تبریکی از صمیم دل | کسب مقام سوم مسابقات بین المللی کمیک و مانگا توسط هنرمندان ایرانی

در روزگاری که فرهنگ کمیک ایران، طبق معمول، حال و هوای دوست داشتنی‌ای ندارد مفتخر هستیم تا پیشآمد اتفاقی بسیار گوارا و دلنشین را پوشش دهیم؛ اتفاقی کاملاً جدید در مسیر گسترش فرهنگ کمیک در ایران که بواسطه‌ زحمات گرانقدر چندی از دوستان عزیزمان به ثمر رسید.

متاسفانه در جامعه‌ی ایران، برداشتن قدم های بزرگ در جهت رواج و پیشرفت صنعت کمیک، بنا به دلایل مختلفی همیشه با مشکلات زیادی رو به رو بوده است. با این حال، این مطلب در مورد گلایه ها و شکایت ها نیست، بلکه یک تشکر و قدردانی بابت موفقیت بزرگ صدف فقیهی و ماهور پورقدیم، از دوستان گرانقدر ما در همایش دیزاتن، است که اکنون فراتر از همایش، توانستند در مسابقات بین المللی کمیک و مانگا خوش بدرخشند و برای کشورمان مقام آور باشند.

بهمن ماه سال ۹۷ بود که فراخوان مسابقات بین المللی کمیک و مانگای سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این رقابت ها که توسط شرکت ژاپنیِ CELSYS برگزار می شوند، بر روی هنرجویانِ رشته های مرتبط با خلق کمیک و رسانه های هنری در دانشگاه های سراسر جهان تمرکز دارد.

کمتر از یک ماه پیش بود که ماهور پورقدیم در اینستاگرام از مشکلات سر راه‌شان برای شرکت در این مراسم نوشت. صحبت هایی در رابطه با مشکلاتِ ارسال آثار از طریق سفارت ژاپن (که مسئول اصلی این کار است) و دیگر شرکت های حمل و نقل بین المللی که در راستای این امر فعالیت می کنند و در نهایت مجبور به استفاده از خدمات شرکت پست ایران شدند. با وجود این که ممکن بود این اثر به رقابت ها نرسد، اما خوشبختانه اثر مذکور به جشنواره رسید و هم اکنون با اعلام شدن نتایج، دریافتیم که دوستان‌مان مقام برنز را در این رقابت ها کسب کرده‌اند.

در رابطه با نحوه‌ی برگزاری این مراسم و رقابت ها، ابتدا نگاه کوتاهی داشته باشیم به داوران این جشنواره که همگی از نام های برجسته در صنعت کمیک و مانگا هستند:

کن نیمورو

او برای کار روی سری I Kill Giants معروف است.

کمرون استوارت

نویسنده‌ی آثاری نظیر: بتگرل (۲۰۱۵)، موتور کراش، اسسینز کرید: برهمان، و طراح آثاری همچون: فایت کلاب ۲ و…
او همچنین برنده‌ی جوایز آیزنر، شوستر و ایگل بوده و سابقه همکاری با نشریه های مارول، دی سی و دارک‌هورس را در کارنامه دارد.

خاویر فرناندز

او تقریباً تنها با کمپانی دی سی همکاری داشته است و طراحی شماره هایی نظیر: گرین ارو، لیگ عدالت، نایتوینگ، کمیک های کارآگاهی و… را در کارنامه دارد.

یوشیاسو تامورا

هنرمند، طراح و تصویرگر مانگا. او در حوزه برگزاری مراسم های مختلف فعالیت های زیادی داشته و به تازگی مانگای Devil’s Relics را نیز منتشر کرده است.

عنوان «The Border» با تصویرسازی ماهور پورقدیم و قلم صدف فقیهی، مقام برنز را از سوی دانشگاه الزهرا برای کشور ایران در این مسابقات کسب کرد. در ادامه نظر یوشیاسو تامورا را در مورد این اثر می خوانیم:

اول از همه، صمیمانه می خواهم ادای احترامی بابت سختی های عظیم متحمل شده برای تبدیل این اثر به واقعیت، داشته باشم. طراحی هنری این اثر بسیار خوب است، و داستانش نیز ارزش و شکوه خاصی را دارد. داستان شخصیت اصلی، داستانی مرسوم و سنتی در مورد یک فرد با روحیه‌ای نجیب است که در حال یافتن دلاوری و شجاعت برای جلوگیری از جنگ در زمانی‌ست که خود او به یکی از عامل های این جنگ دامن زده است.
به عنوان چند انتقاد سازنده، کمبود تغییر پذیری در طراحی کاراکترهای مجزا، مخصوصاً از نظر سن و جنسیت، و تراکم یکنواختِ پس زمینه طراحی، باعث سخت خوانده شدن اثر می شدند. شرح و تفسیر مکالمه ها نیز چندان روی عرف نبود. به هر حال، من عهد بزرگی را در فریم ها (قاب ها)، ترکیب بندی صفحات، مقیاس عظیم داستان، و نقطه‌ی اوج داستان (کلایمکس) احساس می کنم.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند صفحه از اثر زیبای «مرز» :

ما در کمیک اسکواد از صمیم قلب به این دو دوست بابت موفقیت‌شان تبریک می گوییم و دستاورد های بزرگ‌تری را هم برای این عزیزان و هم برای فرهنگِ کمیک در ایران آرزومندیم. امیدواریم بتوانیم در حد و توان‌مان در اولین فرصت از طرف خانواده اسکواد، از این دو عزیز تقدیر کنیم.

با آرزوی موفقیت روز افزون از جانب کمیک اسکواد!

منبع برندگان مسابقات بین المللی کمیک و مانگا سال 2019
6 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments