دن دیدیو از انتشارات دی‌سی جدا شد

دن دیدیو از سردبیران معروف انتشارات دی‌سی است که از سال ۲۰۱۰ همراه با جیم لی (طراح عنوان Batman: Hush) این سِمت را در اختیار گرفت. او مسئول بسیاری از برنامه‌های بزرگ و اساسی انتشارات مذکور در چند سال اخیر می باشد و تغییرات زیادی را در دنیای کمیک‌های این انتشارات پدید آورده است. به طوری که کارنامه‌ی کاری او هواداران را به دو دسته تقسیم می‌نماید، عده‌ای نقشه‌های او را برای انتشارات دی‌سی تحسین می‌کنند و عده‌ای دیگر که او را باعث و بانی مشکلات اخیر آن می‌دانند. اما چه خوب و چه بد، چه از او خوش‌تان بیاید و چه نیاید، دن دیدیو دیگر سردبیر انتشارات دی‌سی نخواهد بود.

برکناری ناگهانی دیدیو از این سِمت، خبری است که بسیاری از هواداران را شوکه کرده است. هنوز مشخص نیست که آیا دیدیو از مقام خود استعفا داده یا اخراج گردیده است و به همین ترتیب، اطلاعات زیادی از خروج وی در دسترس نیست. اما طبق شایعه‌ای، گفته می‌شود که تصمیم برکناریِ او توسط سران کمپانی وارنر گرفته شده است، چرا که بسیاری او را مسئول مشکلات انتشارات دی‌سی می‌دانند. البته اگر این شایعه صحت داشته باشد، چندان جای تعجبی هم ندارد. مشکلات مالی انتشارات دی‌سی در این اواخر، و فروش کم عناوین آن با وجود کیفیت بالای تعداد بسیاری از آن‌ها، باعث شده است که بسیاری به آینده‌ی این کمپانی امید نداشته باشند و دیدیو را مقصر این امر بدانند.

دن دیدیو

خروج دیدیو البته واکنش‌هایی را نیز به همراه داشت. از جمله واکنش راب لیفیلد که به نظرات جنجالی خود در رابطه با صنعت کمیک و انتشارات دی‌سی مشهور است:

[این اواخر] کم‌ترین میزان کمیک های دی‌سی رو توی عمرم می‌خرم. حداقل ۵۰ درصد دلیلش شیوه‌ای بوده که دن دیدیو اون‌ها رو شکل داده. خیلی بد! خیلی خوشحالم که [دن دیدیو] برکنار شده. من پیش از هر چیز به عنوان یه مخاطب این حرف رو می‌زنم.

لیفیلد همچنین طی چند توییت ادامه داد:

دن دیدیو دی‌سی رو به مدت چند سال عقب برده بود. این بهترین نتیجه‌ای بود که می‌تونست بگیره، چرا این‌قدر طول کشید؟ این‌همه خسارت! این‌همه تصمیمات بد!

ایثن ون اسکایور (طراح معروف سری کمیک‌های Green Lantern) نیز این‌گونه واکنش نشان داد:

ما داریم پایان انتشارات دی‌سی رو مشاهده می‌کنیم. اون هم با وجودِ داشتن یک تاریخِ ۸۰ ساله. نمی‌تونم باور کنم. اگه دیدیو رفته، پس با جف جانز تعویضش کنید یا کلاً بکشید کنار. خیلی بدم می‌آد این رو ببینم. من عاشق انتشارات دی‌سی بودم.

پیش از این نیز شایعاتی مبنی‌بر به فروش گذاشتن انتشارات دی‌سی به دست کمپانی AT&T به گوش رسیده بود، اما این بار ون اسکایور مدعی می باشد که این کمپانی، در صورت موفقیت‌آمیز نبودن برنامه‌های نسل پنجم و نسل بعدی ابرقهرمانان، انتشارات دی‌سی را به دلیل سود پایین تعطیل می‌کند.

به غیر از لیفیلد و ون اسکایور، چهره‌های سرشناس دیگری نیز به خروج دیدیو از دی‌سی واکنش نشان دادند. همانند گیل سیمون که معتقد است به اندازه‌ی کافی از وی تقدیر نشده و او هنگامی که اشتباهی رخ می‌داده، تمام تقصیرها را به گردن می‌گرفت. مارک راسل نیز از وی تشکر کرد که اجازه‌ی خلق عناوینی آزادانه چون Flintstones و Snagglepuss را به او داده بود. حتی جف لمیر نیز او را یکی از حامیان خود معرفی کرد و مدعی شد که عنوان Sweet Tooth بدون کمک دیدیو دوام نمی‌آورد. جیمز تاینیون آیوی، جیمی پالمیوتی، دن جورگنز و دن اسلات از دیگر کسانی بودند که راجع‌به جدایی دیدیو از دی‌سی ابراز تاسف کردند.

دن دیدیو در سال ۲۰۰۲ به عنوان ادیتور ارشد در انتشارات دی‌سی شروع به کار کرد و بعد از آن به ادیتور اجرایی ارشد ارتقا یافت. در سال ۲۰۱۰ و پس از بازنشستگی پائول لویتز، او و جیم لی به عنوان سردبیران این انتشارات معرفی شدند. او همچنین نویسنده‌ی عناوینی چون O.M.A.C و Superboy و البته مینی‌سری جدید Metal Men می باشد. این شخص همچنین مدیریت وقایع The New 52 و Rebirth را برعهده داشته است که تغییرات فراوانی را در داستان های انتشارات دی‌سی به همراه آوردند. به‌نظر می رسد که با عنوان Generation Zero شاهد از نونویسی دنیای دی‌سی باشیم که گمان می رود از نقشه‌های دیگر دیدیو بوده باشد. دن دیدیو به مدت ۱۸ سال در دی‌سی مشغول به کار بوده است و مطمئناً خروج او، تاثیرات بسزایی در برنامه‌های این انتشارات خواهند گذاشت.

24 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments