پنل افراد ایکس: از Hellfire Gala تا جنبش‌های چپ‌گرایانه [SDCC2021]

کمیک‌کان سن‌دیگوی امسال نیز، به مانند سال‌های پیش، میزبان انتشارات ریز و درشت صنعت کمیک می‌باشد؛ شرکت‌هایی همچون مارول که متاسفانه تا به الان درست مثل رقبایشان و همانند عملکرد چند ساله‌ی اخیر، حرف و خبر زیادی برای گفتن به مخاطبان خود نداشته‌اند. با این حال، شاهد همنشینی نویسندگان وسیع‌ترین مجموعه‌ی این انتشارات یا همان «افراد ایکس» بودیم و طی آن سخنان نسبتاً جالب و بعضاً جنجالی‌ای شنیدیم. در ادامه با کمیک اسکواد همراه شوید تا با یکدیگر اتفاقات پنل کمیک‌های افراد ایکس را تشریح کنیم.

در پنل افراد ایکس شاهد حضور اشخاصی چون جوردن دی. وایت (ادیتور عناوین افراد ایکس)، جری دوگان (نویسنده‌ی Marauders و X-Men)، ویتا آیالا ( نویسنده‌ی Children of the Atom و New Mutants)، بنجامین پرسی (نویسنده‌ی Wolverine و X-Force) و لیا ویلیامز (نویسنده‌ی رویداد The Trial of Magneto) بودیم. هنگامی که بحث به رویداد Hellfire Gala کشیده شد، تمام اشخاصِ نام‌برده‌شده اعلام کردند که به عقیده‌شان این رویداد/کراس‌اور یک موفقیت تمام عیار بوده است.

اگر یادتان باشد، چند ماه پیش انتشارات مارول به هواداران اجازه داد تا دو تن از اعضای تیم جدید افراد ایکس را مشخص کنند و در عنوان Hellfire Gala شاهد پیوستن آن‌ها به این تیم باشند. اما به گفته‌ی جری دوگان، این آخرین باری نخواهد بود که هواداران قادر به انجام چنین کاری می‌شوند. به‌نظر می‌رسد که رای‌دهی و رویداد Hellfire Gala یک مراسم سالانه خواهد بود. وایت در رابطه با این موضوع گفت:

وقتی اِما [فراست] این مراسم رو برگزار کرد گفت که برای اولین بار این کار رو کرده و قصد نداره که آخرین بارش باشه. پس به‌نظرم اگه مردم [به این رویداد] علاقه‌مند باشن، ما هم برای ادامه دادن این موضوع مشتاق هستیم.

آیالا به شوخی افزود:

آخه کی قید یک بهونه برای تیپ زدن و خودنمایی جلوی آدم‌ها رو می‌زنه؟

هنگامی که از نویسندگان سوال شد که طی Hellfire Gala شخصاً رای خود را به کدام کاراکترها می‌دهند، جری دوگان نام «تمپو» را بر زبان آورد و از علاقه‌اش به افزودن این شخصیت به تیم جدید افراد ایکس گفت. وی همچنین از اضافه شدنِ «پولاریس» به این گروه ابراز خشنودی کرد. ویلیامز و پرسی نیز به شوخی صحبت از ساخت چند اکانت مجازی، برای رای دادن به کاراکترهای مورد علاقه‌شان کردند. دوگان در رابطه با افزودن کاراکترهای بیشتر در Hellfire Galaهای آینده گفت:

راه جالبی که ما می‌خوایم از این به بعد پیش بگیریم، اینه که هر سال یک انتخابات تازه با شخصیت‌های تازه خواهیم داشت. [مکث] …البته شاید.

با وجود سخنانِ گفته شده، هنوز از طرف مارول بیانیه‌ی رسمی‌ای برای تبدیل شدن Hellfire Gala به یک مراسم سالیانه منتشر‌ نشده است. در ادامه، بنجامین پرسی با اشاره به جنبش‌های چپ‌گرایانه‌ای همچون جنبش نژادی Black Lives Matter و کمپین فمنیستی Me Too، سری جدید کمیک‌های افراد ایکس را بازتابی از این جنبش‌ها و تغییرات فرهنگی آمریکایی دانست.

اونچه که در [داستان] عناوین Dawn of X و Reign of X قابل مشاهده‌ست، در واقع بازتابی از تغییرات فرهنگی بزرگیه که در حال حاضر اتفاق میفتن. چه Black Lives Matter باشه چه Me Too، عده‌ای در حال ایستادگی هستن و فریاد «دیگه کافیه» سر می‌دن.
برخی از بهترین داستان‌های مفهومی داستان‌هایی هستن که مشکلات جامعه رو نشون می‌دن. می‌تونید به فرانکنشتاین [اثر مری شلی] نگاه کنید و ببینید که چطور این داستان از دل انقلاب صنعتی بیرون اومده و به انسان‌هایی اشاره می‌کنه که می‌خوان نقش خدا رو بازی کنن. به همون شکل به‌نظرم هر زمانی برای نوشتنِ داستان‌های افراد ایکس و بودن در [میون نویسندگان] این تیم فوق العاده‌ست.
_ بنجامین پرسی

از زمان خلق شدنِ افراد ایکس در سال ۱۹۶۳ به‌دست «استن لی» و «جک کربی»، این گروه برای بسیاری نماد انسان‌های رنج‌دیده‌، تک‌افتاده و اقلیت‌های جامعه محسوب می‌شده است. در سال ۲۰۱۹ و هنگامی که «جاناتان هیکمن» سکان هدایت دنیای افراد ایکس را به‌دست گرفت، جهش یافته‌ها به سرزمین جدیدشان یا همان جزیره‌ی کراکوآ مهاجرت کردند. این مسئله باعث شد آن‌ها از حقوقی مساوی با انسان‌ها برخوردار شوند و بسیاری این موضوع را اشاره‌ای به نابرابری‌های نژادی در آمریکا می‌دانستند. پرسی حرف‌هایش را اینگونه به پایان رساند:

این تغییراتِ اساسی که در داستان‌های تعدادی از عناوین ما می‌بینید، چیزیه که قراره موندگار باشه.

پس از صحبت‌های پرسی، جری دوگان اعلام کرد که در آینده دلیل علاقه‌ی اعضای افراد ایکس به پیوستن به این گروه را خواهیم دید؛ به‌طوری که هر ماه دلیل یک شخصیت بررسی خواهد شد. و اینگونه پنل افراد ایکس در کمیک‌کان سن‌دیگو ۲۰۲۱ به پایان رسید. همانگونه که پیش‌تر توضیح دادیم، کمیک‌کان‌ها در سال‌های اخیر بیشتر به مکانی برای صحبت‌های دوستانه و همنشینی تبدیل شده‌اند و کمتر پیش می‌آید که خبر مهمی از آن به بیرون درز کند. با تمام این شرایط، پنل افراد ایکس به پایان می‌رسد و طرفداران را برای دیدن آنکه چه چیزی در ادامه‌ی این عناوین پیش خواهد آمد، مشتاق می‌کند.

0 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments