تاد مک‌فارلین نقشه‌ای برای نجات صنعت کمیک دارد

این روزها شیوع و همه‌گیریِ ویروس کرونا بر روی کمپانی‌های بزرگ و کوچک تاثیر بسیار زیادی نهاده است. به علت قرنطینه‌ی خانگی، فروشگاه‌های کمیک بوکی هیچ فروشی ندارند و با تعطیلی شرکت‌های توزیع‌کننده‌ی کتبِ کمیک، هیچ جنس تازه‌ای به فروش نمی‌رسد. از طرفی نشریه‌های بزرگ صنعت کمیک برای حمایت از این فروشگاه‌ها، اکثر عناوین خود را به صورت دیجیتالی منتشر نمی‌کنند. به همین دلایل همان‌طور که احتمالاً می‌دانید، چند وقتی می‌شود که هیچ کمیک تازه‌ای نشر پیدا نکرده است. از همین رو، بسیاری صنعت کمیک را از نظر مالی در خطر می‌بینند و آینده‌ای سیاه را برای آن متصور می‌شوند. با این وجود، تاد مک‌فارلین (خالق و نویسنده‌ی عنوان Spawn و از مؤسسین انتشارات ایمیج) ایده‌هایی برای این صنعت در سر دارد و ادعا می‌کند که می‌تواند آن را نجات دهد.

مک‌فارلین در مصاحبه‌ای که با خبرگزاری Forbes داشت چنین گفت:

من فکر می‌کنم صنعت کمیک به یک پیام مشخص و واحد نیاز داره. حالا اون پیام چه درست باشه چه اشتباه، ما بهش نیاز داریم، حتی اگه بهش شک داشته باشیم. ما جداً به یک صدای واحد برای حرف زدن نیازمندیم، نه چهار یا پنج‌تا نشریه‌ی متفاوت که هر کدوم راه و روش متفاوتی برای خودشون دارن.

مک‌فارلین ادامه داد که اگر کنترل اوضاع در دستان او بود، نشریه‌های بزرگی چون مارول، دی سی، ایمیج و دارک هورس را صاحب ۹۰ درصد از تمام بازار کمیک می‌کرد. وی همچنین عناوین پرفروش را به صورت مجانی و دیجیتالی در اختیار مخاطبان قرار می‌داد. در رابطه با انتشار دیجیتالی عناوین، مک‌فارلین اعلام کرد که به عقیده‌ی او فروشگاه‌های کمیک نباید از منتشر شدن کمیک‌ها به صورت اینترنتی هراس داشته باشند و می‌بایست مخاطبان را همچنان در جریان داستان‌های مورد علاقه‌شان نگه داشت.

Spawn
من با این وضعیت موافق نیستم. کاری نکردن قرار نیست چیزی رو درست کنه. اگه فقط همین‌جوری وایسیم و هیچ کاری نکنیم چطور قراره اوضاع بهتر بشه؟ اگه من برای چند ماه قسمت‌های بعدی Spawn رو به صورت مجانی و یا با تخفیف توی اینترنت منتشر کنم آیا این یعنی هوادارها این کمیک‌ها رو به صورت فیزیکی خریداری نمی‌کنن؟ شاید. ولی من می‌خوام به فروشنده‌های کمیک بگم که نگران نباشین اگه وقتی که نیستین قسمت‌های ۳۰۷، ۳۰۸ و ۳۰۹ سری Spawn منتشر بشن. مردم برای خرید قسمت ۳۱۰ پیش شما برمی‌گردن.

همان‌گونه که پیش از این ذکر نمودیم، با تعطیل شدن کمپانی Diamond Comic Distributors که وظیفه‌ی توزیع کمیک‌ها را برعهده داشت، بسیاری از نشریه‌های کمیک نیز از انتشار عناوین خود به صورت دیجیتالی سر باز زدند تا از فروشندگان کمیک حمایت کنند. انتشارات ایمیج نیز یکی از همین نشریه‌ها بود. با این وجود، به عقیده‌ی تاد مک‌فارلین، با وضعیت حال حاضرِ مردم و قرنطینه‌های خانگی، سرگرم نگه داشتن مخاطبین امری بسیار مهم می‌باشد.

ما نمی‌خوایم مشتریان‌مون از کارشون (خوندن کمیک) دست بکشن. مشتری‌ها با هر روشی که بتونن خودشون رو سرگرم نگه می‌دارن. چرا بذاریم وقت‌شون رو با بازی‌ها و فیلم‌هایی که صنایع رقیب منتشر می‌کنن، پر کنن؟ این ماییم که باید وقت اون‌ها رو پر کنیم. ما به عنوان نشریه‌های صنعت کمیک چنین قدرتی رو داریم. یادتون میاد سال ۲۰۱۱ فروشنده‌های کمیک نمی‌خواستن کمیک‌های دیجیتالی همزمان با کمیک‌های فیزیکی منتشر بشن چون فکر می‌کردن این‌جوری فاتحه‌ی صنعت کمیک خونده می‌شه؟ اون‌ها اشتباه می‌کردن. اتفاقاً برعکس، این اتفاق به فروش کمیک‌ها کمک کرد. توی این صنعت ما همایش‌های هفتگی داریم، جشنواره‌هایی داریم که مردم میان و کمیک‌هاشون رو با امضای هنرمندان محبوب‌شون پر می‌کنن؛ نه آیپدهاشون رو. پس جای نگرانی نیست، مردم کمیک‌های فیزیکی رو ترجیح می‌دن.

مک‌فارلین ادامه داد:

و وقتی که [اوضاع] درست بشه می‌تونیم ۳ الی ۵تا رویداد منتشر کنیم تا مردم دلیلی برای برگشتن به فروشگاه‌های کمیک داشته باشن. شاید حتی بتونیم زمان انتشار کمیک‌ها رو برای یک‌بار هم که شده تغییر بدیم تا هر انتشارات زمانی برای درخشیدن داشته باشه.

کارآمد بودن برنامه‌های مک‌فارلین چیزی نیست که بتوان با قاطعیت در رابطه با آن سخن گفت. اما بدون شک پس از عادی شدن وضعیت فعلی، نشریه‌های کمیک برای جذب دوباره‌ی مخاطبین تلاش خواهند کرد.

12 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments