معرفی بتمن های مالتی‌ورس تاریک | The Dark Knights

مالتی‌ورس تاریک (The Dark Multiverse) به مجموعه‌ای از دنیاهای موازی گفته می شود که در بخش زیرین جهان دی سی حضور دارند و مالتی‌ورس اصلی بر روی آن شناور است. این کانسپت که از تازه‌ترین کشف علم فیزیک یعنی وجود ماده و انرژی تاریک به‌وجود آمده است، در عالم خیالی دی سی به کابوس ها و تصمیمات اشتباهی تعلق دارد که توسط ساکنین مالتی‌ورس اصلی، باعث به وجود آمدن دنیا های مختلف در بُعد تاریکی شده‌اند. البته لازم به ذکر است که برخلاف مالتی‌ورس اصلی، جهان های مالتی‌ورسِ تاریک پایدار نیستند و پس از مدتی از بین می روند. همچنین قبل از اسم آن ها یک علامت منفی قرار می گیرد تا از جهان های مالتی‌ورس اصلی تفکیک داده شوند. در رویداد متال دیدیم که اشتباه بتمن سبب باز شدن دریچه‌ای به این بُعد تاریک از جهان دی سی شد و راه را برای ورود نسخه های مختلف از بتمن های دنیای تاریک باز کرد. بتمن های شروری که از بدترین ترس ها و کابوس های بتمنِ اصلی به‌وجود آمده‌اند و توسط خدای مالتی‌ورس تاریک، یعنی بارباتوس رهبری می شدند و هدف همه‌ی آن ها غرق کردن مالتی‌ورس اصلی در مالتی‌ورس تاریک بود تا بتوانند پایداری دنیایشان را تامین کنند. در این مقاله قصد داریم تا برای درک بهتر از رویداد متال، اوریجین هرکدام از این بتمن ها را برای شما شرح دهیم.


(The Red Death (Earth -52

این نسخه از بتمن، حاصل یکی از ترس های او مبنی بر مرگ دستیاران و خانواده‌اش (Bat-Family) در راه مبارزه با جرم و جنایت و به موقع نرسیدن او برای نجات آنان (مثل مرگ جیسون تاد) ایجاد شده است. او پس از عذاب های بسیاری که از مرگ دستیارانش کشید، به این نتیجه می رسد که شیوه‌ی مبارزه‌اش در این سال ها اشتباه بوده و برای توقف جنایت در این دنیا به راه های خشن‌تری نیاز است. او با گرفتن سلاح های مختلف دشمنان فلش (روگز)، موفق می شود که بری آلن را شکست دهد و با دزدیدن اسپید فورس از او و ترکیب آن با بدنش، به بتمن جدیدی به نام رد دث (Red Death) تبدیل می شود. البته با این‌کار بری آلن نیز به بخشی جدا ناپذیر از بدنش بدل می گردد و همیشه در برابر کارهای اشتباهش به او اخطار می دهد. او سپس با استفاده از قدرت هایش تمام دشمنان خود را می کشد. از آن‌جا که همه‌ی زمین های مالتی‌ورس تاریک سرانجام نابود می شوند، رد دث نیز مرگ اجتناب‌ناپذیر دنیایش را به چشم می بیند. اما در نهایت با نسخه‌ای دیگر از بتمن (بتمنی که می خندد) مواجه می شود که او را از وجود مالتی‌ورس اصلی خبر می کند. بتمنی که می خندد به او پیشنهاد می دهد که برای نجات دنیایشان از نابودی به او و اربابش، بارباتوس، ملحق شود. نجاتی که تنها با نابودی مالتی‌ورس اصلی حاصل می شود.


(The Murder Machine (Earth -44

نسخه‌ای که در نتیجه‌ی یکی از هولناک‌ترین ترس های بتمن به‌وجود آمده است؛ یعنی کشته شدن آلفرد توسط دشمنانش و در نتیجه وابستگی کامل او به تکنولوژی. بروس وین که به دلیل کشته شدن آلفرد از خود بیزار شده است، از سایبورگ می خواهد تا یک نسخه‌ی هوش مصنوعی از او بسازد. این هوش مصنوعی که پروتوکل آلفرد نام می گیرد، وظیفه می یابد تا تحت هر شرایطی به بروس کمک و از جانش محافظت کند. اما پروتوکول مورد بحث به یک ویروس همه‌گیر تبدیل می شود و برای محافظت بتمن از هر نوع تهدیدی، دست به کشتار تمام دشمنان او می زند. بتمن برای متوقف کردن این ماجرا، اجازه‌ی ورود به بت‌کامپیوتر را به این ویروس می دهد، اما پروتوکول آلفرد وارد ذهن بروس می شود و با تسخیر آن بدنش را با یک زره‌ی مکانیکی تعویض و او را به ماشین کشتار (Murder Machine) تبدیل می کند. ماشین کشتار در اولین اقدام سایبورگ را به قتل می رساند و سپس هرچیزی که کوچک‌ترین خطری برای بروس محسوب می شد را نابود می کند. ماشین کشتار نیز به دلیل از بین رفتن دنیایش به بارباتوس می پیوندد.


(The Dawnbreaker (Earth -32

این نسخه از بروس وین در شبی که پدر مادرش توسط جو چیل کشته می شوند، به دلیل اراده‌اش در غلبه بر ترس، توسط حلقه‌ی قدرت انتخاب شده و به فانوس سبز تبدیل می شود. خشم و نفرت بروس وین به او این قدرت را می دهد تا بر قانون منع کشتن با حلقه، غلبه کند و در اولین اقدام جو چیل را به قتل می رساند. بعد ها نیز دشمنانش را یک به یک نابود می کند و زمانی که با مخالفت گوردون و دیگر اعضای فانوس سبز روبرو می شود، آن ها را نیز به قتل می رساند. او سپس وارد باتری مرکزی فانوس سبز می شود و پس از بیرون آمدن خود را نابودگر روشنایی (Dawnbreaker) می نامد. با این‌حال دنیای او نیز سرنوشت مشابهی را دنبال می کرد و با نابودی فاصله‌ای نداشت. این نسخه از بتمن، نتیجه‌ی کابوس های بروس وین مبنی بر کسب قدرت زیاد، گم کردن خود در قدرت و تاریکی درونش، شکل گرفته است.


(The Drowned (Earth -11

این تنها نسخه‌ی مونث بتمن می باشد و برایس وین نام دارد. برایس که از قتل معشوقه‌اش، سیلوستر کایل (نسخه‌ی مذکر سلینا کایل یا همان کت‌ومن) توسط فراانسان ها، به شدت عصبانی است، برای گرفتن انتقامِ معشوقه‌اش دست به کشتار آنان می زند. ساکنین آتلانتیس که برای مدت زیادی خود را مخفی کرده بودند، برای اتحاد دو دنیا به صورت صلح‌آمیز وارد سطح خشکی می شوند. برایس وین که پس از قتل معشوقه‌اش، به شدت به فراانسان ها بدبین شده و پیش‌تر از این، به‌خاطر پارانوئید بودنش (که ناشی از اخلاق خود بروس وین اصلی است) اعتمادش را نسبت به دنیا از دست داده بود، به جنگ با آن ها می پردازد و ملکه‌شان را می کشد. آتلانتیسی ها نیز در جواب، کل گاتهام را در زیر آب غرق می کنند. در ادامه برایس وین با تغییر DNA خود و ترکیب آن با آتلانتیسی ها به قدرت های فراطبیعی دست پیدا می کند. او با استفاده از قدرت های جدیدش می تواند زیر آب نفس بکشد و همانند مِرآ، با قدرت Hydrokinesis، آب را کنترل کند. برایس سپس ارتشی از هایبرید های خود را می سازد و بار دیگر به آتلانتیس حمله و آن را فتح می کند. بخاطر این عمل او، باقی جهانش نیز در آب غرق می شود، سپس خود را غرق شده (The Drowned) می نامد. او پس از مشاهده‌ی نابودی دنیایش، به ارتش بارباتوس و بتمنی که می خندد ملحق می شود.


(The Merciless (Earth -12

بتمن و واندرومن برای متوقف کردن آرس (Ares) در جنگ، کلاه‌خودِ او که منبع قدرتش می باشد را از سرش جدا می کنند. اما در این راه واندرومن کشته می شود و بتمن نیز برای متوقف کردن آرس، کلاه‌خود را بر سر خود می گذارد. کلاه‌خودی که هرچند قدرت زیادی به فرد استفاده‌کننده می دهد، اما قلب او را فاسد می کند. بتمن نیز برخلاف چیزی که انتظار داشت، با استفاده از کلاه‌خود، کنترل خود را از دست می دهد و با کشتن آرس، برای اولین‌بار دست به قتل می زند. بروس وین که شدیداً به استفاده از این کلاه‌خود اعتیاد پیدا کرده، در سراسر دنیا جنگ و خونریزی به راه می اندازد و حتی دوستانش در لیگ عدالت را نیز می کشد. این نسخه از بتمن به دلیل کشتار فراوانی که در سرتاسر دنیا انجام داده، لقب بی رحم (Merciless) را کسب کرده است. بتمنِ مورد نظر، بر اساس ترس خود مبنی بر انتقام و شکستن قوانین اخلاقی‌اش ایجاد شده است.


(The Devastator (Earth -1

بتمنی که در نتیجه‌ی هراس بروس وین از خیانت سوپرمن و خدشه‌دار شدن برادری و اعتمادشان به وجود آمده است. در دنیای او، سوپرمن به یک شرور آدمکش تبدیل شده است. قاتلی که حتی به همسرش، لوییز لین نیز رحم نکرد و اعتقاد دارد که موجودات ضعیف‌تر حق زندگی ندارند و باید کشته شوند. بروس برای متوقف کردن این سوپرمن، از ویروسی به اسم ویروس دومزدی استفاده می کند. دومزدی یکی از دشمنان سوپرمن است که در داستان مرگ سوپرمن یک بار او را به قتل رسانده بود. با استفاده از این ویروس، بتمن نیز همانند دومزدی به یک هیولای کشتار تبدیل می شود و سوپرمنِ دنیای خود را به طرز وحشتناکی می کشد. هرچند با استفاده از آن کل دنیای خود را نیز به این ویروس مرگبار آلوده می کند. او هم مانند دیگر بتمن های دنیای تاریک، پس از دیدن نابودیِ دنیایش، به بارباتوس می پیوندد.


(The Batman Who Laughs (Earth -22

این نسخه از بتمن که سرگروه باقی آنان است، خطرناک‌ترین و مهلک‌ترین بتمنِ دنیای تاریک به حساب می آید. برای سالیان دراز این سوال ذهن هواداران بتمن را مشغول می کرد که کشتن جوکر توسط بتمن چه عواقبی را به دنبال دارد. اوریجین این شخصیت سرانجام این سوال مهم را پاسخ می دهد. این نسخه‌ی تاریک از بتمن، حاصل ترس او از جوکر و جنون درونیِ خودش به‌وجود آمده است.

در این دنیا، جوکر از هویت بتمن آگاه می شود و پس از به قتل رساندن جیم گوردون و دیگر دشمنان بتمن، کل شهر را به آشوب می کشد. جوکر سپس تعدادی کودک را در معرض مواد شیمیایی دیوانه کننده‌اش قرار می دهد و با کشتن والدین‌شان، سعی می کند تا صحنه‌ای همانند قتل والدین بروس وین خلق کند. بتمن با دیدن این صحنه از کوره در می رود و جوکر را با شکستن گردنش می کشد. اما این کار او را در معرض مقدار زیادی گاز دیوانه‌کننده قرار می دهد. بتمن چند روز بعد به جوکر تبدیل می شود و در ابتدا کل دستیارانش و سپس سوپرمن و خانواده‌اش را با استفاده از کریپتونایت سیاه به جان هم می اندازد و می کشد. (لوئیز لین نیز به همین شکل توسط دستان کلارک و پسرش جاناتان کشته می شود.) او سپس با کشتن دیگر دوستانش در لیگ عدالت، کل دنیا را تسخیر می کند. در ضمن همان‌طور که قابل حدس بود، این نسخه از بتمن اولین بتمنی می باشد که برای حمله به مالتی‌ورس با بارباتوس همراه شده است.

6 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments