نقد فیلم لیگ عدالت – Justice League

در ابتدا باید بگویم که این فیلم، آن چیزی نیست که نویسنده و کارگردان اصلی از ابتدا در نظر داشتند. احتمالاً می‌دانید که مدت زمان کات اولیۀ فیلم لیگ عدالت ۱۷۰ دقیقه بوده، چون قرار بود که مکمل فیلم قبلی باشد و چند شخصیت جدید و مهم را معرفی کند و نیز برای فیلم های آینده‌ی یونیورس سینمایی دی سی زمینه سازی نماید. اما به دستور مسئولین مربوطه کمپانی وارنر، مدت زمان آن به ۱۲۱ دقیقه تقلیل پیدا کرد! همین حرکت نابخردانه باعث شده که برنامه ریزی نویسنده و کارگردان برای پرداخت کافی به شخصیت ها و جزئیات مختلف ناتمام بماند و حفره هایی در داستان و روایت فیلم ایجاد شود. حتی از چندین صحنه‌ی مختلف که در آخرین تریلر ها هم دیده بودیم خبری نیست!

اکنون به بخش اصلی نقد و بررسی می پردازیم…

بروس وین

بروس وین/بتمن در نقش اول فیلم ظاهر شده و تغییر و تحولاتی در اعمال و رفتار و تفکرات وی نسبت به گذشته دیده می‌شود و سعی در تشکیل گروهی دارد تا افرادی که توانایی های فراانسانی دارند را برای مقابله با تهدیدِ موجوداتی بیگانه متحد سازد. کاراکتر دایانا/واندرومن نیز هم چنان به روند تکامل خود در دنیای سینما ادامه می‌دهد. او به همراه بتمن، مؤسس و رهبر گروه است. این دو شخصیت حقیقت جو و عدالت خواه به درستی برای هدایت این گروه انتخاب شدند و نقش خود را در فیلم به خوبی به انجام رساندند.

لیگ عدالت

در این فیلم، ما با سه شخصیت نسبتاً جدید هم مواجه می شویم که قرار است در این فیلم و همچ نین در آینده نقش مهمی داشته باشند. البته در فیلم “بتمن علیه سوپرمن” اشارات مختصری به حضور آنها صورت گرفته بود. اولین نفر بری‌آلن/فلش می‌باشد. ابتدا قبل از اینکه بروس وین به سراغ او برود توسط دستیار بروس وین یعنی آلفرد معرفی می شود و می‌فهمیم که او کسی است که بر اثر یک تصادف به قدرت های فرابشری دست یافته و پدرش نیز به اتهام قتل مادرش در زندان به سر می برد. سپس شاهد ملاقات وی با پدرش و مکالمات آنها هستیم و این یک معرفی نسبتاً مختصر و مفید است.

اما در مورد ویکتور استون/سایبورگ؛ این شخصیت نیاز به معرفی بیشتری داشت، چونکه او از یک بازیکن فوتبال به یک موجود نیمه‌انسان/نیمه‌ماشین تبدیل شده و قدرت هایش را نیز از یک شیء مهم به نام مادرباکس که نقشی کلیدی در داستان دارد به دست آورده است. اما متأسفانه معرفی و شناخت کافی صورت نمی گیرد و ما در رابطه با پیشینه‌ی سایبورگ فقط یک صحنه کوتاه در فیلم “بتمن علیه سوپرمن” دیده بودیم و در این فیلم خیلی زود یک سایبورگ حاضر و آماده را می‌بینیم و دلیل آن چیزی نیست جز حذف شدن سکانس های مرتبط با گذشته‌ی سایبورگ از کات اولیه‌ی فیلم.

در خصوص آرتور کُری/آکوامن نیز باید گفت که باید مکالمات بیشتری میان او و بروس وین می‌دیدیم و هم چنین حرف‌های بیشتری راجع به او زده می‌شد، اما نسبت به سایبورگ بهتر بود. مطمئناً خیلی‌ها از این کاراکتر خوشـشان آمده و دوست دارند در آینده چیزهای بیشتری از او ببینند.

شخصیت منفی و خبیث فیلم یعنی استپن ولف در اولین صحنه های حضورش تهدیدآمیز ظاهر می شود و سپس توسط دایانا نیز معرفی می شود و توضیح می دهد که او چه کسی بوده و در گذشته چه کارهایی کرده است؛ در ادامه نیز عطش و میل به تصاحب مادرباکس ها در او بیشتر و بیشتر دیده می‌شود. هرچند هدف مشخصی دارد و بسیار بی‌رحم است، اما با این وجود، یک خبیث درجه یک نیست و می‌بایست بهتر از اینها عمل می‌کرد. یک خبیث فانتزی و سرگرم کننده است و صحنه های اکشن خوبی را رقم میزند اما بی نقص نیست.

بازگشت سوپرمنفیلم لیگ عدالت روی دو چیز مانور زیادی می‌دهد. یکی نیاز دنیا به سوپرمن و دیگری بازگشت سوپرمن؛ که هر دو را به سرانجام رساند. به خوبی نشان داده شد که سایبورگ، فلش، آکوامن و حتی واندرومن توانایی کافی برای مقابله با استپن ولف را ندارند و نیاز به سوپرمن کاملاً احساس می شود؛ اما ای کاش سوپرمن هنگام بازگشتـش خشمگین نمیشد و ای کاش بیشتر در حالت سردرگمی به سر می‌برد تا عصبانیت. در هر حال، این مسئله در سکانس‌های پایانی به نوعی جبران شد. احتمالاً خیلی از هواداران معتقد باشند که مرگ سوپرمن اشتباه بود و به طور کلی اشتباهات زیادی در فیلم “بتمن علیه سوپرمن” صورت گرفت اما فیلم لیگ عدالت توانست گام‌هایی در مسیر برطرف کردن اشتباهاتِ داستانیِ گذشته بردارد.

این فیلم دو نقطه ضعف بزرگ دارد که مطمئناً هر بیننده‌ای را آزار می دهد؛ تدوین ضعیف و ریتم تند فیلم در بعضی از دقایق؛ این دو مشکل هم به حذف خیلی از سکانس‌ها و فیلمبرداری‌های مجددِ بی‌جا و بی‌مورد برمیگردد. در جاهایی از فیلم، بعضی صحنه‌ها دوباره فیلمبرداری شده اند و کاملاً می‌توان تفاوت صحنه‌هایی که تحت هدایت “جاس ویدون” فیلمبرداری و اضافه شده را از کات‌های اولیه‌ی “زک اسنایدر” تشخیص داد. متأسفانه این فیلمبرداری‌های مجدد و تغییرات اعمال شده با بی‌سلیقگی و بی‌دقتی انجام شده اند که احتمالاً به دلیل تمایز سبک و سلیقه ویدون نسبت به اسنایدر باشد و البته زمان کمی که ویدون در اختیار داشته را نباید فراموش کرد. در ضمن بعضی از شوخی ها و صحنه های طنز هم که بعداً به فیلم اضافه شده است بی خود و بی جا می باشد.

فیلم از صحنه‌های اکشن قابل قبولی برخوردار است؛ چیزی که زک اسنایدر در آن تبحر دارد. مثلاً جنگ آمازون‌ها با استپن ولف یا جنگ ارتش استپن ولف با زمینی ها در زمان قدیم و کلاً مبارزاتی که استپن ولف و هم چنین واندرومن در آنها حضور داشتند خوب بود. فلش و آکوامن هم از نظر اکشن لحظات جالبی را بوجود آوردند.

اما جلوه‌های بصری در گوشه هایی از فیلم، مخصوصاً در قسمت هایی از سکانس جنگ پایانی قابل قبول نیست و می توانست بسیار بسیار بهتر از این باشد. بازهم این مسئله برمیگردد به تغییرات سرسری و عجولانه‌ای که در ماه‌های اخیر صورت گرفت.

لیگ عدالتموسیقی متن قابل قبول نیست. ابتدا وظیفه ساخت موسیقی لیگ عدالت بر عهده‌ی جانکی ایکس ال جوان و با استعداد بود که قبلاً به همراه هانس زیمر ساخت موسیقی فیلم “بتمن علیه سوپرمن” را برعهده داشت و حتماً با تم مخصوصی که برای واندرومن ساخته است آشنایی دارید. اما جاس ویدون او را کنار گذاشت و دنی الفمن کارکشته را روی کار آورد. مشکل اینجاست که اولاً دنی الفمن فرصت بسیار کمی برای ساخت موسیقی این فیلم داشت (بطوریکه خود او در مصاحبه ای اعلام کرد که انگار داشت برای انیمیشن، موسیقی متن میساخت!) و ثانیاً سبک آهنگ سازی او با این فیلم همخوانی ندارد. حال و هوای آن مثل موسیقی فیلم های بتمنِ تیم برتون است و نوآوری و هماهنگی لازم را ندارد.

لحظات پایانی فیلم یکی از نقاط قوت آن بود و همانطور که خیلی‌ها گفته بودند، بیننده را برای دیدن فیلم های آینده مشتاق می کند و سر ذوق می آورد. با وجود کاستی‌ها، مزیتی که این فیلم دارد این است که راه را برای فیلم های بعدی کاملاً هموار می کند. به طور مثال، فیلم اختصاصی بتمن با حضور یک بتمن احیا شده از نظر اخلاق و روان؛ یا فیلم های آکوامن و فلش حرف های تازه‌ای برای گفتن خواهند داشت زیرا که قرار است شخصیت های جالبی را برای نخستین بار در  فیلمی اختصاصی بروی پرده نقره ای ظاهر کنند و فیلم اختصاصی سوپرمن (مرد پولادین ۲) که پس از سال ها، نوید ساخت یک فیلم ناب از سوپرمن را می دهد.

می توان گفت که واندرومن تقریباً ستاره این فیلم بود. بتمن نسبت به قبل بهتر شده بود. فلش و آکوامن نیز بسیار جالب و سرگرم کننده بودند اما سایبورگ نیاز به پرداخت بیشتری داشت و می توانست بهتر باشد و سوپرمن که سرانجام با وجود کاستی‌ها، حداقل در سکانس‌های پایانی تبدیل به چیزی شد که اکثر هواداران و به خصوص طرفداران دنیای کمیک آرزویـش را داشتند.

واندرومندر آخر، چیزی که اکثر هواداران را بسیار دلخور کرد این بود که صحنه‌های زیادی از فیلم حذف شد. در واقع چیزی بالغ بر ۱۵ صحنه مختلف را که در تریلر ها (حتی در آخرین تریلر) دیده بودیم در این نسخه از فیلم ندیدیم که بعضی از آنها یک صحنه‌ی کوتاه و بعضی هم یک سکانس کامل بودند و حذف آنها ضربه‌های سنگینی را به فیلم وارد کرده است. در کل، تغییراتی که بعد از روی کار آمدن جاس ویدون اعمال شد، بیشتر دارای تأثیرات منفی بودند تا تأثیرات مثبت! امیدواریم در نسخه دیجیتال و بلوری که نسخه‌ی ماندگار فیلم‌ها محسوب می‌شوند، شاهد صحنه‌های حذف شده باشیم تا بخش اعظمی از ضعف‌های این فیلم برطرف شود.

۴.۷
متوسط و ناامید کننده

Justice League (2017)

  • ComicSquad ۵.۵
  • Metacritic ۴.۵
  • Rotten Tomatoes ۴
17 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments
شایان محمودی

ممنون از بهنام بابت نقدش خلاصه هم نبود چون به نظر من بیشتر از این جای مانور نداره این چیزی که دیدم از این فیلم. با کمال احترام به همه دی سی فن های عزیز این سایت که من براشون خیلی احترام قائلم و همگی دوستای خوب من هستن این فیلم به نظرم ضعیف ترین فیلم وارنر تا به اینجا بود. من اصلا نمیخوام به مقایسه این فیلم با فیلمایی مثل طلوع عدالت یا جوخه انتحار فک کنم چون این کار عملا یه توهین به شعور تمام مخاطباست شما منتظرید بعد فیلم عالی مثل واندروومن یه فیلمی ببینید که دیگه… مطالعه بیشتر »

شایان محمودی

والا چی بگم منم میگم جمع کنه بره پی سینگل ولی زهی خیال باطل این پول پرستا آدم نمیشن تا وقتی که لباس هارلی جوخه رو میبره بالا ۷۰۰!

باز خدا رو شکر این هفته پانیشر بود وگرنه دق میکردم. ایشالله کامل ببینمش یه نقد طلب مخاطبان گل سایت سریالش واقعا عالیه و همون پانیشریو میده که هوادارا میخوان لامصب جان برنثال ترکونده!

AliBigi666

اول تشکر بابت زحمتی که برای مقاله کشیدین کامل خوندم اما اینکه کات شدن فیلم تاثیر داشته درست ولی جالبه خیلی ازنقاط ضعف فیلمو رد شدین و تازه یجورایی با یکسری سخنان مبهم سعی کردین خوبم جلوش بدین یعنی یجوری خواستین بگین تمام کارای که اسنایدر کرده درسته ولی این ویدنی که کلا چندصحنه اضافه کرده امده کل فیلمو خراب کرده!!! ولی یه سوال یعنی تمام فیلمی که بیش از ۸۰ درصدشو اسنایدر عالی بود وفقط مشکل تنها کات وویدنی بود که کلا چندتاصحنه دیگه اضافه کرد ؟ به عنوان مثال درمورد مهم ترین کارکتر دیسی بتمن واقعا این بتمن… مطالعه بیشتر »

AliBigi666

عزیز گفتم که صحنه های حذف شده تاثیر داشت درسته فیلمو تریلرا باکلیپاییم که ازچندتاصحنه حذف شده بود دیدم ولی فرضا اگه اونا بودن ولی مسئله اینجاست شما میخوای بگی اکثر مشکل فیلم اینا بود وبقیه موارد اوکی بوده درصورتی که مشکلاتی که مخصوص سبک اسنایدره با توجه به شناختی که ازهمه فیلماش داریم چندنمونشو گفتم ویلن فیلم وربط نداشتن خیلی مسائل که اسنایدر کارگردانیشو کرده (مثل چندثانیه اخر bvs و نحوه زنده شدن سوپرمن که هیچ ربطی بهم نداشتن!) و داغون کردن کارکتر بتمن راجب بتمن بگم که من خودم اصلا طرفدار بتمن bvs نبودم اتفاقا دقیقا نظرم مثل… مطالعه بیشتر »

Captain Steve Lover

سلام خدمت اقا بهنام و تشکر بابت نقد… خب …میرم مستقیم نظرمو درمورد فیلم میگم… از نظر من همراه با گرین لنترن و چهار شگفت انگیز ضعیف ترین فیلم های ابرقهرمانى تاریخ سینما هست…راستش برعکس خیلیا با بی وی اس تا حدودى حال کردن ولى این فیلم کارى باهام کرد که بعدش حس کردم ٢ ساعت عمرم رو تلف کردم…فاجعه بود… فیلمنامه کاملاً قابل پیش بینی(دیالوگ به دیالوگ)…داستان کلیشه ای و مضحک…بدترین ویلین فیلم های کمیک بوکى(صد رحمت به “شلاق” فیلم مَرد اهنى ٢)…تعامل کلیشه ای و مسخره بین کرکتر ها (اون بحث مسخره بین بروس و دایانا که واقعاً… مطالعه بیشتر »

ahmad

نقد بسیار عالی بود

تشکر از شما و تیم خوبتون

crash bandicot

مشکل اصلی فیلم (که من ندیدم ولی چشم بسته میتونم کلشو بگم:/ (به خاطر یکم درگیری شدید با یه کمیک خاص از جاستیس لیگ) این بود که شناخت صحیحی از دنیای دی سی نداشت. بر خلاف تصور عامه ی مردم که فکر میکنند دنیای مارول خیلی فانتزیه ولی برعکس دنیای دی سی خیلی واقع گرایانس، کسایی که کمیکای جاستیس لیگ رو خونده باشند به این موضوع واقفند که اصالت شخصیت های دی سی به شدت فانتزیه! یعنی کسایی که بتمن خوندن میدونند که از خود شخصیتش گرفته تا دشمنان کوچیک و بزرگ بتمن فانتزی هستند و در بهترین حالت سورئال!… مطالعه بیشتر »

شایان محمودی

باهات موافقم از جهاتی! تقریبا اون واقع گرایی یا رئالیسم خاص نولان که تو جای جای سه گانش احساس میشد باعث خیلی چیزا شد، عملا هدف نولان این بود که بتمنی بسازه که مخاطب بتونه حضورشو تو دنیای واقعی توجیه کنه ولی واقعیت اینه که این مساله سه گانه نولان رو بزرگ کرد و وجهه بتمن رو کوچیک! سر راست بگم بتمن کمیک واقعا خیلی خیلی خیلی بهتر و بزرگ تر از بتمنیه که نولان به ما نشون داد ولی چون همه با این سه گانه خو گرفته بودیم و خاطره داشتیم باهاش طول کشید تا بفهمیم چه قدر شخصیت… مطالعه بیشتر »

We hoped for Superman and got the Bat

من عاشق بتمن وی سوپرمن هستم چون تو نسخه اکستندد فیلم یه مفهومی داره. یعنی مثلا دشمنی بین دو شهر و ویلنش یعنی لکس یکم مفهومی تر هست ولی لیگ عدالت؟ خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ . این فیلم دقیقا از همون صحنه که سوپرمن زنده میشه نابود میشه. واقعا کاش سوپرمن زنده نمیشد. کاملا ریتم فیلم و همه چی با زنده شدن سوپرمن از بین میره. اما ویلن فیلم که واقعا افتضاح میشه اولش واقعا عالی بود ولی اصن اون بحث مادرباکس ها و گرفتنشون و نحوه شکست خوردنش واقعا یه تقلید مزخرف از مارول بود. قرار نیست هرکاری اونا کردند ما هم… مطالعه بیشتر »

آرش مرادی

خب در کل میشه گفت که فیلم در سطح متوسطی بود… نمیگم ضعیف… ولی خب خوب هم نیست در کل پیرو فرمایشات دوست خوبم اقا بهنام باید بگم که از ضعف های فیلم میشه به نپرداختن به شخصیت ها و نبود شخصیت پردازی کافی برای کارکاتر هایی مثل سایبورگ و اکوامن و ویلن فیلم اشاره کرد … همچنین متاسفانه CGI خیلی جای کار داشت بازم … روند فیلم خیلی تند بود و واقعا برخی از چیزا از فیلمنامه حذف شده بودناسپین ولف ویلن خوبی نبود، و یکی دیگه از نکات مهم هم نبودن چالش آنچنانی برای قهرمان های داستان بود… مطالعه بیشتر »

Alireza

خب منم امدم نظرمو در مورد فیلم بگم ولی قبلش یک چیز بگم که آقا بهنام با تمام احترامی که به شما دارم اما نقدتون خوب نبود یعنی به هر نقطه ضعفی رسیدید گفتید این بخاطر صحنه‌ها حذف شده هست امیدوار بودم نقد بهتری بگید . شروع کنیم با بتمن :خب همه ما میبینیم که بتمن کتک خور ملسی داخل گروه بود انگار نه انگار که بتمن بهترین نقشه‌ها رو میکشه  اینجا حتی نمیدانه چکار کنه فقط تماشاگر خوبیه باید یه پفک چیبس هم با خودش به نبرد میبرد تا حوصله اش سر نره . سایبورگ‌ هم که نیاز به… مطالعه بیشتر »