انتشار انیمیشن دو قسمتی Batman: The Long Halloween در تابستان امسال، آن را به یکی از بلندپروازانهترین پروژههایی که تاکنون بهدست دیسی ساخته شده، تبدیل کرده است. از سال ۲۰۰۷ و انیمیشن Superman: Doomsday تا به امروز، بخش پویانمایی کمپانی دیسی نزدیک به ۵۰ اثر انیمیشنی که اقتباسی از خطهای داستانی کلیدی کمیکها میباشند، تولید کرده است. این مسئله یک هدیهی هیجانانگیز برای طرفدارن دیسی بهشمار میرود، بهویژه برای طرفداران شخصیت «بتمن»؛ چراکه شوالیهی تاریکی در بسیاری از تحسینشدهترین انیمیشنهای این مجموعه درخشیده است. با این حال، تعدد گزینهها ممکن است برای بینندگان جدیدی که مطمئن نیستند از کجا باید شروع کنند، غافلگیرکننده باشد.
برای کسانی که میخواهند برای اولین بار به دنیای انیمیشنی دیسی وارد شوند، انیمیشن Batman: Under the Red Hood که در سال ۲۰۱۰ منتشر شده، میتواند نقطهی خوبی برای شروع میباشد. این اثر ۷۵ دقیقهای برگرفته از آرک داستانیای به همین نام (محصول سال ۲۰۰۴) و بیانگر تحقیقات بتمن دربارهی پارتیزانی مرموز بهنام نقاب سرخ (Red Hood) است؛ کسی که برای برقراری عدالت در جامعه، از برخوردی وحشیانه استفاده میکند و از نظر اعتقادی، تفاوت زیادی با بتمن دارد. نهتنها انیمیشن Under the Red Hood از نظر احساسی و اخلاقی یکی از پیچیدهترین اقتباسها از نوع خودش است، بلکه لحن و سبکی را فراهم میسازد که به بهانهی آن به دنیای انیمیشنی دیسی جانی تازه میدهد.
خط زمانی فیلمهای انیمیشنی دیسی ممکن است گیجکننده بهنظر برسد، بهطوری که برخی از انیمیشنهایی که میتوان با مشاهدهی آنها وارد این دنیا شد با یک روایت متصل درهم تنیده شدهاند و برخی دیگر کاملاً جدا بوده و جهان مستقل خود را شکل دادهاند. انیمیشن Under the Red Hood گزینهی خوبی برای شروع میباشد، چون یک داستان مستقل است که نیازی به دانش قبلی از کمیک و یا تماشای انیمیشنهای دیگر ندارد. هرگونه اطلاعات کلیدی در مورد رابطهی بتمن با «رابین» و تأثیرات آن بر روی تعقیب و گریز ردهود، در قالب فلشبک در اثر گنجانده شده است.
از اول مشخص بود که «پشت نقاب سرخ» یک اثر کارتونی ساده و مختصِ کودکان نیست، خصوصاً با وجود جوکری (با صداپیشگی جان دیماجیو) که در دقایق نخست انیمیشن، رابین دوم، «جیسون تاد» (با صداپیشگی جنسن اکلس) را بیرحمانه کتک میزند. همهی اینها ممکن است تا بینندگان جدید را غافلگیر کند، اما نه مثل آثار بعدی دیسی (مانند انیمیشن The Killing Joke) که از وحشیگری برای شوکه کردن بیننده استفاده کردند. در واقع، درون انیمیشن Under the Red Hood، خشونت در خدمت داستانی که روایت میشود قرار دارد. گناهی که بتمن (با صداپیشگی بروس گرینوود) بهخاطر از دست دادن شاگردش احساس کرده، در طی داستان و در حالی که با ردهود و تاکتیکهای ظالمانهاش میجنگند، بر روی دوشش سنگینی میکند.
فیلم رابطهی بتمن و رابینی را به تصویر میکشد که در هیچ یک از اقتباسهای لایواکشن دیده نشده است. بینندگان معمولیتر ممکن است فقط با برداشت اغراقآمیز دههی ۶۰ (با بازی «آدام وست» و «برت وارد») آشنا باشند؛ یا شاید هم برداشت فاجعهبارِ «کریس اودانل» در فیلمهای Batman Forever و Batman & Robin. رابطهی ظریفی که در Under the Red Hood وجود دارد، بهترین لحظات را از تاریخچهی غنی کمیکهای بتمن استخراج میکند و به تصویر میکشد؛ خصوصاً هنگامی که بتمن متوجه میشود قادر به محافظت از دانشآموز جوانش نیست و اضطراب و ترس بتمن در مقابل چشمان مخاطب نقش میبندد. او چگونه میتواند مسئولیت محافظت از تمام شهر را برعهده بگیرد وقتی که نمیتواند نزدیکترین متحدش را نجات دهد؟ این یک ایدهی هوشمندانه است که در هیچ یک از فیلمهای دیگر وجود نداشته، زیرا اکثر خالقین، تا به امروز، بیشتر بر روی آسیبهای روحی-روانی دوران کودکی «بروس وین» بهخاطر از دست دادن والدینش تمرکز کردهاند.
