شرحی بر پایان دث متال | گسترش مرزهای جدید در جهان دی‌سی

ریلانچ سراسری تولدی دوباره (Rebirth) در سال ۲۰۱۶ میلادی، حکم یک سافت ریبوت (Soft Reboot) و نقطه‌ی آغازینِ جدیدی را برای جهان دی‌سی داشت و توانست به‌خوبی این جهان عظیم را از حال‌وهوای دوران New 52 خارج کند و به ریشه‌‌های خود بازگرداند. دوران Rebirth، با عنوان تک قسمتیِ جهان دی‌سی: تولدی دوباره (DC Universe Rebirth) آغاز شد و اکنون در سال ۲۰۲۱ میلادی با انتشار آخرین شماره از رویداد دث متال (Death Metal) به پایان رسید و از ماه مارس، دوران جدیدی تحت عنوان Infinite Frontier یا «مرز نامحدود» شروع می‌شود.

حال این سوال پیش می‌آید که تاثیرات رویداد دث متال بر جهان دی‌سی چه بود و دوران مرز نامحدود، علاوه‌بر عناوین و تیم‌های خلاقِ متفاوت، چه تفاوتی با دوران تولدی دوباره دارد؟ ما قصد داریم در این مقاله، به این سوالات پاسخ دهیم و تمامِ تاثیرات و نقاط عطفِ این رویداد را برای خوانندگانی که این عناوین را دنبال نکرده‌اند، به شکل خلاصه، توضیح دهیم.

تذکر: از آنجا که این مقاله قصد دارد به بررسی تاثیرات رویداد دث متال، به ویژه شماره‌ی آخر آن، بپردازد و بخش‌های مهمی از آن را اسپویل می‌کند. اگر قصد دارید این رویداد را بخوانید، از خواندن این مقاله اجتناب کنید.

تبدیل مالتی‌ورس به اومنی‌ورس

آغاز دوران مرز بی‌نهایت - Infinite Frontier

نه تنها تمام ۵۲ زمینی که در طی اتفاقات رویداد دث متال توسط بتمن خندان و پرپچوا نابود شده بودند دوباره پدید آمدند، بلکه نسخه‌های جدیدتری از آن‌ها نیز در حال به وجود آمدن هستند. [همانند زمین-۳ که نسخه‌ای جدیدتر از سندیکای جنایت در آن به‌وجود آمده و قرار است در سری اختصاصی این گروه به آن پرداخته شود.] علاوه‌بر این، زمین‌های جدیدی نیز در حال تولید هستند که پیش‌تر در نسخه‌ای که «گرنت موریسون» از مالتی‌ورس به نمایش گذاشته بود، وجود نداشتند.

همچنین اکنون در جهان دی‌سی چندین مالتی‌ورس وجود دارند که با هم یک امنی‌ورس (Omniverse) را تشکیل می‌دهند. از آنجایی که پیش‌تر تنها یک زمین-۰ در مالتی‌ورس وجود داشت، در حال حاضر براساس تئوری، باید چندین زمین-۰ در مالتی‌ورس‌های مختلف وجود داشته باشد و ممکن است از این به بعد با اصطلاحات جدیدی نظیر مالتی‌ورس-۰ و یا زمین-۰/الف روبه‌رو شویم که به مالتی‌ورس‌های مختلف و نسخه‌های مختلف زمین-۰ اشاره دارند.


زمین-۰ دیگر مرکز مالتی‌ورس نیست

لیگ عدالت دنیای اصلی دی سی

در گذشته، زمین-۰ که جهان اصلی دی‌سی در آن جریان داشت، به‌عنوان مرکز مالتی‌ورس سابق دی‌سی شناخته می‌شد؛ طوری که اتفاقات آن به نحوی بر دیگر زمین‌های مالتی‌ورس تاثیر می‌گذاشت و حتی نابودیِ آن نیز منجر به نابودی سایر زمین‌های مالتی‌ورس می‌شد. اکنون در پایان رویداد دث متال، مشخص شد که زمین-۰ دیگر مرکز مالتی‌ورس دی‌سی نیست و در حال حاضر، مالتی‌ورس دو مرکز دارد که به احتمال زیاد، یکی از آن‌ها یک دنیا همانند دیگر دنیاهای دی‌سی است و نوعی جهان آغازین (Alpha World) محسوب می‌شود که شخصیت‌های دی‌سی، به علت ناشناخته بودن این زمین، فعلاً آن را ElseWorld نامگذاری کرده‌اند.

ElseWorld نامی آشنا به گوش طرفداران انتشارات دی‌سی است. پیش‌تر، داستان‌های مختلفی تحت عنوان ElseWorld از جهان دی‌سی منتشر شده‌اند که جریانات آن‌ها در جهانی غیر از جهان اصلی در جریان بود و از جمله معروف‌ترین داستان‌های ElseWorld می‌توان «سوپرمن: پسر سرخ» و آغاز سلطنت (Kingdom Come) را نام برد.

درباره‌ی دیگر مرکزِ مرموز و جدید جهان دی‌سی، اطلاعات زیادی در دسترس نیست؛ بجز آنکه کاملاً برعکس ElseWorld است و حتی امکان دارد دنیایی مانند دیگر دنیاهای مالتی‌ورس نباشد. این مرکز متضاد جهان دی‌سی، از نام مشخصی مانند همتایش برخوردار نیست ولی امکان دارد در آینده به آن لقب جهان پایانی (Omega World) را بدهند. ضمن اینکه فعلاً از جایگاه دارکساید (Darkseid) در نظام جدیدِ جهان دی‌سی خبری نیست اما احتمال می‌رود نقش مهمی را در این مرکز ناشناخته ایفا می‌کند.

به‌روزرسانی: در اولین قسمت از رویداد مرز نامحدود، مشخص شد که دارکساید در این مکان مرموز و ناشناخته اقامت دارد و نام آن همانطور که هواداران حدس می‌زدند جهان اومگا یا جهان نهایی می‌باشد.


تیمی جدید از قدرتمندترین افراد جهان دی‌سی

گروه توتالیتی | مجمعی از ابرقهرمانان و ابرشروران دی سی

بیشتر مواردی که در این مقاله به بررسی آن‌ها می‌پردازیم، توسط اعضای گروهی موسوم به توتالیتی (Totality) در پایگاهی مستقر در نیمه‌ی تاریک ماه، شرح داده شده است. این گروه مجمعی از ابرقهرمانان و ابرشروران جهان دی‌سی است و به منظور محافظت از جهان در برابر حوادث آینده، تشکیل شده که شامل باهوش‌ترین و بانفوذترین افراد زمین است.

از اعضای این گروه می‌توان به «هاک‌گرل»، «مارشن منهانتر»، «مستر ترفیک»، «تالیا الغول»، «وندال سویج» و «لکس لوثر» اشاره کرد. حال باید ببینیم که آیا دی‌سی، بلافاصله بعد از شروع دوران مرز نامحدود از این گروه استفاده می‌کند یا اینکه اسکات اسنایدر با معرفی این گروه، صرفاً مقدمات داستان‌های آینده را چیده است و برنامه‌ای بلندمدت برای این گروه در نظر دارد.


بازگشت نقشه‌ی مالتی‌ورس

نقشه مالتی ورس دی سی

در شماره‌ی پایانی رویداد دث متال، هنگامی که گروه تازه‌تاسیسِ توتالیتی در حال توضیحِ نظام جدید جهان دی‌سی برای والی وست بودند، نقشه‌ی مالتی‌ورس که در کمیک مالتی‌ورسیتی (The Multiversity) به قلم گرنت موریسون، خلق شده بود، دوباره به شکل کامئو حضور پیدا کرد و گفته شد که تالار قهرمانان (Hall of Heroes) هنوز وجود دارد و مالتی‌ورس تاریک (Dark Multiverse) نیز همانند گذشته در جای خود ثابت مانده است. از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که ساختار کلی مالتی‌ورس، تغییر زیادی نکرده است و تنها تغییرات اساسی این ساختار، سوای حذف دیوار منبع و بیشتر شدن زمین‌های مالتی‌ورس، تغییر مرکز اصلی آن است.


زنده شدن مردگان

بازگشت قهرمانان دی سی به زندگی

هاک‌گرل: نه تنها کسایی که طی حوادث اخیر کشته شدن، بلکه کسایی هم که قبل از حوادث اخیر جونشون را از دست داده بودن، دوباره زنده شدن!

برخی از شخصیت‌هایی که طی رویداد دث متال کشته شدند، دوباره به زندگی بازگشتند. [البته هنوز مشخص نیست که آیا بتمن خندان هم دوباره زنده شده است یا خیر.] حال بنا به گفته‌های اعضای توتالیتی، علاوه‌بر شخصیت‌هایی که طی این رویداد زنده شدند، برخی از شخصیت‌هایی که در گذشته به نحوه‌های مختلفی کشته شده بودند، نیز دوباره زنده شده‌اند. دی‌سی و اسکات اسنایدر با این کار، راه را برای زنده کردن و استفاده از پتانسیل بسیاری از شخصیت‌ها باز کردند و می‌توانند با استفاده از این موضوع، شخصیت‌هایی را که مدت‌هاست خبری ازشان نیست را به جهان دی‌سی بازگردانند.

به‌روزرسانی: در حال حاضر اولین موردِ بازگشت از مرگ، روی هارپر (ملقب به اسپیدی/آرسنال) است که سابقاً در رویداد قهرمانان در بحران توسط والی وست کشته شده بود.


همه چیز مهم است؛ ولی چطور؟

فداکاری واندرومن در پایان رویداد دث متال

انتشارات دی‌سی قبل از به پایان رسیدن رویداد دث متال، بارها توضیح داده بود که پس از این رویداد، تمامی اتفاقات رخ داده در طول تاریخ هشتاد ساله‌ی دی‌سی، اصلی و به اصطلاح کنون (Canon) به حساب می‌آیند. بری آلن در آخرین صفحات این رویداد، به والی وست توضیح داد:

با فداکاری دایانا، گره‌ی خط زمانی، یک بار و برای همیشه باز شد و ما می‌تونیم تمام خاطره‌هامون رو به یاد بیاریم.

سپس هاک‌گرل ادامه‌ی ماجرا را برای والی وست شرح داد و گفت که هایپرتایم (Hypertime) در حال بهبودی است و احتمالاً تمام شخصیت‌ها، تمام گذشته‌شان را «به شکل کاملاً حماسی» احساس می‌کنند.

هدف اصلی رویداد دث متال این بود که اختلاف ریبوت‌های سراسری سابق جهان دی‌سی، مانند بحران در زمین‌های نامحدود (Crisis on Infinite Earth) و فلشپوینت (Flashpoint)، را بی‌تاثیر کند و دیگر آن‌ها را همانند گذشته، در یک خط زمانی مشخص قرار ندهد ولی خاطرات و تجربیات آن را در ذهن شخصیت‌ها باقی بگذارد؛ سوالی که پیش می‌آید این است که چگونه این اتفاق رخ داده؟ چرا زندگی فعلی شخصیت‌های دی‌سی نسبت به گذشته‌شان متمایز شده؟ آیا اکنون همه‌ی شخصیت‌های دی‌سی همانند هاکمن، حاوی چندین زندگی متفاوت‌اند؟

رویداد دث متال توسط اسکات اسنایدر به عنوان یک ضد-بحران (anti-Crisis) شناخته می‌شد و مشخص است که تبعات این رویداد تا مدت‌ها بر بستر جهان دی‌سی اثر خواهد گذاشت.

منبع GamesRadar.com
37 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments