مقایسه انتقام جویان و شوالیه‌های گاتهام | این دو بازی چه اطلاعاتی به ما می‌دهند؟

بیش از یک ماه از پخش اولین مراسم آنلاین و عظیم طرفداران دی سی، موسوم به دی سی فندوم می‌گذرد؛ هشت ساعت پر از اتفاقات جذاب و رونمایی‌های غافلگیرکننده از عناوین اقتباس شده از داستان‌های دی سی نظیر فیلم‌ها و بازی‌ها که هواداران را به وجد آوردند و ساعاتی به‌یادماندنی را برای آن‌ها رقم زدند. در این میان، از دو بازی جدید پرده‌برداری شد؛ بازی جوخه انتحار (Suicide Squad, Kill The Justice League) از شرکت راک‌استدی و بازی شوالیه‌های گاتهام (Gotham Knights) از استودیوی بازی‌سازی برادرن وارنر، یعنی WB Games Montréal. در این مقاله، ما به مقایسه‌ی پیش‌نمایش بازی شوالیه‌های گاتهام با همتای خود از کمپانی رقیب یعنی انتقام جویان (Marvel’s Avengers) می‌پردازیم و این دو بازی را از لحاظ فنی بررسی خواهیم کرد.

حدوداً ۵ سالِ پیش بود که آخرین بازی از سری بازی‌های پرطرفدار آرکام به نام بتمن: شوالیه‌ آرکام (Batman: Arkham Knight) محصول کمپانی راک‌استدی منتشر شد و همچون حسن ختامی بر ۶ سال خاطره‌سازیِ این مجموعه عمل نمود. پس از قریب به ۳ سال، بازی اختصاصی اسپایدرمن (Marvel’s Spider-Man) بر روی پلتفرم پلی‌استیشن ۴ عرضه شد و موج عظیمی از محبوبیت را به همراه داشت. حالا پس از وقفه‌ای کوتاه، بازی‌های ابرقهرمانی دوباره به کانون توجهات و علاقه‌ی طرفداران تبدیل شده‌اند و اکنون تعداد فراوانی از آن‌ها را می‌توان یافت؛ از بازی‌های معمول و با اصالت مثل اسپایدرمنِ مارول بگیرید تا ایده‌هایی نو از دی سی مثل جوخه انتحار!

از آن‌جایی که بازی انتقام جویان هم‌اکنون عرضه شده است، طرفداران اطلاعات بیشتری درباره‌ی آن نسبت به شوالیه‌های گاتهام در اختیار دارند. هم مارول و هم دی سی به شکلی محتاطانه و آرام‌آرام به‌سمت خلق بازی‌های آنلاین در ابعاد بزرگ می‌روند؛ بازی‌هایی که در معنای کلی درباره‌ی جنگیدن با شرارت و جنایت به‌همراه دوستان و به‌طور دسته‌جمعی می‌باشند. هر دو بازی در نگاه اول به نوعی از نظر وسعتِ دید، آزادی عمل و محتوای داستانی شبیه به‌نظر می‌رسند، اما از نظر بُعد فنی، نحوه عملکرد و نیز محتوای رواییِ داستان، با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.


سازوکار متفاوت لوت کردن در شوالیه‌های گاتهام

گیم‌پلی بازی شوالیه‌های گاتهام

یکی از بزرگ‌ترین فرضیاتِ موجود درباره‌ی شوالیه‌های گاتهام این است که این بازی همانند انتقام جویان ممکن است به عنوان یک Games as a Service عرضه و فروخته شود. بازی‌های تحت این عنوان، دارای پرداخت‌های درون برنامه‌ای به ازای آپدیت‌ها و ویژگی‌های متنوعِ عرضه‌شده هستند. به هر حال، به دلیل سطح سختی دشمنانِ هر یک از شخصیت‌ها و همچنین دارودسته‌ی آن‌ها، قابل درک است که این مسئله به یک نگرانی برای مخاطبان این بازی‌ها تبدیل شود. استودیو WB Games Montréal هنوز اظهار نظر رسمی‌ای در این‌باره نداشته، اما با قضاوت از روی تریلرِ گیم‌پلی بازی، این موضوع حتماً و الزاماً برای شوالیه‌های گاتهام صادق نیست؛ حتی در صورت صحت داشتن آن، این امر می‌تواند تنها چیزی شبیه به نسخه‌ای مبسوط و توسعه‌یافته از سیستم ارتقای وین‌تک (WayneTech Upgrade System) در بازی شوالیه آرکام باشد.

سطح قدرت فردی و سطح قدرت دشمنِ هر یک از شخصیت‌های بازی صرفاً نشان‌گر یک سیستم پیشرفت سطح و ارتقای احتمالی است، مثل ارتقاهایی که در بازی‌های قبلی سری آرکام دیده بودیم و هم‌اکنون نشانه‌هایی از آن در رابط کاربری بازی وجود دارد، چرا که با هر دشمنِ نابود شده‌ی یک شخصیت، مقدار امتیاز معینی به ازای هر مرگ، دستگیری و … کسب می‌شود. از آنجایی که در تریلر گیم‌پلی بازی هیچ نشانه‌ای از لوت (آیتم‌های موجود در بازی که با شکست دشمنان یا باز کردن جعبه‌ها و روش‌های دیگر کسب می‌شوند) دیده نشده است، بنابراین یک مقایسه‌ی درست می‌تواند این باشد که سیستم نقش‌آفرینیِ شوالیه‌های گاتهام بیش از اینکه شبیه انتقام جویان باشد، به بازی Assassin’s Creed Odyssey شباهت دارد. در بازی، اصول و قواعدی برای محاسبه‌ی آسیبِ انواع سلاح‌ها نیز وجود دارد، پس محتمل است که یافتن ابزار و لوت کردن نقش مهم‌تری در بازی ایفا کند، اما به‌نظر می‌رسد که آنچنان نقش محوری برای پیش‌روی در بازی نداشته باشد.


سیستم گروهی آرکید-مانندِ انتقام جویان

براساس نوع این دو بازی، شاید موضوع واضحی باشد اما هنوز ارزش اشاره به این را دارد که فهرست وظایف شخصیت‌های هر بازی نسبت به دیگری بسیار متفاوت است. از بسیاری جهات، انتقام جویان همانند یک بازی آرکید است، به‌طوری که بازیکنان عملاً قادرند تک‌تک اعضای گروه انتقام جویان را کنترل کنند. هر یک از شخصیت‌های قابل بازیِ موجود، سبک بازی مخصوص خود را دارد، اما همگی بر پایه‌ی یک سبک حمله‌ی مشترک نظیر حمله‌ی سبک یا حمله‌ی سنگین به همراه یک‌سری توانایی‌های خاص – اما مشابه – در جهت سهولت بیشتر هستند. از این گذشته، گیم‌پلی بازی، آنقدر پیچیده یا مبتنی بر مهارت‌های زیاد نیست و صرفاً شامل استراتژی و واکنش‌های جزئی بازیکنان است.

در شوالیه‌های گاتهام، مبارزات از جنب‌وجوش کمتری برخوردارند، اما از طرفی بیشتر براساس واکنش‌های بازیکن و متناسب با توانایی‌های هر شخصیت است. هر یک از اعضای خانواده خفاشی (Bat-Family) در شوالیه‌های گاتهام، مجموعه‌ای از توانایی‌های مختص به خود را در کنار سلاح‌ها و سبکِ بازی منحصر به فردش دارد. به عنوان مثال، بت‌گرل از چندین قابلیت خاص مانند حملات طوفانی یا احضار دسته‌ای از خفاش‌ها برای مقابله با دشمنان (همانند آنچه در فیلم Batman Begins دیدیم) بهره می‌برد. در حالی که انتقام جویان، یک رویکرد کلی و فراگیر نسبت به سیل عظیمی از ابرقهرمانانش دارد، شوالیه‌های گاتهام بر روی فهرست شخصیت‌های مختصرش متمرکز شده و آن‌ها را به‌خوبی توسعه داده و در تلاش است تا حرکت‌های مختلف و جذابِ مخصوص هر شخصیت را به نمایش بگذارد.


دو بازی ابرقهرمانی با سبک و لحن متفاوت

بدیهی است که وسعت بازیِ انتقام جویان بسیار بیشتر از شوالیه‌های گاتهام می‌باشد، اما این امر، حقیقتِ ماجرا که این دو بازی کاملاً متفاوت هستند را تغییر نمی‌دهد. بزرگی و وسعتِ بازی همه‌چیز نیست، چرا که برخی ممکن است پس از انتشار بازی، محیط جمع‌وجور و کنترل‌شده‌ی شوالیه‌های گاتهام و داستانش را به گیم‌پلی بزرگ، شلوغ و پر زرق‌وبرقِ انتقام جویان ترجیح بدهند. از طرفی دیگر، بازی انتقام جویان بیشتر شبیه یک بازی آرکید کلاسیک است و احتمالاً از روی عمد این‌گونه ساخته شده، اما در مورد شوالیه‌های گاتهام، حداقل بر اساس آنچه که از تریلر و گیم‌پلی بازی دستگیرمان می‌شود، به‌نظر می‌رسد که در عین پیچیده‌تر کردن مبارزات از لحاظ فنی، قصد دارند رویکرد سنتیِ نقش‌آفرینی (RPG) را در پیش بگیرند.

همانند بازی‌های سری آرکام، شوالیه‌های گاتهام نیز می‌خواهد یک شبیه‌سازی ابرقهرمانی باشد که بازیکنان برای ارضای این حس که همانند بتمن در پشت‌بام‌های جزیره‌ی آرکام به این سو و آن سو بروند و با مجرمان بجگند، آن را بازی می‌کنند. انتقام جویان می‌خواهد تجربه‌ی یک بازی ابرقهرمانیِ تا حد امکان ساده و سرراست را به ارمغان بیاورد و این به هیج عنوان، یک نقطه ضعف نیست و صدمه‌ای به زیبایی‌های بازی نمی‌زند. این دو بازی، دو تجربه‌ی ابرقهرمانیِ کاملاً متمایز هستند و روزی که هر دوی آن‌ها منتشر شده باشند، دیدن اینکه چطور با یکدیگر مقایسه می‌شوند می‌تواند دلچسب باشد.


اکنون بهتر است خاطرنشان کنیم که انتقام جویان مارول در روز ۴ سپتامبر (۱۴ شهریور) عرضه شد و از آن طرف، گیمرها و کمیک‌دوستان باید برای تجربه‌ی بازی در نقش شوالیه‌های گاتهام تقریباً یک سال دیگر صبر کنند.

منبع Gamerant
1 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments