ماه جولای ۲۰۱۸: برترین کمیک های انتشارات مارول

به تازگی در سایت کمیک اسکواد تصمیم گرفته ایم که در انتهای هر ماه به بررسی کمیک های برتر انتشارات مختلف صنعت کمیک بپردازیم؛ به این ترتیب با نخستین مقاله از این سری همراه ما باشید تا از برترین کمیک های انتشارات مارول مطلع شوید.


Domino 4

کمیک دومینو

نویسنده: گیل سیمون

طراح: دیوید بالدیون

تاریخ انتشار: ۱۱ جولای ۲۰۱۸ – ۲۰ تیر ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۷.۸/۱۰ از ۹ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۳.۷/۵ از ۳۸ رای

بی شک اگر بخواهیم ۱۰ تن از برترین نویسندگان زن صنعت کمیک بوک را لیست کنیم، گیل سیمون یکی از اعضای ثابت این لیست خواهد بود!

سری جدید دومینو بی شک یکی از بهترین سری هایی بود که مارول در چند ماه اخیر چاپ کرده است؛ داستان در مورد زندگی نینا تورمن ملقب به دومینو است. جهش یافته ای که علیرغم زیبایی، به دلیل متفاوت بودن نمیتواند همرنگ اجتماع شود؛ کار متفاوت گیل سیمون در این سری ما را به یاد سری کمیک Secret Six می اندازد؛ یک داستان متفاوت و جذاب که به خوبی در بطن خود پیام های اجتماعی را جای می دهد؛ در این میان، گیل سیمون طبق روال همیشگی خود از شخصیت های ناشناخته بهره می گیرد و به نحوی آن ها را وارد داستان می کند که مخاطب احساس می کند سال هاست آن ها را می شناسد.

در کنار تمام این ها، گیل سیمون به شخصیت پردازی دومینو نیز توجه ویژه ای دارد و گوشه و کنار های تاریک زندگی او را برای مخاطب به تصویر می کشد؛ مانند جایی که برای مخاطب مشخص می شود، نقطه‌ی سیاه روی چشمِ چپ دومینو در واقع یک خالکوبی است که در طی یک شکنجه در زمان کودکی بروی چشمش ایجاد شده است. به علاوه لحن و روایت داستان واقعا جذاب است؛ یک جهش یافته که قدرت مخصوصش خوش شانسی است! و نحوه ای که گیل سیمون به این قدرت می پردازد و لحن فانی که در این داستان به کار می برد، هر مخاطبی را مجذوب این سری خواهد کرد. به جرات میتوان گفت بزرگ ترین نکته‌ی مثبت این سری این است که گیل سیمون موفق می شود تمام فان و مبارزات موجود در داستان را با مسائل و پیام های اجتماعی پیوند بزند و یک داستان واحد را تحویل هواداران بدهد.

در کنار هنر نویسندگی گیل سیمون طراحی های پر جزئیات دیوید بالدیون کیفیت این سری را دو چندان می کند؛ طراحی هایی که پیوستگی بسیاری خوبی با لحن کمیک دارند و البته شاید مهم ترین نکته‌ی مثبت آن توانایی طراح در کشیدن حالات صورت باشد؛ کاری که بسیار پر جزئیات و با دقت انجام شده و کاملاً احساسات شخصیت اول کمیک یعنی دومینو و دیگر شخصیت ها را القا می کند.


Avengers 4-5

کمیک انتقام جویان

نویسنده: جیسون آرون

طراح: پاکو مدینا و اد مک‌گینس

تاریخ انتشار: ۴ جولای ۲۰۱۸ – ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸ جولای ۲۰۱۸ – ۲۷ تیر ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۱/۱۰ از ۱۱ نقد | ۸.۳/۱۰ از ۱۱ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۳.۴/۵ از ۴۳ رای | ۳.۶/۵ از ۲۹ رای

جیسون آرون یکی از نویسندگانی است که در سال های اخیر بیشتر به خاطر کار های عالی اش در کمیک های ثور شناخته می شود؛ پس از اینکه سری کمیک های انتقام جویان: تسلیم ناپذیر به قلم مارک وید به پایان رسید، انتشارات مارول رسماً اعلام کرد که جیسون آرون نویسنده‌ی جدید کمیک های انتقام جویان خواهد بود.

سری جدید کمیک های انتقام جویان به قلم جیسون آرون روایت داستانی را ادامه می دهد که در کمیک تک شماره ای میراث توسط شخص او بیان شده بود؛ شماره پنجم این کمیک در ادامه‌ی ماجرای میزبان نهایی در ماه جولای عرضه شد و بدون اغراق میتوان آن را بهترین شماره‌ی این سری تا به اینجا نامید؛ جایی که لوکی با حرف هایش تمام تصورات مخاطبان نسبت به قهرمانان دنیای مارول را تغییر می دهد.

جیسون آرون در این شماره و شماره های پیشین به تدریج یک داستان جدید را بیان می کند، داستان خلقت زمین که حالا با موجودات آسمانی پیوند خورده است. وجود دو خط داستانی که به یک میلیون سال پیش از میلاد و زمان حال مربوط می شوند یکی از بخش های کاملاً خلاقانه‌ی سری آرون است. هم چنین آرون در این سری یکی از عجیب ترین و دوست داشتنی ترین گروه های انتقام جویان را به وجود آورده است!

این سری بی شک یکی از بهترین سری های مارول تا به اینجاست؛ هر چند نباید از این موضوع غافل شد که طراحی های اد مک‌گینس در چند شماره ابتدایی پیوستگی مناسبی با لحن و فضای داستان نداشتند اما به تدریج و با پیوستن پاکو مدینا به تیم طراحی این کمیک، اکنون طراحی ها بسیار چشم نواز تر شده اند و کاملاً با لحن و فضای حماسی این کمیک سازگارند!


X-23 – Issue 2

کمیک جدید ایکس 23

نویسنده: ماریکو تاماکی

طراح: خوان کابال

تاریخ انتشار: ۲۵ جولای ۲۰۱۸ – ۳ مرداد ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۷.۹/۱۰ از ۱۱ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۴/۵ از ۲۴ رای

برای چهار سال طولانی لاورا کینی کلون و البته دخترِ شخصیت محبوب انتشارات مارول یعنی جیمز هاولت ملقب به ولورین بود و بعد از مرگ پدرش جای او را در این ۴ سال پر کرد و در سری کمیک های All New Wolverine به قلم تام تیلور ماجراجویی های زیادی را در هیبت ولورین تجربه کرد و به همه نشان داد چه شخصیت پردازی قدرتمندی دارد؛ اما حالا پس از بازگشت ولورین اصلی نوبت لاورا است تا به ریشه هایش بازگردد و این وظیفه به نویسنده‌ی محبوب شخصیت های مونث یعنی ماریکو تاماکی محول شده تا به کمک طراحی های خوان کابال، لاورا را بار دیگر در هیبت X-23 به تصویر بکشد.

ماریکو تاماکی در ادامه‌ی داستان تام تیلور عالی عمل می کند؛ هر چند ممکن است بعضی از هواداران به خاطر اینکه لاورا دیگر ولورین نیست ناراحت باشند؛ اما تاماکی به خوبی نشان می دهد که لاورا  نیازی ندارد تا به هویت ولورین وابسته باشد و بدون هویت ولورین هم لاورا کینی یک شخصیت بی نظیر و قابل همذات پنداری است.

در شماره‌ی نخست این کمیک شاهد این هستیم که لاورا قصد دارد تا تلاش های یک آزمایشگاه برای ساختن کلون های بیشتر از روی ولورین را ناکام بگذارد و دقیقاً پیچش و زیبایی داستان همینجاست چرا که لاورا خودش کلونی از ولورین است، یعنی نقطه‌ی عطف جایی است که لاورا می خواهد جلوی به وجود آمدن افراد بیشتری همچون خودش را بگیرد!

طراحی های خوان کابال نیز بسیار خوب ظاهر می شوند و او با استفاده از پانل های متعدد و پشت سر هم در بعضی صفحات به خوبی پیوستگی داستان را به تصویر می کشد، به علاوه که صحنه های درگیری نیز بسیار خوب طراحی شده اند و مخاطب میتواند از آن ها نهایت لذت را ببرد.


Immortal Hulk 2-3

کمیک جدید هالک نامیرا

نویسنده: آل یوینگ

طراح: جو بنت

تاریخ انتشار: ۴ جولای ۲۰۱۸ – ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۱۸ جولای ۲۰۱۸ – ۲۷ تیر ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۷/۱۰ از ۱۶ نقد | ۸.۷/۱۰ از ۱۹ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۴.۲/۵ از ۴۶ رای | ۴/۵ از ۳۵ رای

شخصیت هالک از جمله شخصیت هایی است که بسیاری آن را جزء ۱۰ شخصیت برتر تاریخ انتشارات مارول می دانند؛ بروس بنر دانشمندی آرام که زندگی خود را وقف علم کرده است اما باید با نیمه‌ی دیگر خود یعنی هیولای سبز رنگی که می خواهد هر چیزی را سر راهش نابود کند سر و کله بزند! این تقابل و تضاد شخصیتی همیشه جزء برترین ویژگی های شخصیت پردازی هالک بوده است؛ اما در سال های اخیر پس از تلاش های مارول برای نوآوری در کمیک های این شخصیت و تغییر روند کلی آن ها، شاهد افت بارزی در کمیک های اختصاصی این شخصیت بودیم و حتی برای دوره ای کوتاه این آمادئوس چو بود که نقش هالک اصلی را بر عهده گرفت اما تمام هواداران منتظر بازگشت بروس بنر بودند تا اینکه بالاخره این اتفاق افتاد و هالک با سری کمیک های جدید خود به نویسندگی آل یوینگ و طراحی های جو بنت بازگشت.

این سری از همان ابتدا بی نظیر عمل کرد، آل یوینگ از همان شماره‌ی نخست به مخاطبان نشان داد که قرار است دوباره با شخصیت کلاسیک هالک رو به رو شوند؛ به دور از تمام مبارزات دسته جمعی، حمله به شهر ها و آدم فضایی ها. این کمیک دقیقاً به همان چیزی می پردازد که باید بپردازد؛ یعنی رابطه و تقابل جذاب بروس بنر با هیولای درونش.

طراحی ها نیز واقعاً بی نظیرند، جو بنت با الهام گرفتن از طراحی های عصر نقره ای کمیک های شخصیت هالک که تم هارور داشتند توانست به این هیولای سبز رنگ زندگی دوباره ای ببخشد. بی شک میتوان گفت که این سری در همین شماره های ابتدایی از بسیاری از سری کمیک های قبلی شخصیت هالک پیشی گرفته و نوید یک ران به یاد ماندنی را به مخاطب می دهد! حالا باید منتظر ماند و دید آل یوینگ در ادامه چه نقشه ای برای شخصیت هالک دارد.


Amazing Spider-Man 2

کمیک جدید مردعنکبوتی شگفت انگیز

نویسنده: نیک اسپنسر

طراح: رایان آتلی

تاریخ انتشار: ۲۵ جولای ۲۰۱۸ – ۳ مرداد ۱۳۹۷

امتیاز از (Comic Book Round Up): ۸.۲/۱۰ از ۲۰ نقد

امتیاز از (Good Reads): ۳.۹/۵ از ۳۴ رای

در تاریخ انتشارات مارول شخصیت های محبوب زیادی وجود داشته اند اما به جرات میتوان گفت هیچ یک هرگز به محبوبیت مردعنکبوتی نرسیده اند؛ شخصیتی که از همان ابتدای خلق شدنش محبوب هواداران بوده و هست.

در سال های اخیر، کمیک های مردعنکبوتی فراز و نشیب های زیادی را تحت نویسندگی دن اسلات تجربه کرده اند؛ فراز و نشیب هایی که اکثر اوقات نه تنها خوب نبوده اند بلکه به خاطرات و درک هواداران از شخصیت مردعنکبوتی خدشه وارد کرده اند! هر چند دن اسلات داستان های خوبی هم برای مردعنکبوتی نوشت اما باید معترف بود که بسیاری از هواداران مردعنکبوتی دل خوشی از ران دن اسلات در کمیک های این شخصیت ندارند!

چند ماه پیش انتشارات مارول اعلام کرد که پس از شماره‌ ۸۰۱، سری کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز ریلانچ خواهد شد و قرار است نویسنده‌ی دیگری سکان هدایت این سری را در دست بگیرد؛ بالاخره در ماه گذشته نخستین شماره از سری جدید کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز منتشر شد و این شماره چیزی بود که هواداران سال ها به انتظار آن نشسته بودند، درست مانند رویایی که پس از سال ها به تحقق پیوست و بالاخره مردعنکبوتی به ریشه هایش بازگشت؛ دیگر نه خبری از اکشن بی معنا بود، نه روابط عاشقانه‌ی احمقانه، این همان پیتر پارکری بود که سال ها منتظر دیدار مجددش بودیم و نیک اسپنسر کسی بود که به این انتظار پایان داد. شماره ای بی نظیر که اکنون هواداران بسیاری را پر شور تر از گذشته به انتظار کمیک های آینده‌ی مردعنکبوتی نشانده است.

در کنار داستان نویسی عالی نیک اسپنسر طراحی های رایان آتلی هم عالی هستند و به نوعی میتوان آن ها را ترکیبی از طراحی های اغراق آمیز دهه ۹۰ و طراحی مدرن دانست؛ هر چند شاید در ظاهر این طراحی ها بیش از حد کودکانه به نظر برسند اما وقتی صحبت از پیوستگی با لحن و فضای کمیک می شود، طراحی های رایان آتلی به خوبی حق مطلب را ادا می کنند.

2 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments