آمار فروش کمیک بوک در ماه آوریل ۲۰۱۹ – نبرد قلمرو ها نزدیک تر از همیشه

در ماه مارس گذشته به لطف شماره‌ی هزارم کمیک های کارآگاهی، فروش نسبتاً بالایی را در حوزه‌ی کتاب های کمیک شاهد بودیم که از همه نظر می توان آن را یک اتفاق خوب برای سومین ماه سال ۲۰۱۹ نامید؛ اما اکنون در ماه آوریل، با خاموش شدن شعله های کمیک های کارآگاهی، شاهد صدرنشینی انتشارات مارول با دو عنوان جدید هستیم. عناوینی که به رسم همه ساله‌ی این انتشارات، محبوبِ طرفداران واقع می شوند و در بخش فروش، بسیار خوب عمل می کنند.

البته مسئله‌ی مهم تری که در این ماه مطرح است، مقایسه آن با ماهی یکسان در سال گذشته است؛ در آوریل ۲۰۱۸ شاهد اتفاقی نمادین در دنیای کمیک بودیم؛ در این ماه، با انتشار شماره ۱۰۰۰ کمیک های اکشن، فروش بسیار خوب و رقابت های جذابی بین عناوین دو کمپانی مارول و دی سی شکل گرفت که در نوع خود هیجان انگیز و متمایز به شمار می رفت. اما در آوریل ۲۰۱۹ تنها شاهد صدرنشینی انتشارات مارول پس از چند ماه، و همین طور رسیدن به تعادل در میزان فروش عناوین هستیم.

آمار فروش کمیک بوک


بی شک با توجه به آمار این چند ماه، اولین عنوانی که برای جایگاه نخست به ذهن هواداران می آید چهارمین شماره از مینی سری بتمنی که می خندد است، اما انتشارات مارول به کمک رویداد جدید جیسون آرون، باری دیگر قدرت نمایی خود را آغاز و جایگاه اول لیست را تصاحب کرد. رویداد War of the Realms به نویسندگی جیسون آرون و طراحی راسل داوترمن، جدیدترین رویداد انتشارات مارول است که در کنار سری اصلی، با یک پلات مشخص در کمیک های دیگر این انتشارات نیز پیش می رود. این رویداد علاوه بر تمرکز بر روی وجه اساطیری انتشارات مارول، با توجه به زحمات چندساله‌ی آرون و اتفاقات و مرگ های غیرمنتظره‌ی این کمیک، بسیار مورد انتظار است و صدر نشینی آن نیز طبیعتاً مهر تاییدی بر این موضوع می باشد.

اما پس از صدرنشینی رویداد نبرد قلمرو ها، باز هم جایگاه بعدی به اثر دیگری از انتشارات مارول، یعنی شماره‌ی نخست سری Symbiote Spider-Man، تعلق دارد. این سری جدید به قلم یکی از نویسندگان قدیمی و زبردست دنیای کمیک یعنی شخص پیتر دیوید است که با برگرداندن لباس سیاه اسپایدرمن و روایت داستان هایی بر مبنای آن، قصد دارد چیزی متفاوت و در عین حال آشنا را به مخاطبین خود عرضه کند.

سرانجام در رتبه سوم لیست، چرخه‌ی فروش به سمت انتشارات دی سی می گردد و شماره‌ی چهارم مینی سری بتمنی که می خندد اثر اسکات اسنایدر و جاک را به همراه می آورد. گویا این مینی سری همچنان به روند قدرتمند خود، چه در بحث فروش و چه در بحث کیفی ادامه می دهد.

پس از وقفه‌ای کوتاه در عناوین مارول، جایگاه چهارم لیست به شماره‌ی ۱۶ سری محبوب Immortal Hulk به قلم ال یویینگ و طراحی جو بنت می رسد. ال یویینگ نویسنده‌ای است که بار ها نشان داده است که استعداد بالایی در روایت داستان هایی با کشش مناسب و برآورده کردن انتظارات طرفداران دارد.

طبق رسم همیشگی، جایگاه پنجم و ششم لیست به شماره های ۶۹ و ۶۸ سری بتمن به نویسندگی تام کینگ تعلق دارد. پس از سری بتمن و در بخش هفتم لیست، شاهد حضور شماره‌ی نخست سری جدید Thanos به نویسندگی تینی هاوارد هستیم. البته اگر چه این کمیک نتوانست آنقدر که باید و شاید خود را در بین همتایان دیگر خود مطرح کند، اما تا قسمت های بعدی باید منتظر ماند و دید که تا چه حدی می تواند نسبت به کمیک های پیشین این شخصیت پیشروی کند.

در ادامه نیز دوباره شاهد حضور کمیکی از تام کینگ در رتبه‌ی هشتم لیست هستیم. شماره‌ی هشتم رویداد قهرمانان در بحران به همان اندازه جنجالی بود که از آن انتظار می رفت؛ بطوری که در پی انتشار خود، نقد های منفی فراوانی را دریافت کرد و حتی برای باری دیگر سبب تهدید شدن تام کینگ به مرگ شد!

در دو بخش آخر لیست، به ترتیب شاهد عنوان Web of Venom: Cult of Carnage و در نهایت شماره‌ی ۲۰ سری The Amazing Spider-Man هستیم تا در نهایت نصف عناوین ماه آوریل را در اختیار انتشارات مارول قرار دهند.

آمار فروش گرافیک ناول


در بخش رمان های گرافیکی و نسخه های جلدسخت، همانند گذشته، میزان فروش بین انتشارات مختلف پخش شده است و اگر میزان افت فروش ۲۲ درصدیِ عناوین جدید را در نظر نگیریم مثل ماه های پیشین، وضعیت آرامی بر آن حکم فرماست.

جایگاه اول و چندین جایگاه دیگر در این لیست، در تصاحب انتشارات ایمیج قرار دارد. این انتشارات با ارائه‌ی نسخه های جلدسختِ عناوینی چون The Magic Order و جلد دوم سری محبوب Gideon Falls به قلم جف لمیر و البته با کمال تعجب، دومین جلدِ عنوان Unnatural، توانست سهم خود را از ماه آوریل کسب کند.

انتشارت مارول و دی سی نیز به رسم ماهانه‌ی خود، برخی از آرک های داستانی مهم شان را به صورت جلدسخت عرضه کردند و مثل گذشته با در دست داشتن ۲ تا ۳ عنوان در بخش پرفروش ترین رمان های گرافیکی حضور دارند.

در نهایت انتشارات دارک هورس با ارائه‌ی نسخه های جلدسختِ اثر تحسین شده‌ی جرارد وی، یعنی سری The Umbrella Academy توانست دو جایگاه از لیست پرفروش ترین های این بخش را از آن خود کند که با توجه به اقتباس سریالی ساخته شده از این عنوان توسط شبکه نتفلیکس، چندان دور از ذهن به نظر نمی رسید.


در بخش فروش عمده نیز انتشارات مارول با داشتن ۱۴۳ عنوان در ماه جاری، سهم ۵۰٫۷ درصدی و انتشارات دی سی با داشتن ۸۴ عنوان، سهم ۲۵٫۹ درصدی را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین انتشارات ایمیج با داشتن ۶۰ عنوان در مقام سوم با سهم ۷٫۶ درصدی حضور دارد.

با وجود کمیک های جدید انتشارات مارول و فروش بسیار خوب آن ها، اشتیاق هواداران برای تعطیلات تابستانی بسیار بیشتر از قبل شده است و مواردی مثل بازگشت جاناتان هیکمن نیز سهم مهمی را در این امر ایفا خواهد کرد. در مقابل، عناوین مورد انتظارِ انتشارات دی سی حضور دارند که با وجود تعداد کم، از محبوبیت بالایی برخوردار هستند و همچنان پیشتازند. همچنین عناوین Black Label و دو رویداد بعدی این انتشارات، همواره در کنار بالا بردن سطح کیفی رقابت، بی شک بخش فروش ماهانه را نیز تحت تاثیر خود قرار خواهند داد.

1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments