رسمی شدن تعطیلی ایمپرینت ورتیگو و آغاز همگام سازی انتشارات دی سی!

در طی ماه های گذشته، شایعاتی مبنی بر پایان یافتن دوران کاری ایمپرینت ورتیگو به گوش می رسید که از آن ها می توان به عنوان یکی از مورد بحث ترین موضوعات بین طرفداران دنیای کمیک در چند سال اخیر یاد کرد، مخصوصاً با وجود مشکلات و حاشیه های جدیدی که این زیرمجموعه‌ با آن ها دست و پنجه نرم کرده است. اما اکنون بنظر می آید که دیگر زمان خداحافظی با این زیرمجموعه‌ی محبوب فرا رسیده است و شایعات بالاخره به حقیقت پیوسته‌اند؛ چرا که انتشارات دی سی قصد تعطیلی ایمپرینت ورتیگو را دارد و از قضا تنها ورتیگو نیست که به پایان راه خود رسیده است.

ورتیگو

تمامی عناوین انتشارات دی سی از ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ میلادی، تحت سه مجموعه‌ی DC Kids و DC و DC Black Label منتشر خواهند شد. در ادامه نیز زیرمجموعه های قبلی انتشارات دی سی به مانند DC Ink و DC Zoom و البته ورتیگو تعطیل خواهند شد و عناوین‌شان تحت یکی از این سه مجموعه‌ی جدید منتشر خواهند شد.

تمامی شایعات تعطیلی ایمپرینت ورتیگو از مدتی پیش شروع شدند و پس از گذشت یک ماه رنگ و بوی حقیقت به خود گرفتند. در کنار تمامی این شایعات نیز؛ صحبت های اسکات اسنایدر و یا واگذاری برخی از عناوین پیش رو به انتشارات دیگر، هواداران ورتیگو را بیشتر از سابق نگران می کرد. ایمپرینت ورتیگو زیرمجموعه‌ای است که دارای برخی از برترین و مهم ترین عناوین تاریخ عرصه‌ی کمیک بوک می باشد؛ از سری Preacher گرفته تا سری دوزخ افروز و حتی عنوان تحسین شده‌‌ی Y: The Last Man و بسیاری دیگر از آثار برتر دنیای کمیک، همگی گوشه‌ای از افتخارات این ایمپرینت موفق و تاثیر گذار به شمار می روند. این زیرمجموعه در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد و برای انتشار عناوین تاریک و بزرگسالانه‌ی انتشارات دی سی مورد استفاده قرار گرفت. از زمان تاسیس آن تا به الان، این زیرمجموعه مورد تغییرات و ریلانچ های بسیاری قرار گرفته است که آخرین آن ها به سال ۲۰۱۸ و تولد ۲۵ سالگی آن برمی گردد.

تمام عناوین ورتیگو و دیگر زیرمجموعه های انتشارات دی سی، بزودی تحت سه مجموعۀ DC Kids و DC و DC Black Label منتشر خواهند شد.

دن دیدیو طی بیانیه‌ای از علت تعطیلی این ایمپرینت سخن گفت:

ما در حال برگشتن به ریشه های خودمون هستیم. زمانی که انتشارات دی سی بطور یکپارچه عمل می کرد و برای سالیان سال به شکلی واحد شناخته می شد. در سال ۱۹۹۳، ما ورتیگو رو تاسیس کردیم با این هدف که یک بازار پخته تر رو معرفی کنیم. اون بازار الان در تمام ژانرهای رسانه‌ای مشاهده میشه. پس ما فکر کردیم که الان زمان مناسبی برای نظم و ترتیب دادن به انتشارات دی سی باشه تا به تعهدمون نسبت به داستان سرایی برای تمام سنین، وفادار بمونیم. این سیستم جدید، تمام دسته بندی های قدیمی که ما در بازار کار خودمون استفاده می کردیم رو عوض می کنه.

هرچند طبق گفته های جیم لی، که از دیگر سردبیران انتشارات دی سی به شمار می رود، این تغییرات بر عناوین مستقل این انتشارات تاثیری نخواهند گذاشت. عناوین مستقل پیش رو و یا در حال انتشار، وابسته به گروه بندی سنی‌شان به یکی از مجموعه های حال حاضر انتشارات دی سی منتقل خواهند شد. به عنوان مثال سری کمیک های Sandman Universe به انتشار خود ادامه خواهند داد ولی این بار بدون آنکه در کاور آن ها نامی از ایمپرینت ورتیگو برده شود.

جیم لی عنوان کرد:

کاری که ما انجام دادیم شامل یه درجه بندی سنی میشه که به ما کمک می کنه در کاری که همین الان هم داریم به خوبی انجام میدیم قوی تر بشیم. حالا چه تحت پوشش قرار دادن مخاطبین جوان و نوجوان باشه، چه انتشار موفقیت آمیز عناوین عامه پسند برای مدتی طولانی. ما همچنین قراره به انتشار عناوین مستقل ادامه بدیم و یک لیبل رو بهشون اختصاص میدیم تا به هواداران کمک کنیم کتاب مورد علاقه‌شون رو پیدا کنن. این لیبل ها و ایمپرینت های تازه نه تنها به کاراکترهای ما ثبات و تمرکز میدن، بلکه فرصت های عظیمی در اختیار افراد با استعدادی که روی کتاب های ما کار می کنن می ذارن.

به دور از تمامی قضاوت هایی که پیرامون این موضوع در آینده شکل خواهد گرفت، تعطیلی ایمپرینت ورتیگو پس از ۲۶ سال فعالیت، حتی با توجه به آثار ضعیف آن در طی سال های اخیر، موضوعی ناراحت کننده است. جدا از مباحث بوجود آمده، نیاز به ذکر این نکته‌ است که وجود مکان هایی به مانند ورتیگو بود که این شهامت را به دیگر ناشران اعطا کرد که آزادی بیشتری در اختیار نویسندگان و طراحان‌شان قرار دهند و سبب شکوفایی آنان شوند.

4 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments