میانگین نمرات فیلم جوکر – Joker

فیلم جوکر به کارگردانی تاد فیلیپس و با بازی بازیگرانی چون واکین فینیکس و رابرت دنیرو، از مورد انتظارترین فیلم های چند سال اخیر سینما می باشد. فیلمی که با اتمسفر و تیم سازنده‌ی متفاوتی که در خود دارد از همین حالا توجه بسیاری را جلب کرده است. این فیلم مستقل و بزرگسالانه که در رابطه با خبیث شماره‌ی یک شخصیت بتمن می باشد، اقتباسی آزاد از چگونگی تبدیل شدن یک مرد ساده به شاهزاده‌ی جرم و جنایت است. هرچند که قدم گذاشتن در راهی که هیث لجر در آن به بهترین نحو قدم گذاشت، کاری دشوار و بعضاً غیر ممکن بنظر می رسد و از طرفی دیگر، با وجود حال و هوای امروز سینمای کمیک بوکی که از بلاک باسترها و کراس اورهای مختلف پر شده، ساخت چنین فیلمی سخت تر می شود.

اما با نمایش فیلم جوکر در جشنواره‌ی فیلم ونیز و انتشار اولین واکنش ها به آن، بنظر می رسد که دیگر دلیلی برای نگرانی وجود ندارد؛ زیرا خبر می رسد با فیلمی طرف هستیم که بسیاری آن را با کلمه‌ی شاهکار توصیف کرده‌اند و گفته می شود بازی واکین فینیکس نیز آنچنان توجه ها را به خود جلب کرده که به راحتی می توان او را در کنار جوکر هیث لجر قرار داد. با ما همراه باشید تا با یکدیگر نگاهی به اولین واکنش ها نسبت به فیلم جوکر داشته باشیم. عده‌ای از منتقدین حاضر در جشنواره چنین عنوان کردند:

همه چیز به قبل و بعد فیلم جوکر تقسیم میشه. مطمئن نیستم که دنیا برای دیدن این فیلم آماده هست یا نه. شایدم باشه؟ این فیلم احساسیه. دیوانه واره، بی پرواست. عقب نمی کشه. وای. حتی نمی تونم باور کنم که همچین فیلمی وجود داره. ولی داره و رو به جلو حرکت می کنه.

International Film Critique:

فیلم جوکر از اون دست فیلم هاییه که سابقه‌ی کاری بازیگر، نوع نقش و کاراکتر رو تعیین می کنه و عمری یک بار منتشر میشه. جوکرِ هیث لجر کاراکتر رو از [طریق] نوع معین کرد، اما فینیکس، جوکر رو به عنوان یکی از بزرگ ترین و تاریک ترین ویلن های کل تاریخ سینما ثبت می کنه. درود بر واکین فینیکس!

در ادامه به نقدهای رسمی منتشر شده از این فیلم نگاهی خواهیم داشت.

منتقد Empire:

شجاعانه، نابود کننده و به طور کلی زیبا. تاد فیلیپس و واکین فینیکس نه تنها تعریف جدیدی برای یکی از نمادین ترین خبیث های تاریخ سینما ارائه می کنند، بلکه تعریف تازه‌ای از فیلم های کمیک بوکی را نیز ثبت می کنند.
۱۰/۱۰

منتقد Total Film:

بیشتر شبیه به یک مطالعه‌ی شخصیتی می ماند تا فیلمی کمیک بوکی. آن هم با وجود واکین فینیکس که لایق اسکار است. جوکر فیلمی شجاعانه است که ثابت می کند برای درخشیدن، نیازی به قدرت های پر زرق و برق ابرقهرمانی نیست.
۱۰/۱۰

منتقد Screen Daily:

یک خبیث نمادین دنیای کمیک در فیلم جوکر به پیشینه‌ای قدرتمند و مناسب دست می یابد که به استعداد واکین فینیکس بزرگ ترین پله را برای ترقی کردن اهدا می کند.
۹/۱۰

منتقد The Telegraph:

بخشی از وجود من نگرش رادیکالی تاد فیلیپس از جوکر، شخصیت خبیثِ بتمن، را به شکلی هیجان انگیز بی نقص و به طور مهیبی به هنگام می داند. بخش دیگری از من می خواهد آن را درون جعبه‌ای سفت و سخت قفل کند و درون اقیانوس بیندازد تا هیچگاه منتشر نشود.
۸/۱۰

منتقد Los Angeles Times:

فیلمی تاریک و واقع گرایانه با درون مایه های کمیک بوکی. یا به عبارتی دیگر، یک سرگرمی هالیوودی که زمان خودش را با ساخت تنش و کشش، آن هم با استفاده از ایده ها می گذراند. چیزی برای تمسخر وجود ندارد. هرچند گاهی اوقات ممکن است شیفتگی شما نسبت به فیلم، در شیفتگی واضح فیلم نسبت به خود، گم شود.
۷/۱۰

منتقد Vanity Fair:

فیلم به شکل خوبی یک مطالعه‌ی شخصیتی روی مخ و گیراست، به لطف برخی تصمیمات عصبی. هرچند فیلیپس می بایست این مارپیچ پایین رونده را به شکلی محکم به افسانه های گاتهام پیوند دهد. که همان جایی است که تضاد تحریک آمیز جایش را به نیایش می دهد.
۶/۱۰

منتقد IndieWire:

به اندازه‌ی کافی خوب است تا خطرناک بنظر بیاید، و به اندازه‌ی کافی بد تا تقاضای بهتر از این ها را بکند. [این فیلم] قرار است که کل دنیا را وارونه بنماید و طی این فرایند ما را مظطرب و هیجان زده کند. این دقیقاً همان فیلمی است که جوکر دوست دارد داشته باشد.
۵.۸/۱۰

منتقد The Wrap:

وسعت کار فینیکس به بازیگران مقابل، مثل ززی بیتز در نقش یک مادر مجرد و دیگر بازیگران مثل بیل کمپ، شئا ویگام و برایان تایری هنری، اجازه می دهد تا نقش هایی انسانی و تاثیر گذار را به نمایش بگذارند.
۵.۵/۱۰

منتقد RogerEbert.Com:

به عنوان یادداشتی برای جامعه، جوکر یک [فیلم] آشغال است. اما به غیر از لذت قلیلی که از بازی فینیکس به ما دست می دهد، برخی از شگفتی های فیلم های استودیویی را نشان می دهد. به شیوه‌ای که بی شباهت به فیلم A Star Is Born نیست.
۵/۱۰

منتقد TIME:

فینیکس آنقدر سخت بازی می کند که می توانید بیچارگی را در تمام اجزای صورت او ببینید. [بازیِ] او به شکلی شما را رها می کند که می خواهید یک کمپین GoFundMe (یک کمپین خیریه) برای او تاسیس کنید تا دیگر مجبور نباشد تا این حد برای کارش عرق بریزد. اما ایفای نقش او که با ترسی خشن همراه است تنها تقصیر او نیست.
۲/۱۰
۵.۹
از ۵۸ نقد!

Joker

  • Metacritic ۵.۹
منبع Metacritic
38 دیدگاه
Inline Feedbacks
View all comments