مصاحبه‌ی جدید آلن مور: از خطر فیلم‌های ابرقهرمانی تا آینده‌ی دنیای کمیک

«آلن مور» از برجسته‌‌ترین چهره‌های صنعت کمیک می‌باشد که با خلق عناوینی ماندگار این عرصه را دستخوش تغییر کرده است. با این وجود، وی مدت نسبتاً زیادی می‌شود که از این هنر خداحافظی کرده و قصد بازگشت به دنیایی که جزئی از فرمانروایان آن است را ندارد. مور به تازگی علت این امر را توضیح داده و سخنان دیگری نیز بر زبان آورده که شنیدن‌شان خالی از لطف نیست؛ سخنانی از جمله دلیل مخالفتش با فیلم‌های ابرقهرمانیِ عصر حاضر و آینده‌ی دنیای کمیک!

مور برای مصاحبه پیرامون پروژه‌ی بعدی‌اش یا همان فیلم سینمایی The Show حاضر بود که خود نویسنده‌ی فیلمنامه‌ی آن و از بازیگرانش می‌باشد. هنگامی که بحث به دنیای کمیک کشیده شد، او اعلام کرد که دلیل پیوستنش به این صنعت، عامه‌پسندانه بودن آن است. به نقل از وی، این مدیوم برای سرگرم کردن مردم طبقه‌ی کارگر، علی‌الخصوص کودکان به‌وجود آمده بود، اما حالا به صنعتی بدل شده که قصد سرگرم کردن طبقه‌ی متوسط را دارد. یکی دیگر از مشکلات مور با کمیک‌ها، درجه‌بندی سنی آن‌ها است. به عقیده‌ی مور، طرفداران کمیک‌ها امروزه نه کودکان، بلکه بزرگسالان می‌باشند. هرچند وی اعتراف می‌کند بخش زیادی از این مسئله به عناوین خود او مرتبط است که منجر شدند صنعت کمیک نگاهی ویژه به آثار بزرگسالانه بیاندازد.

طوری که صنعت کمیک تغییر کرده، رمان‌های گرافیکی امروزی، کاملاً برای مردمِ طبقه‌ی متوسط فراهم شدن. من با مردم طبقه‌ی متوسط مشکلی ندارم، ولی قرار نبود کمیک‌ها برای اون‌ها ساخته بشن. کمیک قرار بود مدیومی باشه برای کسایی که پول زیادی توی جیب‌شون ندارن.

مور ادامه داد که یکی دیگر از دلایل دوری‌اش نسبت به این فرمت آن است که بیشتر مردم هنگامی که سخن از کمیک به میان می‌آید، به یاد فیلم‌های ابرقهرمانی می‌افتند. او عنوان کرد:

من حتی یه فیلم ابرقهرمانی هم از زمان اولین فیلم «بتمن» به کارگردانی «تیم برتون» ندیدم. اون‌ها (فیلم‌های ابرقهرمانی) سینما و تا حدودی فرهنگ رو مسموم کردن. چند سال پیش من گفته بودم که این یه نشانه‌ی خطرناکه که هزاران آدم بالغ برای دیدن شخصیت‌هایی صف می‌کشن که ۵۰ سال پیش برای سرگرم کردن بچه‌های ۱۲ ساله خلق شدن. عده‌ی زیادی برای فرار از پیچیدگی‌های دنیای مدرن و رجوع کردن به نوستالژی و حس خوبِ کودکی به این فیلم‌ها پناه می‌برن. این موضوع خطرناکه، به مردم اجازه‌ی بالغ شدن رو نمی‌ده.

آلن مور همچنین معتقد است که ارتباطی میان محبوبیت روز افزون فیلم‌های ابرقهرمانی و رخدادهای سیاسی وجود دارد.

شاید این مسئله کاملاً تصادفی باشه، ولی در سال ۲۰۱۶ که مردم آمریکا به ترامپ رای دادن و انگلستان از اتحادیه‌ی اروپا جدا شد، ۶ عدد از ۱۲ فیلم پرفروش سال ابرقهرمانی بودن. نه اینکه بخوام بگم هرکدوم از این موضوعات باعث رخ دادن دیگری شدن، بلکه می‌خوام بگم که به‌نظرم هر دوی این‌ها یه چیز رو نشون می‌دن. و اون انکار حقیقت و عطشی برای راه‌حل‌های ساده و هیجان‌انگیزه.

تصویری از آلن مور

هنگامی که از وی پرسیده شد آیا علاقه‌ای به تماشای فیلم‌های ابرقهرمانیِ مدرن دارد یا خیر، پاسخ داد:

اوه خدای من، نه من هیچ‌کدوم‌شون رو نمی‌بینم. تموم این کاراکترها از خالقین اصلی‌شون دزدیده شدن، یک صف طولانی از روح آفرینندگان‌شون پشت سرشون ایستاده. مثلاً در رابطه با فیلم‌های مارول، [روحِ] «جک کربی». هیچ علاقه‌ای به ابرقهرمان‌ها ندارم. اون‌ها اواخر دهه‌ی ۳۰ برای بچه‌ها خلق شدن و به عنوان سرگرمی کودکان واقعاً هم عالی‌ان. اما اگه بخوای اون‌ها رو برای بزرگسال‌ها به تصویر بکشین به‌نظرم مضحک به‌نظر میاد.

مور همچنین در رابطه با وضعیت فعلی صنعت کمیک در اوضاع قرنطینه نیز سخن گفت:

من شک دارم که کمپانی‌های بزرگ به هیچ شکلی از قرنطینه جون سالم به‌در ببرن. جریان اصلی صنعت کمیک حدود ۸۰ ساله که پابرجاست و همین حالا هم یه عالمه مشکل تهدیدش می‌کنن. قبل از کرونا هم آنچنان وضع خوبی نداشت. اکثر صنایع سرگرمیِ ما به‌شدت جو سنگینی دارن. تمام این کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ تجاری، آنچنان پول دارن که می‌تونن پشت سر هم آثار پرخرجِ غول‌آسایی خلق کنن و بازار رو به‌دست بگیرن. من می‌تونم ببینم که این اوضاع داره تغییر می‌کنه و احتمالاً این چیز خوبیه.

مور اما در رابطه با ناشرین مستقل و تازه‌تر نگاهی متفاوت دارد.

هنوز برای پیش‌بینی‌های مثبت زوده، اما می‌شه امیدوار بود که با این اوضاع، کمپانی‌های بزرگ نتونن خیلی کاری رو از پیش ببرن، در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر تا حدودی بیشتر با این اوضاع آشنایی دارن. الان ممکنه فرصت مناسبی برای صداهای رادیکال و تازه‌نفس باشه که بتونن در غیبت کمپانی‌های بزرگ‌تر خودی نشون بدن.

همان‌طور که گفته شد، فیلم The Show به کارگردانی «میچ جنکینز» و نویسندگی آلن مور، پروژه‌ی بعدی مور خواهد بود. این فیلم در همان دنیایی اتفاق خواهد افتاد که چند فیلم کوتاه از مور میان آن جریان دارند. همچنین به‌نظر می‌رسد که این نویسنده‌ی برنده‌ی آیزنر، تاکنون برای ۳ الی ۵ فصل اقتباس سریالی از این فیلم برنامه‌ریزی کرده است. این فیلم ماه جاری اکران خود را تجربه خواهد کرد.

8 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
آرش مرادی

اوایل قرن بیست و یکم الگوی زیرژانر ابرقهرمانی حاضر در هالیوود ، تازه پدیدار شده بود اونموقع کارهای خوب و سرگرم کننده ای هم ساخته شدند مثل اسپایدرمن ریمی و مروان ایکس ۱ و ۲ و دزدان دریایی کارائیب و… مدتی بعد با موفقیت این اثار در گیشه، عین همین عبارت رو گفتم توی نقد سوپرمن، ” این فیلمها به محصولات تولید انبوه هالیوود تبدیل شدند ” همزمان ، پیشرفت مجدد ناگهانی تکنولوژی مراحل پساتولیدی ( کارهای بصری و جلوه های ویژه و فناوری ) رخ داد و همگام با نو بودن زیرژانر ( الگوی W سطحی، افت و خیز… مطالعه بیشتر »

امیررضا شکری

کاملا با آلن مور مخالفم. به نظرم آلن مور الآن مثلِ خواننده ای میمونه که حنجره اش خراب شده و دیگه نمیتونه آهنگ بخونه، برای همین میاد و میگه دیگه آهنگ ها به درد نمیخورن و اینطور چیزها و بعضی وقت ها بهانه های بنی اسرائیلی هم میاره. اول درمورد اون مثالِ ترامپش حرف بزنم:) نمیدونم کتابِ همه دروغ میگویند رو خوندید یا نه ولی توی اون کتاب اومده بود قبل از اینکه ترامپ رای بیاره پیش بینی کرده بوده که این اتفاق میوفته و دلایلِ متنوعی هم براش آورده بود. یکیش مثلا نژاد پرستیِ آمریکایی ها بود. بحثش گسترده… مطالعه بیشتر »

Alpheus

خیلی ممنون بابت ترجمه این مصاحبه. ولی یه سوال فقط به خاطر قیمت کمیک ها بود که گفت از طبقه کارگر وارد طبقه متوسط شده؟ درمورد محتوا هم به نظر می رسه آلن مور از اینکه کمیک های ابر قهرمانی بخوان بالاتر از رده سنی ۱۰ سال باشن ناراحت هست. از نظر من که تغییر درجه سنی مشکلی نیست تا زمانی که خود کمیک خوب باشه. نظر شخصی من اینه نباید همه کمیک ها رده سنی بالا داشته باشن. باید همزمان کمیک هایی داشته باشیم مناسب کودکان و این دلیل نمیشه کمیک بزرگسالانه تر نداشته باشیم ولی نکته جالب حرفش… مطالعه بیشتر »

آرمان صفا

این قصه‌ی غم انگیز حق‌خوری در دنیای کمیک واقعا تکان دهنده‌ست این‌که مور هرجا می‌شینه اسم کربی و دیتکو رو می‌گه واقعا ستودنیه. چون متاسفانه در زمان حیاتشون درست ازشون قدردانی نشد. من در رابطه با باب کین و خالقین سوپرمن و نامردی کمپانی دی سی بارها صحبت کردم پیشنهاد می‌کنم مستند در جستجوی دیتکو رو هم حتما ببینید. یه بخشیش جاناتان راس از استن لی در مورد دعواش با استیو دیتکو می‌پرسه و بعد از حرف‌های لی ازش می‌پرسه که تو (به تنهایی) این شخصیت رو (اسپایدرمن) خلق کردی. و استن لی ‌هم جواب می‌ده: به نظر من کسی… مطالعه بیشتر »

batman enemies

یک سوال جک کربی چه شخصیت های خلق کرد چون ما هر شخصیتی که از مارول می شناسیم می گویند استن لی خلق کرده ؟ و چرا مارول به جک اهمیتی نداد و اسمش مثل استن لی سر زبان ها نیامد؟ اگه میشه به این ابهامات پاسخ دهید.

امیررضا شکری

تقریبا تمامِ شخصیت های موفقی که استن لی خلق کرد رو جک کربی براش طراحی کرد و خیلی کمک کرد بهش. چند تارو هم استن لی با استیو دیتکو خلق کرد. درسته که استن لی اومده ایده ی شخصیت ها رو داده (البته خیلی هارو ایدشون رو جک کربی داده بود ولی استن لی به نام خودش ثبت کرد) ولی تجربه نشون داده که اگر جک کربی نبود اون ایده ها عملی نمیشدند. زوایای جدید، خلاقیت های جدید و همینطور نوآوری های جک کربی بود که تونست این شخصیت ها رو برای مخاطبان که توی اون زمان عموما بچه ها… مطالعه بیشتر »

batman enemies

واقعا استن لی بی انصافه که این دو بزرگوار را ببخشید این حرف می زنم آدم حساب نکرده و فکر کرده خودش بهترین خالق دنیای کمیک است در حالیکه این دو بزرگوار به صنعت کمیک خیلی کمک کردند . از داستان های استن لی درون دی سی فقط یکیش را خبر دارم که درباره JL بود که افتضاح بود خداراشکر مال دنیا اصلی نبود . به نظر می آید به جای اینکه استن را درون فیلم های مارول می دیدیم باید کربی یا دیتکو را می دیدیم ( البته متاسفانه کربی فوت کرده بود در قرن ۲۰ ) خیلی ممنون… مطالعه بیشتر »

batman enemies

ممنون برای پوشش این مصاحبه .من با بعضی از ایراد هایش موافقم اما با برخیش مخالف . از اینکه گفته شخصیت های کمیک به درد کودکان می خورد مخالفم چون خودش داستان های خوبی برای بتمن و سوپرمن نوشته و شخصیت پردازیشون برای کودکان نیست و بزرگسالان هم می توانند لذت ببرند و یا فیلم مخصوص همه سنی باشه ( معمولاً بیشتر فیلم های مارول مخصوصاً اسپایدرمن برای همه سنین مناسبه ) ولی اینکه فیلم های کمیکی به سینما ( منظور به فلسفه سینما ) ضرر رسانند را تا حدودی قبول دارم چون خیلی از فیلم های ابرقهرمانی پر فروش… مطالعه بیشتر »