِ متعددی که در آن حضور دارند را مدیریت کرده و از همه‌ی آن‌ها به بهترین نحو استفاده کند.


انتشارات مارول در دوران مدرن

انتقام جویان به قلم جاناتان هیکمن

با اکرانِ فیلم‌های بیشتر، این انتشارات شروع به چاپِ کمیک‌هایی بر اساس شخصیت‌های موجود در فیلم‌هایش کرد تا بتواند هوادارانی که از فیلم‌ها خوش‌شان آمده است را به خواندنِ کمیک ترغیب کند و مخاطبانِ بیشتری را برای کمیک‌هایشان به ارمغان بیاورد. سالِ ۲۰۱۵ میلادی، مارول اعلام کرد که تمامِ کمیک‌هایش را ریلانچ (تجدید چاپ و شماره‌گذاری از اول) می‌کند و قرار است «مارولی کاملاً جدید و متفاوت» را شاهد باشیم. بعضی از کمیک‌های فاخر و شگفت‌انگیزی که در دوران مدرنِ مارول منتشر شده‌اند عبارت‌اند از: اسپایدرمن: جهان عنکبوتی (Spider-Man: Spider-Verse)، پیرمردی به‌نام لوگان (Old Man Logan) و جنگ داخلی ۲ (Civil War II).

 سپس این انتشارات در سال ۲۰۱۷ میلادی، رویدادِ میراث (Marvel Legacy) را منتشر کرد؛ رویدادی که خیلی از آن شکایت شد و حتی فروشگاه‌های مخصوص فروشِ کمیک هم به انتشاراتِ مارول بابت انتشار آن شکایت کردند. با پیشرفت صنعت فیلم‌سازی در کمپانی مارول، تمرکزِ این انتشارات به ساخت فیلم‌ها معطوف شد و در نتیجه میزان فروش کمیک‌هایش کاهش یافت. بسیاری از کمیک‌های این انتشارات مانند کمیک نگهبانان کهکشان با شکست روبرو گشتند و در آخر کنسل شدند. همین اتفاق منجر به این شد که رؤسای انتشارات مارول متوجه این موضوع بشوند که فیلم‌ها، تاثیر آن‌چنانی‌ای بر روی فروش کمیک ندارند، چرا که نخستین عامل فروش یک کمیک، کیفیت آن است.

در سال ۲۰۱۸ میلادی، انتشارات مارول بعضی از کاراکترهای خود نظیرِ «کونان» و برخی شخصیت‌های مربوط به کمپانی دیزنی مانند شش قهرمان بزرگ (Big Hero Six) که آثارشان در شرکت‌های دیگر چاپ می‌شدند را دوباره به خود بازگرداند. مارول علاوه بر این‌ها، چاپ سری جنگ ستارگان را دوباره از سر گرفت و شروع به ارائه‌ی آثاری بر اساس این جهان کرد. حال نیز انتشارات مارول دوباره شروع به چاپ عناوینی نام‌آشنا کرده است و از طرفی هم مشغولِ ساخت فیلم‌هایی براساس کاراکترهایش در MCU می‌باشد؛ جهانِ مشترکی که از آن به عنوان برترین جهان مشترکِ فیلم‌های سینمایی یاد می‌شود.

منبع The Nerdd
33 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
امیرعلی قبادی

سلام. خیلی ممنون از اقای شکری بابت ترجمه ی این مقاله ی زیبا و مفید. مارول رو واقعا MCU نجات داده طبق این مقاله. اسپایدرمن سم ریمی استارتر این کار بود و بعد با ایرون من ادامه پیدا کرد و بعدش هم این دنیای سینمایی منظم و زیبا رو شاهدش هستیم، بعد از ۱۲ سال هم که ازش گذشته با پایان فاز چهار، بیصبرانه منتظر فیلم اترنالز و بلک ویدو هستم. خیلی از این تیپ مقالات خوشم میاد. اگه میشه یک مقاله ای هم درباره ی لگاسی به بعد بنویسید چون من دیگه از بعد از لگاسی کمیک های مارول… مطالعه بیشتر »

امیرعلی قبادی

خیلی ممنون از پاسخ سریعتون. اره اتفاقا از این چهار سری که گفتین سه تاشو دارم میخونم. انتقام جویان رو که دارم میخونم، اسپنسر هم که واقعا سری جذابی رو نوشته برای اسپایدرمن. ایکس منِ هیکمن هم که واقعا زیباست. هم هاوس اف ایکس، هم پاور اف ایکس، هم خود ایکس من که نوشته جالبه. سرییه پر از ایده های نو و خاص. البته من فقط ایکس من رو میخونم ولی تا حدودی با هاوس اف ایکس و پاور اف ایکس و ایده هاشون اشنایی دارم و چند شمارشم خوندم. اصلی ترین دلیل موفقیت ایکس من هم به نظرم وجود… مطالعه بیشتر »

امیرعلی قبادی

ممنون.
راستی مقدمه ی امپایر هم خوندم. خوب بود.البته هنوز قسمت یک و دو رو نخوندم ولی تا اینجا بدک نبود. البته میگم هنوز خیلی زوده واسه قضاوت.
این ایکس من نویس ها هم دیگه دارن گند کار رو بالا میارن. دم به دیقه ایکس اف فلان و ایکس اف بهمان. عجب افراطی دارن تو اینکارا انتشارت ها.

Alpheus

مارول شرکت دوست داشتنی ای هست و حتی اگه اشتباه نکنم قبل از اینکه دیسی ورتیگو را راه بیندازد مارول اپیک کمیکس را راه انداخته بود که تشابهاتی با ورتیگو داشت از این نظر که کمیک هایی در آن چاپ میشد که حقوق کمیک دست سازنده های آن بود و آزادی عمل بیشتری داشت. من با اینکه کمیک زیاد از مارول نخوندم و سعی دارم تا می تونم از شخصیت های مورد علاقم در این کمپانی بیشتر کمیک بخونم ولی بیشتر کمیک هایی که خواندم مال دهه ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ بودند و داستان های خیلی جالبی تو این دهه من… مطالعه بیشتر »

Alpheus

خیلی ممنون. حتما اولویت رو می زارم روی دهه هشتاد یا نود به بعد. کمیک ساگا شنیدم بخش عاشقانه قوی ای داره و حتما آن را خواهم خواند. البته من بیشتر دوست دارم که تمرکز اصلی کمیک روی داستان عاشقانه باشد. از نظرم جالب می شود اگر یک سری کمیک که هر بخش یا هر چند بخش یک داستان را پیش ببرد و بعد از آن یک داستان عاشقانه دیگر را پیش ببرد. البته برای موفقیت باید کیفیت بالایی داشته باشد. من یکی از تک داستان هایی که خیلی دوست دارم در مینی سری کمیک ویژن است که در سایت… مطالعه بیشتر »

امیرعلی قبادی

از وقتی کامنت بالات رو دیدم دارم میگردم و فک میکنم که چه کمیک های عاشقانه ای خوندم. الان میخواستم بیام و زیر کامنتت بنویسم ساگا رو بخون شخیل جان، که دیدم خودت اشاره کردی. اتفاقا میتونم بهت بگم تا پایان vol.3 که اگه اشتباه نکنم میشه قسمت ۱۹ یا ۲۰، تمرکز داستان خیلی روی قسمت عاشقانه ی بین مارکو و (یادم رفت اسم دخترَ رو!!) هستش، ولی از شماره ی ۲۰ به بعد و با ورود شخصیت های جدید یکم روند داستان تغییر پیدا میکنه. یکی از خوبیای ساگا اینه که داستانی هستش برای دوست داران همه ی سبک… مطالعه بیشتر »

Alpheus

خیلی ممنون از پیشنهاد و کامنت عالی شما جوری من را هایپ کرد که همین الان خواندنش را شروع کنم و اتفاقا وقت آزادی هم الآن دارم و حتما شماره اول آن را می خوانم چون ولوم اول آن را چند روز پیش دانلود کرده بودم.

امیرعلی قبادی

خواهش میشه.
والا با تعریفایی که کردم خودمم هایپ شدم یه بار دیگه بخونمش😂
اره حتما بخون. بعد اگه از این کمیک (صرفا شماره ی اولش) خوشت اومد حتما بهم بگو. اگرم خوشت نیومد بازم بگو. میخوام نظرتو بدونم.

Alpheus

محشر بود‌. خواستم ادامه داستان بعد از شماره اول هم بخونم ولی گفتم نه اینو باید شبی یک شماره بخونم نه بیشتر. حیفه سریع تموم بشه. تشکر بسیار بابت معرفی.

batman enemies

خیلی ممنون بابت مقاله ، مقاله مفیدی بود. میشه گفت MCU هم مارول نجات داد و هم به اون آسیب زد . آسیب MCU به دنیای کمیک بود چون نتوانست فروش کمیک هایش را افزایش بدهد . از یک طرف باعث شد مارول سود زیادی کند . جنگ ستارگان هم قبل اینکه مارول کمیکش چاپ کند کمیک داشت همین باعث سود بیشتر مارول نسبت به قبل می شود. ولی بنیاد CCA دستورات مسخره و مضحک داده مثلاً چاپ نکردن کمیک هایی که داخلش خون آشام داره اصلا چطور به این نتیجه رسیده ؟! مارول آیا هنوز کمیک غیر قهرمانی چاپ… مطالعه بیشتر »

عادل اسلامی

البته امیر جان لزوماً توی جهان مشترک بودن نمی‌تونه کار رو ابرقهرمانی کنه. همون‌طور که در گذشته سندمن یا حتی دریمینگ سمت و سوی فانتزی و دارک فانتزی رو دنبال می‌کردن اما به هیچ عنوان کارِ ابرقهرمانی نبودن. بوکز آو مجیک و سایر آثار سندمن یونیورس هم به همین ترتیبه.

آرمان صفا

بحث مارول شد یادی بکنیم از جک کربی و استیو دیتکو مرحوم که به نظرم نه تنها مهمترین خالقین دنیای مارولند، بلکه بزرگترین خالقین تاریخ کمیک بوک هم هستند و من در تعجبم نبوغ بی حد و اندازه ی این دو نفر چطور توی دهه ی شصت، دی سی را با اون کمیک های یکنواخت و بی رمقش ورشکست نکرد. اگر این دونفر نبودند احتمالا ایده های استن لی هم به ثمر نمی رسیدند.
و اینکه جفت این دو بزرگوار ثابت کردند که یه هنرمند واقعی نیازی به خودنمایی نداره.
یادشون گرامی

ابوالفضل درستکار

من فقط فاز این جیسون آرون رو درک نکردم اصلا . دیروز داشتم کمیک های انتقام جویان ۲۰۱۹ مثل میزبان نهایی و ادامش که راجب نیمور و آتلانتیس و اینا بود رو میخوندم . حس کردم آرون اصلا تکلیفش با خودش روشن نیست . این چیزی بود که من حس کردم . بعد مشکل دیگه ای که داشت مثلا اومده این قضیه انتقامجویان یک میلیون سال پیش رو خیلی پیچیده و معمایی کرده که این به نظر من زیاد جالب از کار در نیومده . مثلا اومده و برای هر کدام از اعضای همین انتقامجویان یک میلیون سال پیش یک… مطالعه بیشتر »

امیرعلی قبادی

واقعا اگه بخوام در یک کلام بگم این سریِ اونجرزی که ارون نوشته، حتی قابل مقایسه با شاهکار منسجم، با شخصیت پردازی های قوی و منظمِ هیکمن نیست. یعنی من به زور دارم این کمیکو میخونم. تازه الان شماره ی ۱۰ ام. این شماره هم که خیلی طولانیه اصلا حال خوندنشو ندارم. به جاش دارم سریِ منظمِ ایکس من نوشته ی هیکمن رو میخونم که تازه نوشته و داره مینویسه. تازه من الان تونستم ۴ شمارشو بخونم. با بیشتر خوندنش مطمئنا بیشتر از این ادم و دنیا سازی های بی نظیرش خوشم میاد. اصلا شما همین شماره ی ۴ رو… مطالعه بیشتر »

ابوالفضل درستکار

# امیررضا شکری
مرسی . ایده خوبیه . منم منتظر میمونم و بعد از انتشار اون مقاله اونجا نظرم را دوباره میگم .
# امیرعلی قبادی
موافقم .
میگم جدا جدا از شوخی چند تا امیر در این سایت هست ؟! فکر کنم بیشترین اسم فراوان بین کاربران همین اسم ( امیر ) هست . 😁😄

ابوالفضل درستکار

عجب کامنتی . 👍👍 ایول . با اینکه زیاد مثل شما کمیک نخواندم و فقط کمیک های راجب چند تا شخصیت خاص را دنبال نکردم اما باهاتون موافقم . البته اینکه میگید استن لی خودش حرفی برای گفتن نداشت را من شخصا موافق نیستم . به نظر شخصی من درست که استن لی نمیتونست خیلی خوب ایده ها را پیاده کند اما ایده گرای خوب و قوی ای بود . فقط اگه اشتباه نکنم شما در یک مقاله ای راجب MCU خیلی تعریف کرده بودید که من مخالفم . MCU هرچند بعضی مواقع خوب بود و درست پیش رفت اما… مطالعه بیشتر »

ابوالفضل درستکار

به هر حال به نظر من خیلی زیاده روی و تفریط بود . منظورم اینکه MCU ، خواست ثور قابل درک تر بشه . در این مورد خیلی خیلی تفریط کرد . من فکر میکنم MCU باج دادن به مخاطب را با احترام گذاشتن به مخاطب قاطی کرده . شما نمیدونم طرفدار چه شخصیتی هستید و اصلا طرفدار شخصیت خاصی هستید یا نه اما هر شخصیت یک چهار چوبی داره به قول معروف . مثلا اگه فرضا طرفدار بتمن باشید میپذیرید که یه خپل دائم الخمر بشه به هر دلیلی ؟!؟ فکر نکنم . چون این کلا با شخصیت شناسی… مطالعه بیشتر »

S.J

من زیاد تو این کارا سررشته ندارم اما من هم به نظرم این فیلم هایی که شما گفتی از همه ی پتانسیل هایی داشتن که نتونستن خوب ازش استفاده کنن اما این رو هم در نظر بگیرین که هیچکس نمی تونه همچین چیزی بسازه ولی خود mcu به حدی انتظارات رو رو برآورده کرد که تا حالا من به شخصه جایی ندیدم (تو این مدیا) اما در مورد ثور با شما مخالفم به نظرم این خیلی به شخصیت پردازیش کمک کرد و بله من به عنوان یه طرفدار بتمن راضیم که بتمن به یه فرد چاق دائم الخمر بشه به… مطالعه بیشتر »

saeed

نگاه کنید شما دارید قوانین طبیعی فیلم ها میگید قهرمان شکست میخوره و بعد پیروز میشه و اینکه سه گانه فیلم ثور بیش از حد نامید کننده بود و ثور در اندگیم عملا نقش خاصی غیر از دوتا ژست خفن نداشت اگه شما دختر تونی استارک حذف میکردی به بار احساسی فیلم ضربه وارد میشد ولی با حذف ثور که از رهبران انتقام جویان هیچ لطمه ای به فیلم وارد نمیشد

امیرعلی قبادی

M‌CU بعضی مواقع خوب بود و درست پیش رفت؟؟! عزیز اولا که در مقابل حریف خودش یعنی DCEU که صد در صد بهتر بود.(حالا بگیم نه، ۹۹ درصد) بعدشم کاری که mcu کرد خیلی فراتر از انتظارات بود. بابا کم کاری نیست در سال ۲۰۰۸، بیای یک دنیای سینمایی بزرگ بسازی، برنامه ریزی کنی اونم ۱۰ سال!!، بعدش یک پایان عالی داشته باشی و همچنان ادامه بدی. من بیصبرانه منتظر فاز بعدی mcu هستم. در مورد ثور، اولا که ثور رگنوراک اتفاقا به نظرم پختگیه این شخصیت رو نشون میداد و دیگه اصلا به قول اقای شکری اوج پختگیه ثور… مطالعه بیشتر »

ابوالفضل درستکار

کجای MCU فمنیست بازی بوده ؟! من به شما میگم . اگه کاپیتان مارول و اسکارلت ویچ فمنیست بازی نیستند پس چین ؟! در اند گیم فقط دو تا ابرقهرمان تونستن یه تنه تانوس رو به مرز شکست برسونن یعنی کاپیتان مارول و اسکارلت ویچ . ! 😳😳 اگه این فمنیست نیست پس چیه ؟! دیگه نگم که کوین فایگی یه روز میگه کاپیتان مارول از همه قویتره و فردا اون و برادران روسو میگن اسکارلت ویچ از همه قویتره . ! 😄😄 اگه اینا فمنیست نیست پس چیه ؟! در اینکه اون اوایل از MCU زیاد انتظار نمیرفت و… مطالعه بیشتر »

امیرعلی قبادی

از این بحثا که همیشه هست. ولی باید بگم برای من زیاد مهم نیست که مارول فمنیسته، یا نمیدونم فلانی بهمانه. بعدشم از حق نگذریم هر دوی این قهرمانای که شما نام بردید از قویترین قهرمانان مارول هستن. نا سلامتی اسکارلت ویچ مسبب ایونت House of M بوده. یا کاپیتان مارول از حق نگذریم شخصیت قدرتمندیه. حالا اصلا بگذریم. موضوع سر قدرت کی از کی بیشتره نیست. بعدشم گفتم والا این فمنیست بازی و از این چیزا رو من اصلا بهش اهمیت نمیدم و به شما هم پیشنهاد میدم که زیاد به این موضوعات اهمیت ندید. مهم کلیت جهان سینمایی… مطالعه بیشتر »

batman enemies

بله اولین ابرقهرمان کمیک سوپرمن بود که تاثیر زیادی روی کمیک گذاشت و بعد بتمن و زن شگفت انگیز که هردو این شخصیت ها به صنعت کمیک کمک کردند همانطور که در مقاله گفته شد مارول صنعت کمیک نجات داد ولی درباره ایمیج موافق نیستم که پیشرفته کرد ولی دی سی ورتیگو کمک زیادی کرد به پیشرفت کمیک مخصوصاً سندمن . جک مربی راستش خود آستن لی خیلی بهش بدی کرد و اون فقط یک طراح می دونست در حالی که این طور نبود . من خودم شخصیت های مارول جک کربی دوست ندارم و تنها شخصیتی که جک کربی… مطالعه بیشتر »

spider

درسته که dc/ورتیگو با اوردن نویسنده های بریتانیایی و باز گذاستن دست اون ها باعث پیشرفت کمیک بوک شد و باعث خلق شدن کمیک هایی مثل سندمن واعظ واچمن دوزخ افروز و… شدن ، ولی ورتیگو از یه جایی به بعد کم اورد و قافله رو به امیج باخت، امیج کم کمیک شاهکار بیرون نداده مثل ساگا، Paper Girls و صد البته مردگان متحرک