نگاهی به جهان دی سی از دیدگاه اسکات اسنایدر | چشم اندازی برای روایات مدرن

مارول و دی سی، این دو غول صنعت کمیک را می­ توان به شرکت­ های گردشگری تشبیه کرد؛ چرا که همانند آن­ ها هر هفته گزینه­ های سرگرم کننده متنوعی را برای سلایق مختلف، فراهم می ­کنند. لازم به ذکر است که اداره‌­ی این دو کمپانی کار طاقت فرسایی است و تنها با مشاهده‌ی تاریخ بلند این دو ناشر و مواردی نظیر شخصیت ها، لحن های داستانی متفاوت و کوشش صدها نویسنده در جهت شکل دادن آن ها، به این نکته پی خواهید برد. هم اکنون اسکات اسنایدر یکی از آن نویسنده هایی است که در حال شکل دادن و جهت بخشیدن به دنیای دی سی در دل کمیک های لیگ عدالت است. در این مقاله نگاهی خواهیم داشت به عملکرد و نوع بینش اسکات اسنایدر نسبت به جهان دی سی تا بتوانیم از جهت گیری داستان ها و پیشبرد شخصیتی مورد نظر او برای کاراکتر های محبوبمان آگاه شویم.


پیش نگاه

در ابتدا بیایید نگاهی داشته باشیم به وضع دنیای دی سی در دوران نیو ۵۲ (NEW 52)؛ با این که این ریبوت سراسری در شروع کار با موفقیت تجاری همراه بود، اما یک سال هم نگذشت که موج انتقاد­ های منفی به سمت داستان ­های این دوره سرازیر شد. حذف بخش بزرگی از تاریخ دی سی، دل بسیاری از هواداران قدیمی و اصیل را شکاند و سبب تبدیل شدن دنیای دی سی به یک دنیای تاریک و سرد شد که این اشتباه در نهایت هیچ دوامی نیاورد؛ زیرا با محو شدن ذوق و شوق اولیه‌­ی طرفداران نسبت به این دنیای جدید، کمیک های در حال انتشار دی سی رفته رفته دچار افت فروش شدیدی شدند و «دنیای ۵۲ جدید» تبدیل به مانع بزرگی شد که چیزی جز ناکامی برای دی سی به همراه نداشت. نیو ۵۲ آزمون و خطایی بود که در نهایت به شکست ختم شد و بیشتر از پنج سال طول کشید تا دی سی باری دیگر در مسیر درست قدم بگذارد. با این حال، داستان هایی با لحن مشابه حتی قبل از نیو ۵۲ نیز در جهان دی سی وجود داشتند که از بین آن ها رویداد بحران هویت (Identity Crisis) یکی از مثال های بارز این موضوع می باشد.

البته در دوران حکمرانی نیو ۵۲، استثناهایی نیز وجود داشت و یقیناً استثنایی ­ترین اتفاق این دوره، مربوط به سری تحسین شده­‌ی بتمن بود که زوج اسکات اسنایدر و گرگ کاپولو به ترتیب وظیفه­‌ی نویسندگی و طراحی آن را بر عهده داشتند. داستان های بتمن از همان شماره­­‌ی اول بسیار موفق ظاهر شدند و طولی نکشید که خالقان آن به عنوان سوپر استار های جدید دنیای کمیک به شهرت رسیدند. تحسین منتقد­ها به همراه موفقیت تجاری این سری، راه را برای همکاری مجدد این تیم منحصر به فرد باز کرد و منجر به خلق رویداد بی نظیری به نام متال شد. هم اکنون اسکات اسنایدر از یک نویسنده­‌ی تمام ستاره به یکی از رهبران کلیدی دنیای دی سی تبدیل شده است؛ در طی یک سال اخیر، اسکات اسنایدر با کمیک­ های Metal و No Justice و Justice League، دیدگاه جدیدی را وارد دنیای دی سی کرده است. هر چند هدایت یک انتشارات بزرگ همانند دی سی کامیکس، کار بسیار دشواری است، اما به نظر می ­آید که اسکات اسنایدر با بینش جدید و شجاعت مثال زدنی‌اش، فردی مناسب برای انجام این کار باشد؛ زیرا برنامه ها­ی هیجان انگیز او برای دی­ سی، نوید یک آینده­‌ی روشن را می دهند.


دیدگاه گسترده

اگر بخواهیم پرونده‌­ی کاری اسکات اسنایدر را از زمان نویسندگی بتمن تنها با یک کلمه تعریف کنیم، آن کلمه «جاه ­طلبی» خواهد بود. در داستان ­های او، هر بار چیزی بزرگ تر و شگفت­ انگیز ­تر همواره خواننده را غافلگیر می کرد. بعد از آرک محفل جغد­ها و معرفی گروه جدیدی از شرورهای مخفیِ شهر گاتهام و فرضیه‌ی وجود یک برادر برای بروس وین در آرک شهر جغدها، تقریباً محال به نظر می­ رسید که اسنایدر باز هم بتواند طرفداران بتمن را شگفت زده کند؛ اما این اتفاق افتاد و حوادثی که در آرک ­های داستانی بعدی نظاره‌گر شان بودیم، بیش از پیش، هواداران بتمن را شگفت زده کرد و سطح توقعات آن­ ها را افزایش داد.

علاوه بر آن، اتفاقاتی که در داستان­ های اخیر او رخ دادند نیز بسیار شوکه کننده بودند؛ به عنوان مثال، دیوار منبع (Source Wall) آسیب دید و کل هستی در معرض نابودی قرار گرفت. صدها جهان دیگر با موجودات مختلف از پشت این دیوار مرموز وارد دنیای اصلی دی سی شدند و از همه جالب­ تر این که گروه لیگ عدالت، ماه را منهدم کرد! (در واقع بتمن با یک بمب، ماه را منفجر کرد)

دامنه­‌ی دیدگاه این نویسنده به قدری وسیع است که تنها بهترین داستان­ های ابرقهرمانی سال های اخیر و انیمه­ های درجه یک ژاپنی (برگرفته از مانگاهای شونن) توانایی رقابت با آن را دارند. تنها با خواندن آرک اول سری لیگ عدالت یعنی Totality به راحتی می توان به این نکته پی برد که اسنایدر برنامه­ های بزرگ تر و طولانی تری را در سر دارد.


دیدگاه نمادین

بدون وجود شخصیت­ های عالی و نمادین، خلق یک داستان فوق­ العاده تقریباً امری محال است. باری دیگر نگاهی به کمیک ­های بتمن در دوران نیو ۵۲ می اندازیم؛ کاملاً مشخص است که اسنایدر و کاپولو در هر آرک، قصد پرداختن به ویژگی­ های اساسی و نمادین این کاراکتر را داشتند و هر بار به طریقی این سوال را مطرح می­ کردند که «بتمن کیست؟» بدیهی است مردم گاتهام به بتمن اهمیت می­ دهند بنابراین دانستن این حقیقت که چه چیزی او را تا این حد خاص کرده، بسیار مهم است.

این دیدگاه فقط به کمیک­ های بتمن ختم نشد و با گسترده شدن دامنه­­‌ی شخصیت ها در کمیک­ های لیگ عدالت، بار دیگر نمایان می شود. مسلماً بتمن شخصیت بسیار مهمی است، اما با نگاه کردن به واکنش دنیای دی سی نسبت به شخصیت­ های دیگر نظیر واندرومن و سوپرمن یا حتی آکوامن این نتیجه حاصل می شود که بتمن تنها یکی از چندین شخصیت مهم این گروه خارق ­العاده است و باقی ابرقهرمانان نیز همانند او اهمیت دارند؛ حتی برخی از شخصیت­ های ناشناخته ­تر، مثل سایبورگ، مارشن منهانتر و هاک گرل نیز به لطف اقتباس کارتونی چند سال پیش و البته به دلیل تنوع بخشیدن به دنیای دی سی، از جایگاه خاصی نزد هواداران دی سی برخوردارند.

سری لیگ عدالتِ اسنایدر صرفاً به ابرقهرمانان اصلی دنیای دی سی نمی ­پردازد. حضور شخصیت­ های درجه دو و حوادث مختلفی که در این سری روی داده­ است، نشان می ­دهد که اکنون دیدگاه اسنایدر فراتر از پرداختن به یک شخصیت است و او این بار، قلب دنیای دی­ سی را هدف گرفته است؛ به عبارتی در حال حاضر این کل دنیای دی سی است که قرار است به آرمان ها و ویژگی هایش پرداخته شود. این سری از داستان ­های لیگ عدالت، قهرمانان متفاوتی دارد ولی همه‌ی آن ها با وجود تضاد ها و تفاوت هایشان تنها یک هدف و یک بینش را دنبال می­ کنند.


دیدگاه مثبت گرا

دو دیدگاه قبلی به تنهایی اسکات اسنایدر را توصیف نمی ­کنند و هنوز یک فاکتور دیگر باقی مانده است. به طور کلی، هر داستانی که انتشارات دی سی از زمان رویداد بحران در دنیاهای نامحدود (۱۹۸۶) منتشر کرده، نمایانگر تقابل بزرگ ترین ابرقهرمانان دنیا با یک جنگ یا حادثه­‌ای بزرگ بوده است؛ اما چیزی که داستان های اسنایدر را از بقیه متمایز می­ کند، لحن متفاوت و صد البته مثبت اندیشی کاراکتر­ های داستان است.

از زمان رویداد متال تا سری لیگ عدالت، قهرمانان دی سی سخت ترین و طاقت فرساترین شرایط ممکن را گذرانده­‌اند؛ به طوری که حتی نابودی زمین نیز نسبت به حوادث دیگری که در این داستان­ ها اتفاق افتاده است، چندان به چشم نمی­‌ آید. حتی با وجود آن همه تاریکی و سیاهی، باز هم شاهد شنیدن سخنانی حاکی از مثبت اندیشی هستیم که امید به بهبودی شرایط را به خواننده یادآور می­ شوند. قهرمانان داستان با این که حتی از زنده ماندن خود اطمینان ندارند اما همواره روحیه‌­ی خود را حفظ می­ کنند. زمانی که هیچ راه حلی برای رفع مشکلات دنیا وجود ندارد، ناگهان یک راه حل ظاهر می­ شود. دنیایی که در آستانه­‌ی نابودی است، در آخر نجات پیدا می­ کند. فاکتور ثابتی که در نگرش اسنایدر دیده می­ شود، تاریکی نیست؛ بلکه نوری است که ناگهان در انتهای یک تونل تاریک نمایان می­ شود.

مثبت گرایی از جمله عواملی است که داستان های اخیر اسنایدر را مهم جلوه داده‌اند. بسیاری از انسا­ن ها با حس ناامیدی بهتر ارتباط برقرار می­ کنند و به همین دلیل است که بسیاری از داستان­ ها به این سمت و سو پیش رفته­‌اند. اسکات اسنایدر فردی است که ما را از این منجلاب بیرون می­ کشد و این حس منفی را در ما نابود می­ کند.

درست است که این داستان­ ها غیر­قابل باور و تخیلی هستند، اما همین داستان های غیرقابل باور می­ توانند به ما نشان دهند که هنوز می­ شود دنیا را نجات داد. این امید از دل داستان­ ها و شخصیت­ هایی بیرون می­ آید که از عصر طلایی کمیک بوک تا همین حالا، الهام بخش نسل­ های متفاوتی بوده‌­اند. رویداد Identity Crisis، ذهن قهرمانان ما را با این طرز فکر که «امید داشتن احمقانه است» آلوده کرد و انتشارات دی سی نیز این دیدگاه تاریک را برای سالیان متوالی وارد داستان­ های خود کرد. اکنون حدود سه سال است که از رویداد تولدی دوباره می­ گذرد و قهرمانان ما باری دیگر به سوی نور و روشنایی قدم گذاشته‌­اند و این همان اتفاقی‌ست که به صلاح همه است.

منبع ComicBook
برای ثبت دیدگاه وارد شوید
  اشتراک  
جدید ها قدیمی ها
پیگیری
E.N
E.N

خسته نباشید میگم خدمت آقای آرمان صفا بابت ترجمه این مقاله خواندنی و مفید اسکات اسنایدر واقعا یکی از بهترین نویسندگانی هستش که تا به حال بنده شناختم، درک بالایی که از کیهان دی سی داره به همراه مهارت فوق العاده ایشان در نویسندگی، همونطور که در مقاله هم گفته شد،باعث شده دنیای دی سی جون بگیره دوتا اسنایدر رو تا حالا در دی سی شناختیم اما این کجا و آن کجا یعنی دقیقا معکوس یکدیگرند اسکات در دوره ای که به هیچ وجه جزو بهترین دوران دی سی نبوده،چندتا از بهترین داستان های بتمن رو نوشته و نتیجه هم… مطالعه بیشتر »

علی زراعت
علی زراعت

حقیقتش من طرفدار زک اسنایدر هستم و نمی خواهم دیدگاهتونو عوض کنم چون خب سه سال وقت بود وقتی عوض نشده منم کاری نمی توانم بکنم ولی چند تا حقیقت هست که اشتباه گفتید. اول اینکه کل جریان استپان ولف و سوپرمن و همه اون سکانس ها ریشات های جاس ویدون بوده و اگه کمی اخبار رو دنبال می کردید قرار بود لیگ عدالت شکست بخورن (که منطقی هم هست چون اولین حضورشون با همدیگست) و خیلی چیز ها دیگه (مثل مرگ پدر و مادر سایبورگ ) . اون فیلم اصلا فیلم زک اسنایدر نیست. حتی زک یک تصویر از… مطالعه بیشتر »

عادل اسلامی

دوستان عزیز ممنون می‌شم اگه بحث های پیرامون دنیای سینمایی دی‌سی و کار های زک اسنایدر رو در پست های مرتبط بهش انجام بدید و اینجا اسپم نفرستید، چون عملاً موضوع مورد بحث ارتباطی با پست فعلی نداره و بحث اصلی رو منحرف می کنه تا حد زیادی.

عادل اسلامی

با تشکر از آرمان جان.

حقیقتاً که اسکات اسنایدر یکی از بهترین برگ برنده های دی سی در طی این چند سال بوده، شخصی هستش که تمامی نکات یک نویسنده‌ی خوب رو در کنار شناخت بسیار زیاد شخصیت ها در خودش داره.

آرمان صفا
آرمان صفا

این مقاله گفته های جنجالی خالق ددپول رو هم رد میکنه که یه جورایی گفت بتمنه که دی سی رو نگه داشته توی دوران نیو ۵۲بتمن یکی از بهترین دوره هاش رو سپری می کرد و شاید بهترین دورش ولی کافی نبود و دیسی همینجور به سقوط ادامه میداد اسنایدر که به عقیده من بهترین نویسنده تاریخ بتمنه به خوبی ثابت کرد که شخصیت هایی هستن که اهمیتشون توی این دنیا از بتمن کمتر نیست و با استفاده ی درست ازشون میشه داستان های خوبی گفت ضمن اینکه ستاره ی این سری لکس لوثره که به عقیده شخصصیم مهمترین ویلن… مطالعه بیشتر »