انیمیشن Under the Red Hood دارای جهانی زنده است و همانند یک تیزرِ سرگرمکننده، دنیای بزرگتری را برای بینندگان جدید به نمایش میگذارد. حضور شخصیتهایی مثل «نایتوینگ»، «بلک مسک»، «ریدلر» و «راسالغول» باعث نفهمیدن داستان نمیشود، بلکه جهانی را ایجاد میکند که در آن، بتمن با جنایتکاران زیرزمینی ارتباطی مستقیم دارد. مسئلهی ارجاعات مختلف به دیگر خطهای داستانیِ دنیای کمیک، در خود انیمیشن نهفته است و راهی عالی برای نمایش سیر زمانی و بالغ شدن «جیسون تاد» بهشمار میآید.
در حقیقت، افراد ناآشنا با دنیای انیمیشنی دیسی اگر از واقعهی مهمی که گذشتهی ردهود را آشکار میکند باخبر نباشند، ممکن است حتی از این انیمیشن لذت بیشتری ببرند. اگرچه توئیست این داستان و هویت واقعی نقاب سرخ در بین طرفداران کمیک امری آشناست، اما این اثر باز هم بهعنوان یک نوآرِ بسیار جالب با حضور بهترین کارآگاه جهان که سرنخها را کنار یکدیگر میگذارد، ادامه پیدا میکند؛ آن هم در بین حجم زیادی از سکانسهای اکشن. داستان انیمیشن Under the Red Hood یکی از آن خطهای داستانی کمیاب است که تمرکز زیادی بر روی بتمن بهعنوان یک بازپرس دارد و به لطف عدم توجه و تبلیغ برای ساخت دنبالههای احتمالی، اجازه پیدا میکند تا اولویت اول خود را به یک ماجرای معمایی اختصاص دهد.
صداگذاری بهخوبی انجام شده است و شخصیتهایی نامآشنا با تفاسیری که سابقاً از سوی آنها دیده نشده، متمایز شدهاند. بروس گرینوود بهعنوان بتمنی سرسخت در حرفهی جنایی، بهخاطر عدم وقوع یک تغییر واقعی در گاتهام افسرده شده است. جوکرِ جان دیماجیو، عناصری از بازیگوشی دیوانهوارِ «مارک همیل» را در خود دارد و همچنین مقاصد دیوانهوار «هیث لجر» (در جهت تخریب اصول اخلاقی بتمن) را با خود یدک میکشد. این صداپیشه در اثر مورد بحث بهعنوان یک دلقکشاه جرم و جنایتِ باتجربه به ایفای نقش پرداخته و کسی است که سالها با بتمن جنگیده و آرزو دارد راهی جدید برای خشمگین کردن دشمن شماره یک خود پیدا کند.
داستان سرراست این انیمیشن راه خوبی برای فراخواندن تماشاگرِ آشنا با اقتباسهای سینمایی است تا به همین بهانه، جذب آن شود. با وجود اینکه انیمیشنی مانند Justice League: The Flashpoint Paradox (محصول سال ۲۰۱۳) عالی بهنظر میرسد و سکانسهای شلوغ و اکشن آن، با تعداد زیادی از ابرقهرمانان قدرتمند و متنوع همراه است، اما میتواند برای کسانی که تازه به تماشای انیمیشنهای دیسی نشستهاند، طاقتفرسا باشد. ماهیت تاریک انیمیشن Under the Red Hood که مقداری محدود شده است، نشان میدهد که چگونه صحنههای اکشن داستان، حسابشده هستند و رفتار و انگیزهی کاراکترها به گونهای طراحی شده که برای بینندگان بهراحتی قابل درک باشد.
یکی دیگر از خوبیهای انیمیشنِ پشت نقاب سرخ، این است که در میان سایر آثار مشابه، خروجی سینماییتری دارد. موسیقی متن «کریستوفر دریک» حس یک فیلم خوشساخت را میدهد، و جزئیات پسزمینهها در جهت پویایی بیشتر، از ایستایی انیمیشن جلوگیری میکنند که با یک اثر تلویزیونی و غیرسینمایی همخوانی خوبی دارد. همچنین چندین جلوهی صوتی اغراقآمیز (نظیر صدای شلیک گلوله و ضربوشتم) درون سکانسهای اکشن، خصوصاً در آخرین رویارویی بین بتمن، ردهود و جوکر وجود دارند و این حس را منتقل میکنند که انگار این تصمیم مختصِ خود اثر است. اینها مسائلی نیستند که بتوانند به سادگی در مجاورِ انرژی و شوقِ یک کارتونِ کودکانه قرار بگیرند.
برای کسانی که میخواهند شروع به گشتوگذار در دنیای هیجانانگیز و مدرنِ انیمیشنهای دیسی کنند و یا آن کسانی که فقط میخواهند به تماشای یک اثر پر رمز و راز از بتمن بنشینند، انیمیشن Under the Red Hood یک ماجراجویی مهیج و جالب است که یک سوال مهم را در ذهن مخاطبش ایجاد میکند؛ چه چیزی سبب میگردد تا شوالیه تاریکی به نبردش در برابر جنایتکاران ادامه دهد؟ نبردی که مادام در آن ناکام میماند؟ انتظارات بالایی که برای انیمیشن Batman: The Long Halloween وجود داشته، برای آثار آینده هم وجود خواهد داشت؛ اما این امر، نتیجهی یک خط داستانی معروف یا تیم سازندهی بااستعداد نیست، بلکه بهخاطر استانداردی است که کمپانی دیسی و برادران وارنر از سالها قبل برای کیفیت آثارشان تعیین کردهاند و پس از تماشای انیمیشنی نظیر Under the Red Hood برایمان آشکار میشود.