۲۵ انیمیشن بلند برتر دی سی – DC Animated Movie Universe

بخش انیمیشن کمپانی برادران وارنر (Warner Bros. Animation) از سال ۲۰۰۷ ساخت انیمیشن‌های بلند از کاراکترهای انتشارات دی سی را آغاز کرد و رفته‌رفته دنیای انیمیشنی دی سی (DC Universe Animated Original Movies) شکل گرفت؛ دسته‌ای از انیمیشن‌ها به‌طور مستقیم از روی کمیک‌بوک‌های معروف این انتشارات ساخته و با تغییرات جزئی عرضه می‌شوند و دسته‌ای دیگر صرفاً رنگ‌وبوی منبع اقتباس خود را دارا هستند و از لحاظ داستانی مسیر متفاوتی را در پیش گرفته‌اند. برخی از این انیمیشن‌ها به‌طور سلسله‌وار به یکدیگر مرتب هستند و خط داستانی مشترکی را شکل می‌دهند که با نام جهان مشترک انیمیشن‌های دی سی (DCAMU) شناخته می‌شوند. این جهان مشترک با انیمیشن «تناقض فلشپوینت» آغاز شد و با حماسه‌ی «جنگ آپوکالیپس» به پایان رسید. تا به امروز ۱۵ انیمیشن از جهان مشترک انیمیشن‌های دی سی منتشر شده است و همچنین نسل جدید انیمیشن‌های دی سی هر ساله پذیرای ۳ انیمیشن جدید می‌باشد. اکنون قصد داریم ۲۵ انیمیشن برترِ دنیای انیمیشنی دی سی را به شما معرفی کنیم که هم عناوین جهان مشترک و هم عناوین مستقل دی سی را شامل می‌شود.


۲۵ – تایتان‌های نوجوان: پیمان خیانت (Teen Titans: The Judas Contract)

تایتان های نوجوان قرارداد یهودا

سال انتشار: ۲۰۱۷
کارگردان:
سم لیو
صداپیشگان: استوارت آلن، شان ماهر، کریستینا ریچی، کاری والگرن، میگل فرر، …

«پیمان خیانت» از جمله معروف‌ترین داستانِ گروه «تایتان‌های نوجوان» است که همواره محبوب هواداران دی سی بوده و در سال ۲۰۱۷ انیمیشنی از آن ساخته شد که از انیمیشن‌های نسبتاً خوبِ اخیر محسوب می‌شود و از شخصیت‌پردازی خوبی برخوردار است. بزرگ‌ترین دشمن تایتان‌ها یعنی دث استروک (Deathstroke) با فردی به نام «برادر بلاد» قرارداد می‌بندد که تایتان‌ها را دستگیر کند تا بلاد بتواند از طریق یک دستگاه پیشرفته قدرت‌های آن‌ها را جذب کند. در واقع، دث استروک با یک تیر سه نشان می‌زند؛ انتقام‌گیری از دیمین وین (به‌خاطر اتفاقات قبلی در انیمیشن «پسر بتمن»)، نابودی تایتان‌ها، و کسب پول. اما با دخالت نایتوینگ (Nightwing)، اوضاع آن‌طور که او می‌خواهد پیش نمی‌رود.

این انیمیشن تمرکز خاصی بر روی شخصیت پر رمز و راز ترا مارکو (Terra) دارد؛ عضو جدید تایتان‌ها که با دث استروک در ارتباط است و یک پایان احساسی برای او رقم می‌خورد. روابط میان اعضای گروه نیز به‌خوبی ساخته و پرداخته شده است. انیمیشن «تایتان‌های نوجوان: پیمان خیانت» تقریباً بهترین انیمیشن تایتان‌ها است و با تم نوجوانانه‌ی خود، نظر مخاطبان نوجوان را جلب می‌کند.


۲۴ – بتمن علیه رابین (Batman vs Robin)

بتمن علیه رابین

سال انتشار: ۲۰۱۵
کارگردان:
جی الیویا
صداپیشگان: استوارت آلن، تروی بِیکر، شان ماهر، جیسون اُمارا، …

انیمیشنی که عمدتاً از داستان محفل جغدها (Court of Owls) نوشته‌ی «اسکات اسنایدر» اقتباس شده است. محفل جغدها یک انجمن مخفی است که به صورت پنهانی در گاتهام فعالیت و نفوذ دارد و هدف آن نابود کردن این شهر است. همچنین اعضای این انجمن قصد دارند که «بروس وین» را به سمت خود بکشانند. محفل جغدها، آدمکش‌هایی با نقاب جغد در اختیار دارد که در شهر فعالیت می‌کنند. رئیس این آدمکش‌ها که خود را تالون (Talon) می‌نامد، رابین (دیمین وین) را زیر نظر گرفته و سپس با او به صحبت می‌نشیند تا تعالیم بتمن و خط قرمز مربوط به کشتن یا نکشتن را کنار بگذارد و در نهایت به تالون‌ها ملحق شود. در نتیجه، دیمین از پدرش رویگردان می‌شود و راه و روش تالون‌ها را در پیش می‌گیرد.

انیمیشن «بتمن علیه رابین» پر از زد و خوردها و مبارزات نینجاییِ طولانی و نفس‌گیر است و به‌خصوص طی آن مهارت بالا و بی‌رحمی تالون‌ها کاملاً به چشم می‌آید. تم دارک و نینجایی انیمیشن، چیزی است که هواداران بتمن آن را دوست دارند و طراحی انیمه‌مانند آن نیز با فضای داستان همخوانی و هماهنگی دارد. همین‌طور روابط پیچیده‌ی بروس وین و پسرش و سپس خراب شدن این رابطه، جالب و تاثیرگذار است. شاید این انیمیشن نتواند توقعات دوست‌داران کمیک محفل جغدها را به‌طور کامل برآورده کند، اما مطمئناً ارزش تماشا را دارد.


۲۳ – حکمرانی سوپرمن‌ها (Reign of the Supermen)

سال انتشار: ۲۰۱۹
کارگردان: سم لیو
صداپیشگان: جری اوکانل، ربکا رومین، رین ویلسون، کرس ویلیامز، کامرون ماناگان، …

«حکمرانی سوپرمن‌ها» دنباله‌ی مستقیم انیمیشن «مرگ سوپرمن» و برگرفته از دو کمیک سوپرمن: حکمرانی سوپرمن‌ها (Superman: Reign of the Supermen) و بازگشت سوپرمن (The Return of Superman) می‌باشد. پس از جان‌فشانی «سوپرمن» در مقابل هیولای مخوفی به نام «دومزدی»، جهان و به خصوص شهر متروپلیس نظاره‌گر ظهور مقلدان سوپرمن بود. چهار مقلدی که سعی می‌کنند پا جای پای سوپرمن بگذارند، اما هرکدام راه و روش خود را دارند و هدف خاصی را دنبال می‌کنند. «سوپربوی»، «کلونِ سوپرمن»، «لکس لوثر»، و مهره‌ی جدیدِ لکس؛ «استیل»، مهندس و دانشمند زره‌پوشی است که قصد دارد خلاء سوپرمن را پر کند؛ «ارادیکِیتور»، یک روبات انسان‌نما یا بهتر است بگوییم سوپرمن‌نماست و در نهایت، «سوپرمن سایبورگ»، انسانِ نیمه‌روبات مرموزی است که پیشنهاد ساختن لشکری از سایبورگ‌ها را به مردم می‌دهد.

«لوییز لین» نیز نقش پررنگی در این ماجرا دارد. چرا که با نبود سوپرمن و هرج و مرج حاصل از رقابت مقلدان او، آرام نمی‌گیرد و به تحقیق و تجسس می‌پردازد تا از راز این سوپرمن‌های نوظهور پرده بردارد. خباثت لوثر نیز کمرنگ‌تر است، به این خاطر که وقتی پای تهدیدات خارجی به میان می‌آید، سعی در همکاری دارد و در این ماجرا می‌بینیم از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند. از نکات مثبت این انیمیشن می‌توان به دیزاین خوب، پیچش‌های جالب و صحنه‌های اکشن دیدنی اشاره کرد. انیمیشن حکمرانی سوپرمن‌ها با اینکه به گرد پای قسمت قبلی یعنی مرگ سوپرمن نمی‌رسد، اما جزء آثار خوبِ یونیورس مشترک انیمیشن‌‌های دی سی است و ارزش تماشا را دارد.


۲۲ – سوپرمن: پسر سرخ (Superman: Red Son)

سال انتشار: ۲۰۲۰
کارگردان:
سم لیو
صداپیشگان: جیسون آیزاکس، ایمی اکر، دایدریک بیدر، ونسا مارشال، راجر کریگ اسمیت، پال ویلیامز، …

چه می‌شد اگر موشکِ حامل نوزاد کریپتونی به‌جای مزارع ایالت کانزاس، در مزارع شوروی سابق فرود می‌آمد؟ پاسخ این سوال در انیمیشن «سوپرمن: پسر سرخ» یافت می‌شود. اقتباسی مستقیم از کمیک‌بوکی با همین نام نوشته‌ی «مارک میلار» که یکی از بهترین داستان‌های مرد پولادین را روایت می‌کند. ماجرا مربوط به دوران جنگ سرد می‌باشد و سوپرمن سلاح حکومت شوروی و شخصِ «استالین» است. او یک کمونیست متعصب می‌باشد، اما هنوز همان سوپرمنِ خوش‌قلبی است که ظلم و ستم را نمی‌پذیرد. از سوی دیگر، در ایالات متحده و در شهر متروپلیس، لوییز لین سردبیر نشریه‌ی دیلی پلنت است و همسر او کسی نیست جز دانشمند سرمایه‌دار؛ یا همان لکس لوثر.

قدرت حکومت شوروی که با وجود سوپرمن دوچندان شده، در دل دولت‌مردان ایالات‌متحده ترس افکنده و به همین دلیل است که آن‌ها دست روی دست نمی‌گذارند و به لطف دانش لکس لوثر، ابرانسان خود را خلق می‌کنند. این حرکت به نوعی اعلام جنگ بود و مقابله با آن، اولین چالش جدیِ پیشِ روی سوپرمن است؛ هرچند که سوپرمن تا پایان ماجرا چالش‌ها و تهدیدات بزرگ و بزرگ‌تری را تجربه می‌کند و مقابله با سلاح جدید ایالات‌متحده تنها بخش کوچکی از مشکلات اوست. در این انیمیشن، دیالوگ‌ها بار بسیار مهم و تامل‌برانگیزی را برعهده دارند. دیالوگ‌هایی که یا بوی کمونیسم می‌دهند، یا دم از رویای آمریکایی می‌زنند و ذهن مخاطب را وادار می‌کنند تا به تجزیه و تحلیل این دو تفکرِ مختلف بپردازد و خودش به این نتیجه برسد که در نهایت حق با کیست. علاوه‌بر نویسندگی خوب این اثر، موسیقی آقای فردریک ویدمان غوغا می‌کند و می‌تواند هر بیننده و شنونده‌ای را مجذوب نماید. اگر به دنیاهای موازی علاقه دارید، می‌توانید از انیمیشن «سوپرمن: پسر سرخ» لذت کافی را ببرید.


۲۱ – لیگ عدالت علیه پنج مخرب (Justice League vs. the Fatal Five)

لیگ عدالت علیه پنج مخرب | انیمیشن برتر دی سیسال انتشار: ۲۰۱۹
کارگردان: سم لیو
صداپیشگان: کوین کانروی، دایان گِرِرو، الایس گیبل، جورج نیوبرن، سوزان آیزنبرگ، …

در انیمیشن «لیگ عدالت علیه پنج مخرب» ما شاهد رجوع سازندگان به سبک و سیاق و دنیای انیمیشن‌های بروس تیم (خالق سریال‌های انیمیشنیِ بتمن، سوپرمن و «لیگ عدالت» در دهه‌ی ۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰) و همچنین بازگشت صداپیشگانی همچون «کوین کانروی»، «جورج نیوبرن» و «سوزان آیزنبرگ» بودیم. این انیمیشن، با وجود ارجاعاتی به داستان‌های «لژیون ابرقهرمانان» و سریال انیمیشنی لیگ عدالت، از هیچ کمیک و داستان مشخصی اقتباس نشده و تقریباً اوریجینال است. همچنین در آن خبری از تیم کامل و هفت نفره‌ی لیگ عدالت نیست. در واقع غیر از بتمن، سوپرمن و «واندرومن»، تنها دو قهرمانِ تازه‌وارد به نام‌های «جسیکا کروز» یا همان «فانوس سبز» و «استاربوی» حضور دارند و در مجموع، این پنج نفر هستند که مقابل گروه پنج مخربِ متشکل از «مانو»، «ثاروک»، «بلادسپورت»، «پِرسوِیدر» و «ملکه‌ی زُمردی» قرار می‌گیرند.

داستان بیشتر بر روی دو شخصیت جسیکا کروز و استاربوی تمرکز دارد و این دو، ترکیب جالب و جذابی را به‌وجود آورده‌اند. فانوس سبز مؤنثی که از شجاعت قابل توجهی برخوردار نیست، اما همواره در غلبه بر ترس‌هایش می‌کوشد؛ و دیگری، فردی که با لژیون ابرقهرمانان (قهرمانانی از قرن سی و یکم) در ارتباط بوده، و از سیاره‌ای دیگر و از آینده‌ای دور آمده، و همین‌طور تلاش می‌کند تا خودش را با زمان گذشته (یعنی زمان حال) وفق دهد. سازندگان از این دو شخصیتِ کمتر شناخته‌شده به عنوان شخصیت‌های محوری استفاده کردند و این یکی از معدود دفعاتی بود که انیمیشن لیگ عدالت از محوریت بتمن، سوپرمن و واندرومن فارغ بود. شاید می‌بایست این اثر با مدت‌زمان بیشتری ساخته می‌شد تا بتواند بیننده را با کاراکترهای جدید بیشتر آشنا کند و به جزئیات لازم بیشتر بپردازد. اما باز هم نکات مثبت آن کم نیستند و می‌تواند هواداران را راضی نگه دارد.


۲۰ – بتمن: هاش (Batman: Hush)

بتمن: هاش : انیمیشن برتر دی سیسال انتشار: ۲۰۱۹
کارگردان:
جاستین کوپلند
صداپیشگان: جیسون اومارا، جنیفر موریسون، رین ویلسون، پیتون لیست، ربکا رومین، …

آخرین انیمیشن اختصاصی بتمن در جهان مشترک انیمیشن‌های دی سی، «بتمن: هاش» نام دارد. انیمیشنی که بر اساس یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین داستان‌های بتمن در دنیای کمیک ساخته شده است و تا حد بسیار زیادی به منبع خود وفادار می‌باشد، و حتی تعدادی از صحنه‌های به‌یادماندنی آن را عیناً تکرار می‌کند. این اثر زمانی ساخته شد که کمی پیش از آن، سازندگان همزمان با ساخت انیمیشن مرگ سوپرمن تصمیم گرفته بودند که کم‌کم این یونیورس را از آن فضای سرد و تاریک خارج کنند. به همین خاطر، به سراغ یکی از داستان‌های قدیمی، جذاب و سرگرم‌کننده‌ی بتمن رفتند، و رابطه عاشقانه‌ی او با کت‌ومن را نیز به تصویر کشیدند، و حتی طراحی و رنگ‌بندیِ لباس بتمن را تغییر دادند.

در این انیمیشن، بتمن با یک حریف بسیار مرموز مواجه می‌شود. دشمنی که هویت خود را پشت باندپیچی صورتش پنهان کرده و تاکتیک‌های پیچیده خاص خود را دارد، و حتی می‌توان گفت که در پایان طرفداران را با هویت اصلی خود شگفت‌زده می‌کند. لازم به ذکر است که سازندگان این انیمیشن در پایان‌بندی آن تغییرات جالبی نسبت به منبع اقتباس ایجاد کردند. به همین دلیل می‌توان گفت که این انیمیشن دستِ کم در این مورد از منبعش عملکرد بهتری دارد. هرچند که شاید از نظر جذابیت‌های بصری و سرگرمی در مقابل کمیک «بتمن: هاش» آن‌قدر حرفی برای گفتن نداشته باشد.


۱۹ – سوپرمن: نامحدود (Superman: Unbound)

سوپرمن: نامحدود | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۳
کارگردان:
جیمز تاکر
صداپیشگان: مت بومر، استانا کاتیچ، جان نوبل، مالی کویین، …

این انیمیشن، اثری برگرفته شده از یک داستان پنج قسمتیِ موجود در سری کمیک های اکشنِ سوپرمن به نام برینیاک (Brainiac) می‌باشد. «برینیاک» موجودی بیگانه با قدرت و دانش فراوان است و کار او تصاحب و جذب دانش تمدن‌های پیشرفته در سراسر کهکشان‌هاست. به همین خاطر، او یک روبات کاوش‌گر به سیاره‌ی زمین می‌فرستد تا آن را مورد بررسی قرار دهد. سپس سوپرمن متوجه حضور آن روبات می‌شود و آن را نابود می‌کند. اما «سوپرگرل» به او هشدار می‌دهد که این روبات درست شبیه روبات‌های برینیاک است که به شهر کاندور (پایتخت سیاره‌ی کریپتون) حمله کرده بودند و پس از آن، این شهر توسط برینیاک ربوده شد. سوپرمن تصمیم می‌گیرد که به سراغ برینیاک برود و او را متوقف سازد. اما کار بسیار دشواری پیشِ رویش دارد؛ هرچه نباشد، قرار است که با یکی از قدرت‌مندترین دشمنان سیاره روبرو شود.

در این انیمیشن، روابط سوپرمن و سوپرگرل و همچنین «کلارک کنت» و لوییز لین، و البته برینیاک به خوبی به تصویر کشیده شده و طراحی زیبا و دلچسب و صحنه‌های اکشن عالی نیز از دیگر نقاط قوتِ آن است. در مجموع، انیمیشن «سوپرمن: نامحدود» اثری شایسته است و یک سوپرمن عالی را به تصویر می‌کشد.


۱۸ – بتمن: حمله به آرکام (Batman: Assault on Arkham)

بتمن: حمله به آرکام | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۴
کارگردانان:
جِی اُلیویا، ایتن اسپالدینگ
صداپیشگان: کوین کانروی، نیل مک دانا، هیندن والش، سی سی اچ پوندر، …

«بتمن: حمله به آرکام» را می‌توان انیمیشن اختصاصی جوخه‌ی انتحار (Suicide Squad) دانست و بهتر است که آن را «جوخه‌ی انتحار: حمله به آرکام» بنامیم. این انیمیشن در دنیای سری بازی‌های «بتمن: آرکام» جریان دارد و خاطرات بازی‌های بتمن: تیمارستان آرکام (Batman: Arkham Asylum) و بتمن: شهر آرکام (Batman: Arkham City) را برای هواداران زنده می‌کند. البته همان‌گونه که گفته شد، تمرکز آن بیشتر بر روی جوخه‌ی انتحار می‌باشد و بتمن به نوعی یک کاراکتر فرعی است.

«آماندا والر»، رئیس سازمان آرگوس (.A.R.G.U.S)، قصد دارد که «ریدلر» را دستگیر کند، زیرا او اطلاعات مهمی را از سیستم‌های این سازمان به دست آورده است. همچنین، کپی این اطلاعات در چوب دستیِ نهفته شده است. اما بتمن هم به دنبال این اطلاعات می‌باشد و به همین خاطر، ریدلر را از چنگ مامورانِ آرگوس در می‌آورد و پس از آن، به آرکام منتقل می‌کند. سپس طبق انتظار، آماندا والر تعدادی از خطرناک‌ترین مجرمان را دور هم جمع کرده و به آن‌ها دستور می‌دهد که به تیمارستان آرکام بروند و چوب دستی ریدلر را پیدا کنند و در صورت موفقیت، آزاد خواهند شد. به این ترتیب یک گروه ضربت تحت عنوان جوخه‌ی انتحار تشکیل می‌شود.

«ددشات»، «هارلی کوئین»، «کاپیتان بومرنگ»، «کیلر فراست»، «بلک اسپایدر» و «کینگ شارک» اعضای این گروه هستند. قرار گرفتن این افرادِ سرکش و خطرناک در یک تیم و تعامل آن‌ها جذابیت خاصی دارد. از نظر طراحیِ محیط، کاراکترها، مبارزات و صحنه‌های اکشن، حمله به آرکام جزء برترین‌های دی سی می‌باشد و به معنای واقعیِ کلمه، سرگرم‌کننده است.


۱۷ – فانوس سبز: اولین پرواز (Green Lantern: First Flight)

فانوس سبز: اولین پرواز | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۰۹
کارگردان:
لارن مونتگومری
صداپیشگان: کریستوفر ملونی، ویکتور گاربر، لَری درِیک، اُلیوا دابو، …

اولین انیمیشن بلندِ فانوس سبز، همان چیزی است که فیلم سینماییِ این شخصیت با بازی «رایان رینولدز» نتوانست آن را محقق کند. «فانوس سبز: اولین پرواز»، داستان تبدیل شدن «هال جوردن» به فانوس سبز را روایت می‌کند. آبین سور (Abin Sur)، از افراد سپاه فانوس سبز، هنگام انجام یک ماموریت به شدت مجروح شده و به طرف سیاره‌ی زمین سقوط می‌کند. به همین سبب، هال جوردن، خلبان آزمایشی سازمان هوایی فریس، توسط حلقه‌ی قدرت انتخاب شده است و آبین سور قبل از مرگ، حلقه‌ی خود را به او واگذار می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد. به این ترتیب، هال جوردن تبدیل به یک فانوس سبز می‌شود. سپس چهار تن از افراد سپاه فانوس سبز به سراغ او آمده و او را به سیاره‌ی OA (قرارگاه سپاه فانوس سبز) می‌برند. در این سپاه، فرد خاصی به نام سینسترو (Sinestro) وجود دارد؛ از این جهت که با سیاست‌های فرماندهان خود یعنی محافظین عالم (Guardians of the Universe) مخالف است و به دنبال حلقه‌ای جدید و متفاوت می‌باشد. او کم‌کم به آنتاگونیست داستان تبدیل می‌شود و در نهایت، مخاطبان را برای یک مبارزه‌ی کلاسیک بی‌نظیر آماده می‌کند.

این انیمیشن، اوریجین یکی از بهترین قهرمانان دنیای دی سی را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد و یک ماجراجویی جذاب را به نمایش می‌گذارد و جزء بهترین انیمیشن‌های دی سی محسوب می‌شود.


۱۶ – لیگ عدالت تاریک (Justice League Dark)

لیگ عدالت تاریک | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۷
کارگردان: جی الیویا
صداپیشگان: مت رایان، جیسون اومارا، کامیلا لادینگتون، نیکلاس تورتورو، روزاریو داسن، جری اوکانل، ری چیس، راجر کراس، …

«لیگ عدالت تاریک»، انیمیشنی بود که در واقع زمینه‌ساز دو انیمیشن برتر دی سی در این لیست یعنی «کنستانتین: شهر شیاطین» و «لیگ عدالت تاریک: جنگ آپوکالیپس» شد؛ در حقیقت، بدون وجود لیگ عدالت تاریک، ساخت آن‌ها ممکن نبود، زیرا اولین گزینه‌مان اسپین‌آف و دیگری دنباله‌ی این انیمیشن به‌شمار می‌آیند.

داستان از جایی شروع می‌شود که تهدیدی فراطبیعی زندگی انسان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مردم به‌خاطر این تهدید فکر می‌کنند افرادی که در کنار آن‌ها هستند اهریمنانی خون‌خوارند و در این میان حتی برای بچه‌ها و نوزادان هم استثنا قائل نیستند. این شروعِ کوبنده، دلیل کلمه‌ی «تاریک» را شرح داد و آغازی بود بر مشکلات جدیدی که لیگ عدالت تابه‌حال با آن‌ها مواجه نشده است. با وجود مخالفت اعضای لیگ مبنی بر دخیل بودنِ ماوراءالطبیعه در این امر، بتمن که خود در رأس مخالفان قرار دارد، پس از دیدن رویاهایی مجاب می‌شود تا به دیدن دوست قدیمی خود یعنی «زاتانا» شعبده‌باز و جادوگر معروف شهر برود. در کنار زاتانا، «بوستون برند» ملقب به ددمن (Deadman) نیز در انیمیشن حضور دارد که باعث‌وبانی توهمات عجیب بتمن بوده و ادعا می‌کند که می‌داند مشکل چیست و چگونه می‌توان آن را برطرف کرد. در نهایت تصمیم می‌گیرند تا سراغ جادوگر جذاب و بدنام دی سی یعنی «جان کنستانتین» و خانه‌ی اسرار که هم‌اکنون او میزبانش است بروند تا بتوانند ریشه‌ی مشکل را پیدا کنند.

حضور بتمن به عنوان یک شخصیت کلیدی (و نه محوری) این امکان را برای انیمیشن ایجاد کرد تا برخلاف منبع اقتباسش، وجود نام «لیگ عدالت» را بیشتر توجیه کند و در ادامه، اضافه شدن زاتانا و جان کنستانتین در قالب شخصیت‌های محوری در کنار شخصیت‌پردازی و صداگذاری جذابی که داشتند، راه را برای حضورشان در آثار آینده‌ی دی سی فراهم کرد. در کنار آن‌ها، حضور شخصیت‌هایی مثل ددمن، «سوامپ ثینگ» و «اتریگان» در یک انیمیشن جمع‌وجور و ۷۵ دقیقه‌ای، چالشی بود که سازندگان به خوبی از پس آن برآمدند و توانستند انیمیشن بزرگسالی را تحویل دهند که اصلاً خشک نیست و لحظات خنده‌دار و درام مناسب مخصوصِ خودش را دارد. به قولی شاید لیگ عدالت نتوانست در انیمیشن‌های اختصاصی خود موفق ظاهر شود، اما توانست در نسخه‌ی تاریکش حسابی بدرخشد.


۱۵ – لیگ عدالت: خدایان و هیولاها (Justice League: Gods and Monsters)

لیگ عدالت: خدایان و هیولاها | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۵
کارگردان:
سم لیو
صداپیشگان: بنجامین برَت، مایکل سی هال، تامارا تیلور، …

ایده‌ی دنیاهای موازی و نسخه‌های متفاوت از شخصیت‌ها، همیشه در داستان‌های دی سی کامیکس مطرح بوده است. این بار انیمیشن «لیگ عدالت: خدایان و هیولاها» نسخه‌ای بسیار متفاوت از شخصیت‌های دی سی ارائه می‌کند. سوپرمن از لحاظ بیولوژیکی فرزند ژنرال زاد (Zod) است و پس از فرود آمدن به زمین توسط یک زوج مکزیکی پیدا شده و «هرنان گوئرا» نام می‌گیرد؛ واندرومن، «بکا»، نوه‌ی فرمانروای سیاره‌ی نیو جنسیس (های فادر) است. از همه جالب‌تر، بتمن، یک زیست‌شناس به نام کرک لنگسترام (همان Man-Bat معروف) است که در گذشته آزمایشی بر روی خود انجام داده و او را به یک خون‌آشام تبدیل کرده است. لیگ عدالت جدید از این سه شخص تشکیل شده که کارهای خشونت‌آمیز و قدرت زیاد آن‌ها، انتقاد مردم و خصومت دولت را در پی داشته است. از طرفی هم یک برنامه‌ی مخفی به نام Fair Play برای متوقف کردن لیگ عدالت از سوی دولت در حال توسعه است؛ اما از طرفی دیگر، سه روبات نابودگر که هر کدام ویژگی‌های یکی از اعضای لیگ عدالت را دارند، دانشمندان پروژه‌ی Fair Play از جمله «ویکتور فرایز»، «ری پالمر» و «سایلاس استون» را به قتل می‌رسانند. به همین خاطر، لیگ عدالت از چند جهت با مشکل مواجه می‌شود…

این انیمیشن جذاب تا حدودی قابل پیش‌بینی نیست و پیچیدگی‌های خاصی دارد؛ چونکه تنها شباهت آن به لیگ عدالت معروف، وجود کاراکترهایی ملقب به سوپرمن، واندرومن و بتمن است.


۱۴ – لیگ عدالت: جبهه جدید (Justice League: The New Frontier)

لیگ عدالت: جبهه جدید | انیمیشن برتر دی سیسال انتشار: ۲۰۰۸
کارگردان: دِیو بولاک
صداپیشگان: کایل مک‌لکلن، میگل فرر، جرمی سیستو، لوسی لالِس، نیل پاتریک هریس، دیوید بوریناز، …

«لیگ عدالت: جبهه جدید» از انیمیشن‌های خاص یونیورس دی سی به حساب می‌آید. چونکه رنگ و بوی عصر طلایی کمیک بوک را در بر دارد. روایتی قدیمی از تولد و شکل‌گیری لیگ عدالت در دهه پنجاه میلادی؛ این انیمیشن مستقیماً از کمیک بوکی با همین نام اثر داروین کوک اقتباس شده و از نظر دیزاین و طراحی نیز همانند دیگر انیمیشن‌های مستقل دی سی، به منبع اقتباس خود شباهت زیادی دارد. داستان از جایی شروع می‌شود که یک موجود غیرعادی و تهدیدآمیز وارد ماجرا شده و قصد نابودی بشر را دارد و پیروان افراطی‌ای نیز پیدا کرده است. هرکدام از قهرمانان نیز به‌نحوی درگیرِ این قضیه می‌شوند و پس از آن، عصر اتحاد فراانسان‌ها فرا می‌رسد.

در این اثر تقریباً شاهد نسخه‌های اولیه‌ی کاراکترهای درجه یک دی سی و همچنین ادای احترام به داستان‌ها و شخصیت‌پردازی آنان در عصر طلایی کمیک هستیم. دیدنِ مدل اولیه و کلاسیک این شخصیت‌ها در قالب یک انیمیشنِ نسبتاً جدید و با یک داستان تازه، می‌تواند جذاب و دلنشین باشد. از شخصیت‌های حاضر در این انیمیشن، علاوه‌بر هفت عضو اصلی لیگ عدالت، می‌توان به گرین ارو، شزم، آدام استرنج، متامورفو و بلک هاک نیز اشاره کرد.


۱۳ – سوپرمن: روز رستاخیز (Superman: Doomsday)

سوپرمن: روز رستاخیز | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۰۷
کارگردانان:
بروس تیم، لارن مونتگومری، برندن ویِتی
صداپیشگان: آدام بالدوین، ان هِک، جیمز مارسترز، …

نخستین عنوان در دنیای انیمیشنی دی سی، بعد از اتمام سریال انیمیشنی محبوب Justice League Unlimited ساخته شد و حال و هوا و سبک مشابهی با آن سریال داشت. این انیمیشن، اقتباسی فشرده از دو داستان «مرگ سوپرمن» و «بازگشت سوپرمن» می‌باشد. در این انیمیشن، موجودی بیگانه و بسیار قدرتمند به نام دومزدی (Doomsday) که با حفاری کارگران «لکس کورپ» از زیر زمین پیدا شده، به شهر متروپلیس هجوم آورده است و هر چیزی را که سر راهش باشد نابود می‌کند؛ اما ناگزیر با سوپرمن روبرو می‌شود و نبرد هولناک و مخربی صورت می‌گیرد که سرانجام به مرگ سوپرمن ختم می‌شود. البته این تنها بخشی از داستان است؛ چونکه لکس لوثر (Lex Luthor) به‌وسیله‌ی خون سوپرمن که در صحنه‌ی مبارزه از او به‌جا مانده بود، کلون سوپرمن را می‌سازد و او را به‌عنوان سوپرمن اصلی جا می‌زند تا بدین وسیله به اهداف پلیدی که در سر دارد برسد.

جالب است بدانید که این انیمیشن با فروش ۱۲.۵ میلیون دلار، رکورد بیشترین فروش را در میان انیمیشن‌های بلند دی سی در اختیار دارد. داستان جذاب، شخصیت خبیث عالی، اکشن تماشایی، و صداپیشگی و موسیقی خوب، ویژگی‌هایی است که باعث شده این انیمیشن از محبوبیت خاصی در میان هواداران برخوردار باشد.


۱۲ – لیگ عدالت: بحران در دو دنیا (Justice League: Crisis on Two Earths)

لیگ عدالت: بحران در دو دنیا | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۰
کارگردانان:
سم لیو، لارن مونتگومری
صداپیشگان: ویلیام بالدوین، مارک هارمون، کریس نوث، جینا تورس، جیمز وودز، …

باز هم شاهد دنیاهای موازی هستیم، و این بار اقتباسی از داستان‌های مربوط به زمین سه (Earth-Three) و لیگ عدالت آمریکا: زمین ۲ (JLA: Earth 2)؛ در یک دنیای موازی، لکس لوثر رهبر لیگ عدالت است، اما تمام اعضای لیگ به‌دست یک گروه شرور به نام سندیکای جنایت (Crime Syndicate) نابود شده‌اند و تنها او باقی مانده است.

اعضای سندیکای جنایت: اولترامن، آولمن، سوپروُمن، پاور رینگ و جانی کوئیک هستند که هر کدام به‌نوعی نسخه‌ی خبیثی از اعضای لیگ عدالت در یک دنیای موازی‌اند و آنقدر قدرت دارند که هیچ‌کسی توانایی مقابله با آن‌ها را ندارد. بنابراین لکس لوثر به دنیایی دیگر فرار می‌کند و به سراغ لیگ عدالت دنیای اصلی (Earth-Prime) می‌رود تا از آن‌ها برای نجات دادن دنیای خود کمک بگیرد. در ادامه‌ی داستان، آولمن رد لوثر را می‌زند ولی چون از ماهیت جهان‌های موازی و تاثیری که زمین اصلی بر روی جهان‌های موازی (از جمله جهان خودش) گذاشته آگاه است، به یک پوچ‌گرا تبدیل شده و جهان خود را صرفاً بازیچه‌ی مالتی‌ورس می‌داند و اکنون به‌دنبال راهی برای نابودی کل دنیاهاست.

بخش اعظم این انیمیشن روی صحنه‌های اکشن تمرکز دارد، اما پیچش‌های بسیار جالبی در اوایل و اواخر آن صورت می‌گیرد. همچنین، خصوصیات کاراکترها در دنیای موازی و دیدنِ نسخه‌ی قهرمانِ لکس لوثر و جوکر و نسخه‌ی شرور سوپرمن و بتمن بسیار جالب و هیجان‌انگیز است.


۱۱ – کنستانتین: شهر شیاطین (Constantine: City of Demons)

کنستانتین: شهر شیاطین - Constantine: City of Demons | انیمیشن برتر دی سیسال انتشار: ۲۰۱۸
کارگردان:
داگ مورفی
صداپیشگان: مت رایان، امیلی اوبراین، ریچل کیمسی، دیمین اوهر، لورا بیلی، کوین مایکل ریچاردسون، …

انیمیشن «کنستانتین: شهر شیاطین» را می‌توان بهترین اثر اقتباس شده از داستان‌های جان کنستانتین، این جادوگر جذاب و بریتانیاییِ دنیای دی سی، برشمرد. عنوان این انیمیشن در واقع کنایه‌ای به شهر لس آنجلس می‌باشد که به شهر فرشتگان (City of Angels) معروف است و بخش اعظم داستان نیز در این شهر جریان دارد. این انیمیشن ۹۰ دقیقه‌ای با سکانسی کابوس‌وار از تاریک‌ترین روزهای زندگی جان کنستانتین آغاز می‌شود و شما را مجاب می‌کند تا بدون تردید به تماشای آن بنشینید. در این اثر شاهد داستان‌پردازی و شخصیت‌پردازی درست و مناسبی هستیم.

همانطور که اکثر هواداران دنیای کمیک می‌دانند، جان کنستانتین در امور ماوراءالطبیعه و جادوی سیاه، دستی بر آتش دارد و سال‌هاست که با تاریکی و موجودات اهریمنی سر و کار داشته و در این زمینه از تجربه‌ی زیادی برخوردار است؛ بنابراین نام او در میان شیاطین و اهریمنان آشناست. به این ترتیب، اهریمنی به‌نام برول، از خانواده‌ی دوست صمیمی جان یعنی چَس چندلر به‌عنوان طعمه استفاده می‌کند تا او را به‌سمت خود بکشاند و از توانایی‌های خاص او برای پیشبرد اهداف پلید خود استفاده کند. ضمناً در این انیمیشن شاهد روایت پیشینه‌ی جان کنستانتین و حادثه‌ی «نیوکاسل» در لابه‌لای داستان هستیم، و از قضا این اهریمن، با گذشته‌ی تلخ و سیاهِ کنستانتین ارتباط تنگاتنگی دارد و جان قصد دارد با غلبه بر آن، از سنگینی بار خطاهای گذشته‌ی خود بکاهد. می‌توان گفت که این اثر هرآن‌چه که از انیمیشن اختصاصی کنستانتین انتظار می‌رود را داراست و هواداران دی سی و طرفداران این شخصیت را مأیوس نمی‌کند.


۱۰ – واندرومن (Wonder Woman)

واندرومن یا زن شگفت انگیز | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۰۹
کارگردان:
لارن مونتگومری
صداپیشگان: کری راسل، ناتن فیلیون، آلفرد مولینا، ویرجینیا مدسن، …

همانطور که می‌دانید، کاراکتر واندرومن از شخصیت‌های محوری دنیای دی سی است و انیمیشن اختصاصی آن نیز یکی از اولین انیمیشن‌های بلند دی سی بوده و در انیمیشن‌های مختلف لیگ عدالت هم حضور ثابت داشته است. این انیمیشن از لحاظ داستان به فیلم سینمایی «واندرومن (۲۰۱۷)» تا حدودی شباهت دارد.

در ابتدا شاهد پیشینه‌ی آمازون‌ها هستیم. هنگامی که هیپولیتا، فرمانده‌ی زنان آمازون در پایان یک جنگ خونین قصد کشتن آریس (پسر زئوس و خدای جنگ) را داشت، زئوس مخالفت می‌کند و از او می‌خواهد تا دست نگه دارد و سپس دست‌بند‌های مخصوصی را به دستان آریس می‌بندد تا او دیگر نتواند نیروهای جنگ را آزاد کند، دست‌بندهایی که تنها به‌دست دیگر خدایان المپیوس می‌توانستند باز شوند.

سپس آمازون‌ها، آریس را برای سالیان سال در جزیره‌ی تمیسکیرا که هرا (همسر زئوس) به‌عنوان خانه‌ی جدیدشان به آن‌ها هدیه کرده بود، زندانی کردند؛ اما بعدها یکی از آمازون‌ها دلباخته‌ی آریس می‌شود و او را آزاد می‌کند. سپس آریس، پیش عموی خود یعنی هادس (خدای جهان مردگان) می‌رود تا او دست‌بندهایش را باز کند و در عوض، آریس علیه بشریت جنگی به‌راه بیاندازد تا در نتیجه میلیون‌ها نفر کشته شوند و به جهان مردگان بپیوندند. از طرف دیگر، دایانا (دختر ملکه هیپولیتا) از طریق خلبانی به نام استیو ترِوِر که به‌طور اتفاقی به جزیره‌ی تمیسکیرا سقوط کرده است، از وقوع جنگی مطلع می‌شود و برای شکست دادن آریس، مجبور است تمیسکیرا را ترک کند.

انیمیشن «واندرومن (۲۰۰۹)» با تم اساطیری-ابرقهرمانی و داستان حماسی و شخصیت‌پردازی جذابی که داشت، برای هواداران این شخصیت بسیار لذت‌بخش است و در قالب انیمیشن، بهترین اقتباس ممکن از خاستگاه زن شگفت‌انگیز می‌باشد.


۹ – سوپرمن/بتمن: دشمنان ملت (Superman\Batman: Public Enemies)

سوپرمن/بتمن: دشمنان ملت | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۰۹
کارگردان:
سم لیو
صداپیشگان: کوین کانروی، تیم دلی، کلنسی براون، …

«سوپرمن/بتمن: دشمنان ملت» برگرفته از نخستین داستان مجموعه کمیک مشترک سوپرمن و بتمن است و از لحاظ بصری نیز به طراحی این کمیک شباهت دارد. داستان در مورد خصومت رئیس‌جمهور لکس لوثر با دو قهرمان بزرگ، یعنی سوپرمن و بتمن می‌باشد؛ لکس لوثر که حالا به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده انتخاب شده، قصد دارد که از قدرت و نفوذ خود برای از میان برداشتن بتمن و سوپرمن استفاده کند. به همین دلیل عده‌ی زیادی از ابرشرورها و حتی ابرقهرمان‌ها را وادار می‌کند تا این دو نفر را از بین ببرند. به این ترتیب، سوپرمن و بتمن با یک تهدید شخصی مواجه می‌شوند و ما شاهد هجوم بی‌وقفه‌ی افرادی نظیر متالو، سالومون گراندی، بین، کاپیتان اتم، شزم، هاکمن و… به‌سوی این دو قهرمان هستیم؛ بنابراین آن‌ها باید راهی برای برملا کردن نقشه‌های پلید لکس لوثر پیدا کنند.

این انیمیشن را می‌توان یکی از سرگرم‌کننده‌ترین انیمیشن‌های دی سی دانست. شخصیت خبیث عالی، مبارزات و صحنه‌های اکشن فوق‌العاده، و از همه مهم‌تر وجود هیجان و سرگرمی در سراسر داستان، از نقاط قوت این اثر هستند و این ویژگی‌ها سبب شده‌اند که با فروش نزدیک به ۱۱ میلیون دلار، سومین انیمیشن پرفروش دی سی و یکی از جذاب‌ترین‌ها باشد.


۸ – سوپرمن/بتمن: آخرالزمان (Superman\Batman: Apocalypse)

سوپرمن/بتمن: آخرالزمان | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۰
کارگردان:
لارن مونتگومری
صداپیشگان: کوین کانروی، تیم دلی، سوزان آیزنبرگ، سامر گلو، آندره براور، …

داستان سوپرگرل از کریپتون (The Supergirl from Krypton) از مجموعه کمیک مشترک سوپرمن و بتمن، در سال ۲۰۱۰ به صورت انیمیشن درآمد. داستان خلاقانه‌ای که گاتهام، متروپلیس، تمیسکیرا، و آپاکالیپس را درگیر می‌کند و کشمکش‌های جذابی را به نمایش می‌گذارد. همچنین طراحی دوست داشتنی این انیمیشن براساس طراحی اوریجینال آن (با طراحی مایکل ترنر) انجام شده است. این انیمیشن غیر از حضور سوپرمن و بتمن، بر روی سوپرگرل نیز تمرکز دارد و به‌نوعی می‌توان حضور سوپرگرل را محور اصلی آن دانست. پس از اینکه یک موشک کریپتونی در آب‌های شهر گاتهام سقوط می‌کند، بتمن و سوپرمن از راه می‌رسند و سرنشینِ آن که به داخل شهر فرار کرده بود را پیدا می‌کنند. سپس او را به غار خفاشیِ بتمن می‌برند و در آنجا متوجه می‌شوند که او کسی نیست جز دختر عموی سوپرمن یعنی «کارا زور-ال». سوپرمن برای مدتی از کارا مراقبت می‌کند تا اینکه واندرومن او را به جزیره‌ی تمیسکیرا می‌برد تا توسط زنان آمازون پرورش داده شود و بتواند از قدرت‌هایی که در زمین بدست آورده است، به شیوه درستی بهره ببرد. در این میان، دارکساید (Darkseid) که از وجود سوپرگرل مطلع شده است، قصد دارد که او را به آپوکالیپس ببرد و به یکی از یاران خود تبدیل کند. بنابراین سوپرگرل از جزیره تمیسکیرا ربوده شده و به آپوکالیپس برده می‌شود و همانطور که انتظار می‌رود، سوپرمن، بتمن و واندرومن برای نجات او دست‌به‌کار می‌شوند.

انیمیشن «سوپرمن/بتمن: آخرالزمان» یک ماجراجویی بزرگ می‌باشد و هر چیزی که برای لذت و سرگرمی لازم است را دارد؛ شوخی‌های مناسب در کنار داستانی جذاب، و طراحی بصری چشم‌نواز که از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و اکشنی به نمایش می‌گذارد که تابه‌حال در انیمیشن‌های ابرقهرمانی آن دوران، نظیرش را ندیده بودیم و حتی در حال حاضر هم در میان انیمیشن‌ها پیشرو می‌باشد.


۷ – لیگ عدالت تاریک: جنگ آپوکالیپس (Justice League Dark: Apokolips War)

انیمیشن لیگ عدالت تاریک: جنگ آپوکالیپس | انیمیشن برتر دی سیسال انتشار: ۲۰۲۰
کارگردان:
مت پیترز، کریستینا سوتا
صداپیشگان: مت رایان، جری اوکانل، تایسا فارمیگا، استوارت الن، ربکا رومین، جیسون اومارا، تونی تاد، رین ویلسون، روزاریو داوسن، …

در نگاه اول شاید عنوان این انیمیشن تعجب‌آور باشد؛ زیرا لیگ عدالت تاریک که از شخصیت‌های دنیای جادویی دی سی تشکیل شده است، با سیاره‌ی آپوکالیپس و حاکم آن یعنی دارکساید (که دشمن شماره یک لیگ عدالتِ اصلی است) هیچ سنخیتی ندارد. البته در اولین سکانس‌ها، این ابهام برطرف می‌شود؛ زیرا شاهد هستیم که زاتانا و جان کنستانتین با لیگ عدالت در ارتباط هستند و همکاری دارند. به عبارت دیگر، در میانشان رابطه‌ای دوستانه برقرار است. سوپرمن و لیگ عدالت پس از اینکه چندبار به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با حملات دارکساید و خطر تهدیدآمیز او برای سیاره زمین مواجه شده‌اند، تصمیم می‌گیرند که کار این دشمن بی‌رحم را در خانه‌ی خودش تمام کنند. بدین ترتیب، آن‌ها با تمام قوا عازم سیاره‌ی آپوکالیپس می‌شوند تا شاهد جنگ تمام عیاری باشیم که تنها پای یک شخص یا یک گروه خاص را وسط نمی‌کشد بلکه تمام جهان دی سی را دربر می‌گیرد.

سازندگانِ این انیمیشن، داستانی پر از تلخی‌ها، سیاهی‌ها و البته شگفتی‌ها خلق می‌کنند؛ چراکه در طول این حماسه شاهد مرگ‌ها، نابودی‌ها، و تغییر و تحولات فراوانی هستیم. این انیمیشن آخرین اثر از یونیورس مشترک انیمیشن‌های بلند دی سی است که با تناقض فلشپوینت آغاز شد و با جنگ آپوکالیپس به اوج خود رسید و کار این یونیورس را به پایان رساند؛ اما می‌توان گفت که پایان آن به گونه‌ای است که دست سازندگان را برای ریبوت و شروعی دوباره باز گذاشته است.

«لیگ عدالت تاریک: جنگ آپوکالیپس» اگرچه بی‌عیب‌ونقص نیست، اما جزء جسورانه‌ترین و تماشایی‌ترین انیمیشن‌های دی سی است و از تمام ظرفیت‌هایی که در آثار قبلی وجود دارد به بهترین نحو، نهایت استفاده را می‌کند.


۶ – مرگ سوپرمن (The Death of Superman)

مرگ سوپرمن | انیمیشن برتر دی سیسال انتشار: ۲۰۱۸
کارگردان:
سم لیو، جیک کاستورنا، جیمز تاکر
صداپیشگان: جری اوکانل، ربکا رومین، رین ویلسون، روزاریو داوسن، …

از منظر سینما و انیمیشن، این اثر سومین اقتباس از کمیک معروف «مرگ سوپرمن» به‌شمار می‌رود؛ اما بدون شک بهترینِ آن‌هاست و با اختلاف از انیمیشن «سوپرمن: روز رستاخیز» پیشی گرفته است. یک اثر کم‌نقص که اتفاقاً یکی از نویسندگان خوب صنعت کمیک بوک یعنی آقای پیتر جی. توماسی نویسندگی فیلمنامه‌ی آن را برعهده داشت.

در این انیمیشن یکی از بهترین نسخه‌ها از شخصیت کلارک کنت/سوپرمن را شاهد هستیم و برخلاف آثار قبلیِ جهان مشترک انیمیشن‌های دی سی، این سوپرمن همان چیزی است که باید باشد، و سازندگان این انیمیشن می‌دانسته‌اند که باید چه کار کنند تا شخصیت‌پردازی این کاراکتر محبوب کاملاً به دل بیننده بنشیند و درنهایت، مرگ او تاثیرگذار باشد. همچنین رابطه عاشقانه‌ی کلارک کنت با لوییز لین، که به استثنای دوره New 52 همواره بخشی جدایی‌ناپذیر در داستان‌های سوپرمن بوده، از نو به تصویر کشیده شد؛ درحالی‌که در آثار قبلی این جهان از آن خبری نبود. گذشته از این‌ها، پیشینه‌ی دومزدی به‌عنوان سلاح بسیار مخرب و کشنده‌ای که توسط دارکساید به‌وجود آمده و فرستاده شده تا تمدن‌ها را نابود کند، یکی از نکات کلیدی انیمیشن بود و حضور این هیولای مخوف، در هر صحنه‌ای قلب‌ها را به تپش می‌انداخت.

«مرگ سوپرمن» سکانس‌های اکشن بسیار جذاب و انیماتوریِ بی‌نظیری دارد و از این حیث قطعاً یکی از بهترین‌های دی سی است و حتی در میان این آثار می‌توان آن را صاحب سبک دانست. کافی‌ست که نگاهی به سکانس مبارزه‌ی واندرومن با دومزدی یا سکانس نبرد پایانی آن بیاندازید تا به این موضوع پی‌ببرید. انیمیشن مرگ سوپرمن بعد از چند اثر متوسط و بعضاً خوبی که از زمان انیمیشن «تناقض فلشپوینت» منتشر شده بودند، روح تازه‌ای به دنیای انیمیشنی دی سی دمید و خود را به‌خوبی در دل هواداران جا کرد.


۵ – لیگ عدالت: نابودی (Justice League: Doom)

لیگ عدالت: نابودی | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۲
کارگردان:
لارن مونتگومری
صداپیشگان: کوین کانروی، تیم دلی، سوزان آیزنبرگ، ناتن فیلیون، مایکل روزنبام، فیل موریس، …

اگر داستانی می‌خواهید که در آن، لیگ عدالت شدیداً به چالش کشیده شود، انیمیشن «لیگ عدالت: نابودی» بهترین مورد است. انیمیشنی که از داستان معروف برج بابِل (Tower of Babel) از سری کمیک‌های JLA الهام گرفته شد و همانطور که از نامش پیداست، اعضای لیگ عدالت با حوادث بسیار بدی مواجه می‌شوند. فردی نامیرا و شرور به نام وندال سَوِج که هزاران سال سن دارد، لیگ عدالت را مانعی برای تحقق اهدافش می‌بیند و قصد دارد که آن‌ها را به کلی از سر راه بردارد. به همین جهت، سرسخت‌ترین دشمن هر یک از اعضای لیگ عدالت را استخدام می‌کند و گروهی تحت عنوان لژیون نابودی (Legion of Doom) تشکیل می‌دهد. گروهی متشکل از متالو، بین، چیتا، استار سفایر، میرور مستر و مالفیک که هرکدام به‌نوعی از نقاط ضعف حریف خود آگاه هستند. بدین ترتیب هر یک از اعضای لیگ به شکلی زمین‌گیر می‌شوند و تا مرز نابودی پیش می‌روند؛ تا اینکه سایبورگ برای نجات لیگ وارد عمل می‌شود.

در این انیمیشن شاهد لحظات بسیار جذاب و تکان‌دهنده‌ای هستیم؛ از زنده به گور شدن بروس وین به دست بین، تا سقوط سوپرمن از روی ساختمان دیلی پلنت و مسموم شدن واندرومن توسط چیتا. این لحظات فراموش‌نشدنی مهم‌ترین شاخصه‌ی این انیمیشن است که هر بیننده‌ای را مجذوب می‌کند.


۴ – بتمن: سال اول (Batman: Year One)

بتمن: سال اول | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۱
کارگردان:
سم لیو، لارن مونتگومری
صداپیشگان: برایان کرنستون، بن مک‌کنزی، الیزا دوشکو، …

یکی از داستان‌های بسیار مهم بتمن که یکی از منابع اقتباسِ فیلم سینمایی بتمن آغاز می‌کند (Batman Begins) نیز بود، کمیک «بتمن: سال اول» می‌باشد که یک انیمیشن بلند با همین نام از روی آن ساخته شد و اثری کاملاً وفادار بود. این انیمیشن، روایتگر نحوه‌ی آغاز بتمن است و البته بیشتر از زاویه‌ی «جیمز گوردون» به این موضوع می‌پردازد.

جیمز گوردون به شهر گاتهام می‌آید و در اداره‌ی پلیس مشغول به کار می‌شود. در این هنگام، بروس وین هم از سفر طولانی‌اش در دور آسیا بازمی‌گردد و کار خود را به‌عنوان نگهبان خودگمارده‌ی قانون شروع می‌کند. این‌جاست که کشمکش‌ها آغاز می‌شود؛ بتمن، مافیای گاتهام را هدف قرار می‌دهد و برای آنان دردسرساز می‌شود. گوردون هم با مشکلات خاصی که بتمن بوجود آورده و همچنین با فساد نیروی پلیس دست‌وپنجه نرم می‌کند و در این راه با خطری جدی مواجه می‌شود. نقطه‌ی اوج این انیمیشن صحنه‌ای است که بروس وین بچه‌ی نوزاد گوردون را نجات می‌دهد، و نشان می‌دهد که بدون لباس و شنل هم هنوز یک قهرمان است.

نکته‌ی جالب این اثر، صداپیشگی برایان کرنستون (بازیگر مشهور سریال Breaking Bad) در نقش جیمز گوردون و بن مک‌کنزی (بازیگر نقش جیمز گوردون در سریال Gotham) در نقش بروس وین/بتمن می‌باشد. این انیمیشن با طراحی زیبا، صداپیشگی عالی و داستان فوق‌العاده‌ی خود، یکی از خاص‌ترین و بهترین آثار دی سی می باشد که دیدن آن برای تمام هواداران کمیک بسیار واجب است!


۳ – بتمن: بازگشت شوالیه‌ تاریکی (Batman: The Dark Knight Returns)

بتمن: بازگشت شوالیه‌ تاریکی | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۲/۲۰۱۳
کارگردان:
جی الیویا
صداپیشگان: پیتر ولر، آریل وینتر، دیوید سلبی، مایکل امرسون، مارک ولی، …

این انیمیشن بلند در قالب دو قسمت در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ منتشر شد که اقتباسی مستقیم از کمیک «بازگشت شوالیه تاریکی» اثر فرانک میلر بود. در قسمت اول می‌بینیم که بروس وین سال‌هاست حرفه‌ی خود را کنار گذاشته و بازنشسته شده است. اما ظهور گروه‌های آشوب‌گر در گاتهام که باعث ایجاد رعب و وحشت همگانی شده‌اند، سبب می‌شود که بروس وین بعد از سال‌ها دوباره لباس خفاشی خود را بر تن کند و جسورتر از همیشه علیه شرارت قیام کند؛ اما دولت در این میان، بتمن را مقصر می‌داند.

در قسمت دوم، جوکر که در این سال‌ها کاملاً منزوی بوده و در آسایشگاه روانی به سر می‌برده است، با بازگشت بتمن دوباره انگیزه پیدا می‌کند و کارهای دیوانه‌وار خود را از سر می‌گیرد. همچنین، سوپرمن که با دولت همکاری می‌کند، از طرف رئیس‌جمهور فرستاده می‌شود تا بتمن را وادار به عقب‌نشینی کند. بدین ترتیب دو دوست و متحد قدیمی، بزرگ‌ترین ابرقهرمانان دنیای دی سی، برای اولین بار روبه‌روی یکدیگر قرار می‌گیرند.

«بازگشت شوالیه‌ تاریکی» فراتر از یک انیمیشن معمولی است و حال و هوایی سنگین و جدی دارد و حتی می‌توان فضای آن را با سه‌گانه‌ی شوالیه‌ تاریکی کریستوفر نولان مقایسه کرد. هواداران دی سی می‌دانند که دیدن این داستان فوق‌العاده به‌صورت لایو اکشن و مخصوصاً با طراحی‌های بهتر و کارگردانی عالی، یک تجربه‌ی لذت‌بخش و بسیار ماندگار خواهد بود.


۲ – بتمن: زیر نقاب سرخ (Batman: Under the Red Hood)

بتمن: زیر نقاب سرخ | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۰
کارگردان:
برندن ویِتی
صداپیشگان: بروس گرینوود، جنسن اکلز، جان دیماجیو، نیل پاتریک هریس، …

زیر نقاب سرخ، انیمیشنی بر اساس داستان Under the Hood از سری کمیک‌های بتمن، روایتگر داستان ضدقهرمانی به نام رد هود (نقاب سرخ) است که به درون شهر گاتهام قدم گذاشته و هدف او پاکسازی شهر از وجود جنایتکاران و انجام یک تسویه حساب قدیمی است. به این جهت، به سراغ افرادی مثل بلک ماسک (نقاب سیاه) و حتی جوکر می‌رود. او در واقع هدف بتمن را به شیوه‌ی خشونت‌آمیز و قاطعانه دنبال می‌کند و می‌خواهد بهتر از او باشد. بتمن به‌همراه نایت‌وینگ، رد هود را تعقیب می‌کنند، اما در مقابل او با چالش‌های زیادی مواجه می‌شوند و پی می‌برند که او مهارت بالایی دارد، بسیار سرسخت است و یک مبارز معمولی نمی‌تواند باشد. سرانجام متوجه می‌شوند که او همان جیسون تاد، دستیار سابق بتمن است که سال‌ها پیش توسط جوکر به قتل رسیده بود.

پس از معلوم شدن هویت رد هود، شاهد سکانس‌های پایانی بسیار جالب و تاثیرگذاری هستیم. دلخوری جیسون از بتمن و کینه‌ی او از جوکر، دیالوگ‌ها و لحظات جذابی را رقم می‌زنند و البته به یک پایان عالی و غیرقابل پیش‌بینی ختم می‌شود. انیمیشن «بتمن: زیر نقاب سرخ» با فروش ۱۱.۵ میلیون دلار، دومین انیمیشن پرفروش دی سی است؛ علاوه‌بر این، چه از لحاظ روایت داستان و شخصیت‌پردازی، چه از لحاظ بصری و صحنه‌های اکشن در سطح بالایی قرار دارد و اثری تمام عیار محسوب می‌شود که می‌داند در چه جایی باید وفادار بماند و در چه جایی خلاقیت خود را به رخ بکشد.


۱ – لیگ عدالت: تناقض فلشپوینت (Justice League: The Flashpoint Paradox)

لیگ عدالت: تناقض فلشپوینت | انیمیشن برتر دی سی

سال انتشار: ۲۰۱۳
کارگردان:
جی الیویا
صداپیشگان: جاستین چمبرز، سی توماس هاول، مایکل بی جوردن، کوین مک‌کید، …

یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین داستان‌های تاریخ دی سی یعنی «فلشپوینت» که توسط نابغه‌ای به نام جف جانز نوشته شد، در سال ۲۰۱۳ مورد اقتباس قرار گرفت و این داستان فوق‌العاده را به شیوه‌ای نو در قالب یک انیمیشن بلند به تصویر کشید. بری آلن (فلش) پس از انجام یک مبارزه با فلش معکوس (Reverse Flash) و گروه یاغی‌ها (The Rogues)، ناگهان از خواب بیدار می‌شود و می‌بیند که همه چیز تغییر کرده است. مادرش زنده است، بتمن آدم می‌کُشد، واندرومن و آکوامن جنگ جهانی به راه انداخته‌اند و اثری از سوپرمن نیست. دیدن شکل متفاوتی از افراد، مثل بتمنی که از سلاح گرم استفاده می‌کند و هیچ خط قرمزی ندارد، یا سوپرمنی که رنگ خورشید را به خود ندیده، برای فلش بسیار عجیب و تکان‌دهنده است. او در این دریای متلاطم، سرگردان شده و بتمن را متقاعد می‌کند که زمان تناقض پیدا کرده است و باید قبل از دیر شدن دست به عمل زد. او به همراه بتمن و سایبورگ به‌دنبال راهی برای درست کردن این وضعیت (یعنی فلشپوینت) می‌گردد اما نمی‌داند که تمام این اتفاقات به‌خاطر کاری که خودش مرتکب آن شده بود به‌وقوع پیوسته‌اند.

انیمیشن «لیگ عدالت: تناقض فلشپوینت» با پیچیدگی‌های جالب، کاراکترهای جذاب و طراحی و اکشن عالی، یک اثر بی‌نظیر و هدیه‌ای ماندگار می‌باشد که به هواداران دی سی تقدیم شده است؛ اثری که در عین وفاداری کاملاً نو و جدید است و یک رویداد کامل را در کنار داستان‌های فرعی‌اش به تصاویر متحرک تبدیل می‌کند. اثری که در عین دانستنِ حد و حدودش، مرزها را جابجا می‌کند و می‌داند که باید چه تاثیری روی مخاطب خود بگذارد. اثری که تا ابد در ذهن‌ها باقی خواهد ماند.

160 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments