برترین دشمنان ثور | The Greatest Villains of Thor

«ثور» یکی از شخصیت‌های قدیمی انتشارات مارول است که از اعضای موسسِ گروه «انتقام جویان» نیز می‌باشد. اکثر دشمنان خوبِ ثور توسط دو خالق نام‌دارِ عرصه کمیک‌بوک‌های آمریکایی، یعنی «استن لی» و «جک کربی» خلق شده‌اند و به همین دلیل، دارای پیوستگی و هماهنگی خوبی هستند و اغلب آن‌ها، شخصیت‌های خبیث قابل توجهی از آب در آمده‌اند. در این مقاله به معرفی ۱۰ دشمن برتر این شخصیت اساطیری می‌پردازیم.


Mangog

برترین دشمنان ثور: مانگوگ

در دهه‌ی ۷۰ میلادی، هیولاها و کمیک‌هایشان خیلی طرفدار داشتند و در همین دوره جک کربی و استن لی هیولاهایی را برای مارول خلق کردند که بعضی از آن‌ها خیلی خوب به‌نظر می‌رسیدند. «مانگوگ» یکی از این هیولاها بود که در سال ۱۹۶۸ در کمیک‌های ثور توسط این دو اسطوره خلق شد. مانگوگ در واقع هیولایی از یک نژاد قدیمی بود که زندان زنده‌ای برای تمام اعضای نژادِ خود محسوب می‌شد، به این معنا که تمام افراد نسلش در وجود او زندانی هستند. او از نفرت قدرت می‌گیرد و تنها نقطه ضعفش، قطع کردن راه کسب انرژی‌اش می‌باشد. او بارها و بارها با ثور جنگیده است و اولین حضورش در شماره‌ی ۱۵۶ سری اول کمیک‌های این قهرمان در سال ۱۹۶۸ بود و توسط ثور هم کشته شد، اما باز هم برگشت و به ثور گفت:

نفرت هرگز نمی‌میرد، فقط در وجود افراد قوی و ضعیف می‌شود، بنابراین من هم هرگز نخواهم مُرد.

ضمن اینکه یکی از جالب‌ترین حضورهای این هیولا در یک کمیکِ What If بود که در آن «جین فاستر» به‌جای ثور، میولنیر را در دست می‌گرفت (همان‌طور که می‌دانید، این ایده بعداً عملی شد و جین فاستر برای مدت قابل توجهی توسط «جیسون آرون» به عنوان ثورِ اصلی جایگزین گشت) و همراه با «لیدی سیف» به مقابله با مانگوگ می‌رود تا جهان را نابود نکند!


Gorr, The God Butcher

شخصیت گور در کمیک ثور: خدای رعد

«گور» جدیدترین شخصیت این لیست می‌باشد. زمانی که جیسون آرون و «ایساد ریبیچ» تصمیم به ریبوتِ سری کمیک‌های ثور گرفتند (در دوران Marvel Now)، کاراکتر گور را در سال ۲۰۱۳ با نام Gorr, the God Butcher خلق کردند. اولین حضور او در شماره‌ی دوم کمیک ثور: خدای تندر (Thor: The God of Thunder) بود.

گور در یک سیاره‌ی دور افتاده به دنیا آمد و در آنجا بزرگ شد. طی زمانی که زن و بچه‌هایش مُردند، فکر کرد که خدایان وجود ندارند، اما زمانی که فهمید خدایان وجود دارند ولی به او و همسرش کمک نکرده‌اند، تصمیم گرفت تا شمشیر سیاه مرگ را پیدا کند و تمام خدایان را بکشد. او برای اولین بار، به‌طور اتفاقی در جزیره‌ی مدیوال (Medieval) با ثورِ جوان مقابله کرد و او را شکست داد، اما قبل از اینکه قصد جان او را بکند، دسته‌ای از وایکینگ‌ها جلویش را گرفتند. او سپس فرار کرد و برای خودش لشکری از شورشیان ساخت و در نهایت توسط ثور کشته شد.


Amora, the Enchantress

شخصیت آمورا در کمیک‌های ثور

«آمورا» از شخصیت‌های دهه‌ی ۷۰ و یکی از بزرگ‌ترین دشمنان ثور است که در سال ۱۹۶۴ در سری Journey Into Mystery توسط جک کربی و استن لی خلق شد. او در ابتدا از شاگردانِ کارنیلا (Karnilla) بود و از او جادو یاد می‌گرفت، اما بعد از مدتی که از جمع شاگردان کارنیلا رانده شد، خودش به تنهایی شروع به یاد گرفتن جادو کرد.

«اودین» بعدها او را فرستاد تا جین فاستر یا همان عشق زمینیِ ثور را بکشد؛ او که خودش نیز به ثور علاقه داشت قبول کرد و به همراه اسکرجِ جلاد (Skurge, The Executioner) به زمین رفت تا جین فاستر را به قتل برساند، اما ثور توانست عشق خود را نجات دهد و آمورا و اسکرج را به آزگارد برگرداند. آمورا بعدها عضو گروه زیمو شد که گروهی در مقابلِ انتقام جویان بودند. این شخصیت جادوگر بسیار توانایی می‌باشد و بارها و بارها قهرمانان یا مردم را به وسیله‌ی جادوی خود در مقابل هم قرار داده است.

او در داستان ثور: راگناروک هم حضور داشت و برای زنده کردن اسکرج به درخت جهان یا ایگدراسیل حمله کرد. همچنین در رویداد Secret Wars باعث شد تا «مالکیث» با ملکه‌ی اِلف‌ها ازدواج کند!


Jormungand

مار میدگارد در کمیک‌های ثور

شخصیت «جورمانگاند»، «یورمانگاند» یا «مار میدگارد» از هیولاهای قدیمی مارول است که در عصر نقره‌ای و طی سال ۱۹۵۲ خلق شد. مار میدگارد یک مار عظیم‌الجثه است. طبق افسانه‌های اسکاندیناوی، مار میدگارد رقیب همیشگیِ خدای تندر یعنی ثور است و همیشه خواهان کشتن اوست. از جمله بهترین مبارزات این دو می‌توان به مبارزاتی که در شماره‌های ۳۷۹-۳۸۰ از سریِ اول کمیک‌های ثور اتفاق افتاد اشاره کرد. مار میدگارد بعدها توسط ثور شکست خورد و در هل (Hel) زندانی شد، اما دوباره توسط کرس (Kurse) که جنگجویی آزگاردی بود، آزاد گشت تا با ثور بجنگد. هرچند که در نهایت ثور با کمک «بتا ری بیل» موفق شد تا مار میدگارد را برای دومین بار شکست داده و بکشد.

مار میدگارد بعدها دوباره در میان عناوین Secret Wars: Last Days of the Marvel Universe حضور یافت. او طی این حضور، توسط امپراتور لوکی (نسخه‌ی پلیدترِ شخصیت لوکی که از آینده آمده بود) از هل آزاد شد تا به آزگارد حمله کند.


Destroyer

نابودگر در دنیای مارول

شخصیت «نابودگر» در سال ۱۹۶۵ و باز هم توسط جک کربی و استن لی خلق شد. اولین حضور او در شماره‌ی ۱۱۸ کمیک Journey Into Mystery بود. نابودگر یک سلاح مرگبار است که ابتدا توسط اودین ساخته شد، اما بعداً بارها توسط دشمنان ثور مانند لوکی علیه ثور به‌کار رفت. او در اصل یک زره است که می‌تواند توسط افراد مختلف به‌کار گرفته شود. این زره بعدها طی مبارزه‌ی اودین با «سلستیال‌ها» نابود شد، اما لوکی دوباره آن را ساخت تا ثور که توسط «هلا» ضعیف و فناپذیر شده بود را نابود کند، اما ثور کنترلِ زره را به‌دست گرفت و در نهایت نابودگر، هلا را شکست داد.

فلزی که نابودگر از آن ساخته شده، بسیار قوی‌تر از Uru (ماده‌ی سازنده‌ی چکشِ ثور) است. همچنین جالب است بدانید که نابودگر می‌تواند برای مدت کوتاهی کنترل خودش را به‌دست بگیرد. نابودگر نیز در فیلم سینمایی Thor حضور داشت و این قهرمان او را شکست داد.


Frost Giants

غول‌های یخی دنیای مارول

«غول‌های یخی» دسته‌ای از غول‌ها در دنیای مارول هستند که در دهه‌ی ۷۰ توسط جک کربی و استن لی خلق شده‌اند. اولین حضور آن‌ها در شماره‌ی ۱۱۲ از کمیک Journey Into Mystery بود. این غول‌ها در منطقه‌ی یوتنهایم (Jotunheim) زندگی می‌کنند؛ جایی که دمای هوای آن هرگز به بالای صفر درجه نمی‌رسد!

غول‌های یخی قبلاً توسط لافی (Laufey) رهبری می‌شدند، اما اودین، او را شکست داد و پسرش، لوکی، را به فرزندخواندگی گرفت. غول‌های یخی هم در اولین فیلم سینمایی شخصیت ثور حضور داشتند.


Hela

شخصیت هلا در دنیای مارول

هلا همانند بیشتر دشمنان ثور در دهه‌ی ۷۰ توسط استن لی و جک کربی خلق شد. او در یوتنهایم یا سرزمین غول‌ها به دنیا آمد. او در اصل دخترِ لوکی است و مادرش یکی از غول‌های یخی می‌باشد. زمانی که هلا بزرگ شد، اودین او را به الهه‌ی مرگ تبدیل کرد و فرمانروایی هلهایم (Helheim) و نیفلهایم (Niffleheim) را به او داد. هلا در کمیک‌ها معمولاً در تلاش است تا دامنه‌ی قدرتش را افزایش دهد که این تلاش اغلب باعث درگیری او با اودین و ثور می‌شود. این شخصیتِ خبیث برای رسیدن به هدف خود با افراد بسیاری از جمله مالکیث متحد شده است. لازم به ذکر است که ماجرای اتحاد این دو در کمیک The Midgard Serpent اتفاق افتاد. در این کمیک یکی از بهترین مبارزات ثور و هلا صورت گرفت که در آن، هلا به کمک مالکیث، تمام ارواحِ افراد روی زمین را تصرف کرد و به هل برد، سپس به آزگارد رفت تا روحِ اودین را بگیرد، اما ثور جلوی او را گرفت و قلمروی هل را مورد تاخت و تاز قرار داد. هرچند، بعد از اینکه ثور روح‌ها را آزاد کرد، هلا ارتشی ساخت تا به ثور اجازه‌ی خروج از هل را ندهند و سپس هلا برای انتقام، ثور را فناپذیر و استخوان‌هایش را ضعیف کرد. سپس ثور به کمک نابودگر توانست هلا را مجبور کند تا او را به حالت عادیِ خود برگرداند.

کاراکتر هلا در فیلم سومِ ثور یعنی Thor: Ragnarok هم حضور یافت و نقش او را کیت بلانشت بازی کرد.


Surtur

شخصیت سورتور دشمن ثور

«سورتور» که همانند برخی دیگر از شخصیت‌های لیست توسط زوج لی و کربی خلق شد، ابتدا در شماره‌ی ۹۷ از کمیک Journey Into Mystery حضور کوتاهی (در حد کمئو) داشت و حضور کامل او در شماره‌ی ۹۹ از کمیک Journey Into Mystery بود. سورتور یک دیو آتشین است که در موسپلهایم (Muspelheim) یا سرزمین دیوهای آتشین زندگی می‌کند. این سرزمین یکی از ۹ دنیای اصلی درخت جهان است. سورتور در رویداد راگناروک و حماسه‌ی سورتور هم حضور داشت.

سورتور چندین بار به آزگارد و جهان‌های دیگر حمله کرده و در این راه اغلب با ثور و اودین روبه‌رو شده است. ناگفته نماند که این کاراکتر مدتی شمشیر گرگ و میش را در اختیار داشت و قدرت او به کمک این شمشیر دو چندان می‌شد.


Malekith

شخصیت مالکیث در دنیای مارول

مالکیث نسبت به اکثر شخصیت‌های این مقاله دیرتر به‌وجود آمد. او در سال ۱۹۸۴ و توسط «والت سایمونسون» خلق شد. مالکیث رهبر الف‌های سیاه و فرمانروای اسوارت‌آلفهایم (Svartalfheim) است. او زمانی متولد شد که سرزمینش در جنگ بود. دوازده تن از برادران بزرگ‌ترِ او طی جنگ کشته شدند و مادرش او را به ازای دو بسته‌ی جگرِ مار فروخت! بعد از مدتی، او به عنوان یک سوزاننده‌ی جسد مشغول به‌کار شد؛ او کسی بود که بعد از جنگ، جسدها را می‌سوزاند و خاکستر می‌کرد تا اینکه توسط ترول‌ها اسیر شد و در زندان با یک جادوگر آشنا گشت و آن جادوگر به او کمک کرد تا فرار کند. سپس جادوگر از مالکیث خواست تا از قدرت‌هایشان برای صلح استفاده کنند، اما مالکیث قبول نکرد و آن جادوگر را به همراه مادر خود کشت. بهتر است اشاره‌ای هم بشود به بهترین نبرد بین مالکیث و ثور که در یکی از بهترین آرک‌های سری Thor: The Thunder God بود. مالکیث در فیلمِ دوم ثور یعنی ثور: دنیای تاریک (Thor: The Dark World) نیز حضور داشت.


Loki

شخصیت لوکی به طراحی ایساد ریبیچ

بدون شک لوکی بزرگ‌ترین دشمن ثور است و یکی از قدیمی‌ترین دشمنان او و همچنین یکی از شخصیت‌های مهم و تاثیرگذارِ کمپانی مارول نیز می‌باشد. لوکی اولین بار در سال ۱۹۴۹ و توسط جک کربی و استن لی خلق شد. او در حقیقت پسرِ فرمانروای قدیمی غول‌های یخی یعنی لافی می‌باشد که بعد از کشته شدنِ پدرش توسط اودین، اودین به سبب احساس مسئولیتِ خود، لوکی را به فرزندی پذیرفت. لوکی از ابتدا به ثور حسادت می‌کرد و سعی داشت او را از سر راه خود کنار بزند و به پادشاهی آزگارد برسد. با اینکه او اغلب دشمن ثور بوده، اما گاهی اوقات با او همکاری کرده تا تهدیدهای مشترک را از بین ببرند. یکی از بهترین نمونه‌های این همکاری را می‌توانید در داستان حماسه‌ی سورتور ببینید.

لوکی اولین حضور خود را زمانی داشت که نام مارول هنوز انتشارات تایملی (Timely) بود؛ بنابراین، او یکی از قدیمی‌ترین شخصیت‌های مارول نیز محسوب می‌شود. مبارزات جذاب لوکی با ثور یا بقیه‌ی قهرمانان، پیشینه و جایگاه خوب و بی‌نظیر او در کمیک‌های ثور و در کلام آخر، کارهای خبیثانه‌اش، همه در کنار هم، از لوکی یک خبیث تمام عیار ساخته‌اند و بدون شک او یکی از بهترین شخصیت‌های خبیث مارول است. همچنین در کنار حضورهای پیشین این کاراکتر در دنیای سینمایی مارول، به‌زودی سریال اختصاصیِ او نیز ساخته و توسط سرویس استریم دیزنی پلاس پخش خواهد شد.

21 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments