بررسی عملکرد کمیک اسکواد – سال اول

امروز ۱ تیر ۱۳۹۷ می باشد و شما در روز تولد یک سالگی سایت کمیک اسکواد شریک هستید! بله، گفتن چنین چیزی عجیب است ولی به همین سادگی، یک سال بدون درنگ گذشت؛ سالی که پر از سختی و مشقت، و تلاش بود اما در عوض یک نتیجه مثبت و پر بار به همراه داشت که باعث شد پس از گذشت یک سال به خودمان و مخاطبین مان افتخار کنیم.

همانطور که میدانید تیم کمیک اسکواد در یکم تیر ماه سال ۱۳۹۶ با هدف پیشرفت جامعه کمیک، کار خود را آغاز کرد. هدفی که تمام اعضای اسکواد اعم از قدیم و جدید در کنار کاربران همیشگی ما در آن سهیم بودند و هر کدام به نوعی توانستند در رسیدن به این هدف خدمتی را انجام دهند.

معمولاً طبق رسم های همیشگی، گفته می شود که پس از گذشت هر سال بهتر است هر کسی نگاهی به عملکرد سال گذشته خود داشته باشد تا بتواند قضاوت درستی را در مورد نحوه کار خود انجام دهد و کمیک اسکواد هم از این قاعده مستثنی نیست و در کنار تبریک تولد تصمیم گرفته ایم نگاهی به عملکرد سال گذشته کمیک اسکواد داشته باشیم.

تیم کمیک اسکواد همانطور که در افتتاحیه خود ذکر کرد به عنوان اولین اولویت خود موظف بود تا آثار فاخرِ قدیم و جدید را با بالاترین کیفیت ممکن ارائه دهد. خوشحالیم که این هدف محقق شد و توانستیم سر قول خود بایستیم و بتوانیم در سالی که گذشت چیزی حدود بیش از ۸۰ جلد کمیک را با بالاترین کیفیت، ترجمه و ادیت کنیم. البته تعداد ذکر شده جدا از عناوین مخصوص پروژه عید و رمان های گرافیکی کار شده در سایت می باشد. در سایت کمیک اسکواد حدود ۵ رمان گرافیکی کار شده و لازم به ذکر است که تعداد عناوین اختصاصی نوروز ۹۷ شامل ۱۰ کمیک تک شماره ای بوده و با احتساب کمیک هایی باقی مانده از فاز قبل که در طی چند روز آینده روی سایت قرار خواهند گرفت، جمعاً چیزی در حدود ۱۰۰ جلد (شامل ۳۵ عنوان) توسط کمیک اسکواد ارائه شده است.

در ادامه نگاهی به عناوین فاز اول کمیک اسکواد خواهیم داشت:

عناوین پروژه عید:

رمان های گرافیکی/گرافیک ناول:

متاسفانه تعداد گرافیک ناول های سال اولِ کمیک اسکواد به دلیل یک سری مسائل ویژه (و Secret Classified) آنچنان زیاد نبود ولی به امید خدا برای سال دوم، کمیک اسکواد قصد دارد ۱۰ عنوان بزرگسال از ناشرین مستقل را با بالاترین کیفیت ممکن ارائه دهد. (توجه داشته باشید که این ۱۰ عنوان، فارغ از تعداد چپتر یا شماره می باشد) برای کمیک های باقی مانده همانطور که گفته شد در تلاش هستیم تا پایان تیر ماه آن ها را به پایان برسانیم و پیشاپیش بابت تاخیر در انتشار آن ها معذوریم و البته از صبر و اشتیاق کمیک فن ها و دنبال کنندگان این سایت قدر دانیم.

البته لازم است اشاره کنم که تعداد عناوین مارول و دی سی چه در بخش کمیک های فاز اول و چه در بخش رمان های گرافیکی تقریباً برابر هستند (۹ عنوان از هر کدام در بخش کمیک ها و ۲ عنوان از هر کدام در بخش گرافیک ناول ها، فارغ از پروژه عید) و این همان چیزی بود که اعضای اسکواد سعی بر تاکید آن داشتند که تا جای ممکن بین عناوین ترجمه شده از مارول و دی سی یک تعادل نسبی برقرار باشد که این امر در سال اولِ کمیک اسکواد ممکن شد.

لیبل تابستانی کمیک اسکواد

در این میان خیلی مشتاقیم تا از لیبل تابستانی کمیک اسکواد رونمایی کنیم و از تمام عزیزانی که در مجموعه کمیک اسکواد برای محقق کردن این پروژه در تلاش اند، نهایت سپاس و قدردانی را به جا بیاوریم و بابت تلاش شبانه روزی شان به آنها خسته نباشید بگوییم.

بسیار خب، بعد از بخش کمیک ها، به بخش فنی کمیک اسکواد می پردازیم؛ در سال گذشته کمیک اسکواد دو بار قالب اصلی خود را عوض کرد. دلیل اصلی این امر، مشکلاتی بود که با قالب اول داشتیم. بنابراین تصمیم بر این شد که از قالب جدیدی رونمایی کنیم که از آن به عنوان نسخه دوم کمیک اسکواد یاد می شود و با تلاش های بخش فنی سایت، این قالب به بهترین شکل ممکن راه اندازی شد و سایت کمیک اسکواد با نمایی جدید در دسترس عموم قرار گرفت.

هم چنین ما به شما همراهان همیشگی سایت اطمینان می دهیم که در سال جاری تا جای ممکن، دسترسی و امکانات کاربری سایت را ارتقا دهیم تا شما عزیزان بتوانید راحت تر از همیشه، از بودن در سایت کمیک اسکواد و ثبت نظرات تان لذت ببرید.

در نهایت برای بستن پرونده‌ی بخش فنی، نگاهی به برخی از آمار و ارقام سال گذشته می اندازیم، لازم به ذکر است که بدانید نشان دادن این آمار و ارقام بابت ثبت رکورد یا مقایسه نیست بلکه تنها می خواهیم با منتشر کردن این آمار، لطفی که شما نسبت به این سایت داشتید را نشان دهیم و به خاطر بودن در کنارمان از شما تشکر کنیم:

  • در مجموع ۸۰ هزار نفر بازدید کننده و ۷۰۰ هزار بازدید در کل سال
  • میانگین روزانه ۳۰۰ بازدید کننده و ۱۵۰۰ بازدید در روز
  • ۴۰۰ کاربرِ عضو شده با بیش از ۹۰۰ نظر

خب در مورد کمیک ها صحبت شد و هم چنین در مورد بخش فنی، اما در درجه سوم باید یک نگاه دقیقی به مقالات منتشر شده در کمیک اسکواد داشته باشیم. همانطور که در کانال تلگرامی کمیک اسکواد ذکر شد، بخش نقد های سایت توسط وب سرچ گوگل به عنوان نقدهای معتبر فارسی اضافه شد و این یکی از افتخارات بخش مقاله نویسی تیم ما بود.

در کنار نقدها، ما سعی بر ارائه‌ی پروژه های گوناگونی داشتیم؛ از جمله پروژه ۲۰۱۷ که به جمع بندی برترین های سال میلادی گذشته می پرداخت و سری مقالات فانوس سبز که تحت پروژه GL ارائه شد و با احتساب دیگر مقالات سایت، بخش مقالات چیزی حدود ۵۲ مقاله را شامل می شود. البته پروژه های بیشتری در سال دوم کار خواهند شد و امیدوار هستیم که بتوانیم با انتشار آن ها اطلاعات ارزنده ای را به هواداران کمیک اضافه کنیم. برای خاتمه دادن به این بخش لازم است که از تمام عزیزانِ فعال در بخش مقاله نویسی تشکر کنیم و امیدوار هستیم که در آینده، مقالات بی نظیر دیگری را از آن ها شاهد باشیم.

در مورد بخش خبرنگاری، خوشبختانه با کمک قالب جدید، بخش تریلر های سایت بهتر شد و ما توانستیم اکثر تریلر های منتشر شده را با بازخورد مناسبی در کانال آپارات کمیک اسکواد منتشر کنیم. اما متاسفانه در بخش خبر رسانی، سال گذشته فعالیت جالبی نداشتیم و خبر های کوتاه و شایعات منتشر شده بیشتر توسط ادمین ها در کانال تلگرامی، باز نشر می شد و اخبار مهم هم در درون سایت قرار می گرفت. به طور کلی اکثر خبر های مهم از جمله آمار فروش، معرفی کمیک ها و رویداد های جدید، اخبار تکمیلی یا شوکه کننده و مواردی این چنینی را پوشش دادیم ولی به هر حال، نبود یک بستر مناسب برای اخبار کوتاه و کند بودن تیم تحریریه در خبر رسانی از مشکلات اصلی بخش خبرنگاری در سال گذشته بوده است که امیدواریم با تدبیر جدیدی که در نظر گرفته ایم در سال آینده برطرف شوند.

خب پس از بررسی عملکرد بخش های مختلف کمیک اسکواد، بد نیست نگاهی هم به بخش برنامه ریزی داشته باشیم. بیشتر موارد این بخش در موارد بالاتر گفته شد. به هر حال، از کم کاری های بخش برنامه ریزی می توان به ارائه برنامه غلط برای کمیک های ناتمام، کند بودن بخش خبرنگاری، نبود یک مرجع خبری مناسب برای پوشش اخبار و مواردی از این قبیل اشاره کرد. اما در طی سال گذشته متوجه این مسائل شده ایم و راهکار هایی را برای برطرف کردن آن ها ارائه کرده ایم و امیدواریم که در سال دوم، دیگر شاهد آن ها نباشیم.

برنامه کمیک ها و انتخاب عناوین، با وسواس زیاد و به کمک تمام اعضای اسکواد انجام شده و در بخش مقاله نویسی نیز پروژه ها اکثراً با برنامه و روند خاصی رونمایی خواهند شد. هم چنین در سال جاری، بخش ها و برنامه های جدیدی را در بخش خبرنگاری، مقاله نویسی و حتی ارائه کمیک خواهید دید که این بخش ها تا جای ممکن از ایده های نو و خاصِ کمیک اسکواد خواهند بود.

در طی سال گذشته، کمیک اسکواد نه تنها در بخش ارائه کمیک و مقالات بلکه در بخش جا انداختن کمیک در جامعه ایران کارهای زیادی را انجام داده و همیشه در پی تلاش برای گسترش فرهنگ کمیک در ایران بوده است. از بین این تلاش ها می توان به ارائه کمیک های رایگان در برنامه کتاب خوان فیدیبو و حمایت از رویداد های کمیکی مانند دیزاتن و همایش خلق کتاب های کمیکِ نشر علمی فرهنگی اشاره کرد. سایت کمیک اسکواد، طبق روال پارسال از هیچ تلاشی برای حمایت از راه اندازی بخش کمیک در ایران دریغ نمی کند و موضوعِ “گسترش فرهنگ کمیک و کمیک خوانی در ایران” را برای همیشه به عنوان یک هدف ویژه دنبال خواهد کرد.

خب بررسی عملکرد به پایان رسید اما راه کمیک اسکواد تازه بعد از گذشت یک سال آغاز شده است. دوباره یادآوری می کنم که هدف اصلی کمیک اسکواد همیشه پیشرفت جامعه کمیک و ایجاد یک فضایی مناسب و به دور از بی احترامی و تعصب در بین هواداران کمیک بوده است. البته در راستای این هدف مشاهده کردیم که همیشه هدف های دیگری برای دنبال شدن وجود دارد و یکی از آنها همان گسترش فرهنگ کمیک در ایران بود. اولویت اول ما همیشه در ارائه کمیک ها و گرافیک ناول های ماندگار با بهترین کیفیت و در درجه دوم ارائه مقالات عالی و مفید خواهد بود. این تیم همیشه سعی داشته که با احترام گذاشتن به مخاطبین خود و ارزش قائل شدن برای وقت و حوصله آن ها بهترین مطالب دنیای کمیک را بدون هیچ چشم داشتی یا با هدف غیر معقولی به سمع و نظر شما عزیزان برساند.

در طی تمام این اتفاقات، افراد زیادی به آن ۱۲ نفر ابتدایی که این ایده را آغاز کردند اضافه شد. خوشبختانه تعداد افرادی که در سال گذشته به ما اضافه شدند خیلی زیاد بود و هم چنین متاسفانه به علت تعداد بالا نمی توان از همه‌ی آنها اسم برد و از تک تک آن ها در این پست تقدیر کرد اما به طور کلی از تک تک کسانی که برای این سایت زحمت کشیدند متشکریم.

به عنوان کلام آخر و برای تکمیل کردن این پست تولد، جمله ای را از طرف تمام اعضای اسکواد تقدیم شما هواداران می کنیم:

کمیک اسکواد رویایی بود که به حقیقت پیوست؛ هدفی بود که تکمیل شد، و ایده ای بود که به نتیجه رسید. کمیک بوک چیزی بود که به ما توانایی پرداختن به همین رویا را داد و این اجازه را به ما داد تا با پیش بردن هدف هایمان به این رویا شاخ و برگ بدهیم و جلوه ای نو از کمیک بوک را برای کمیک فن های ایرانی به نمایش بگذاریم؛ جلوه ای که در آن قدرت خلاقیت ما نامحدود می شود و یک زندگی بی روح را به دشتی وسیع از احساسات تبدیل می کند. خوشحالیم که توانستیم یک سال را در خدمت شما کمیک فن های عزیز باشیم. به امید سال های بیشتر.
بابت تمامی حمایت هایی که کردید و لطفی که به ما داشتید سپاسگزاریم.

تیم کمیک اسکواد

امروز جمعه، یک تیر ۱۳۹۷ می باشد و شما هم چنان پس از گذشت یک سال در کمیک اسکواد هستید.

16 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments